امارات در یمن چه می خواهد؟

به گزارش شیوا مارکت، امارات متحده عربی در حمله ائتلاف سعودی به یمن راهبرد ویژه خود را دنبال کرد و کنترل مناطق راهبردی این کشور را در اولویت قرار داد؛ اهدافی که با برنامه سعودی ها در یمن دارای تضاد هایی انکارناپذیر است.

امارات در یمن چه می خواهد؟

به گزارش، شکاف میان کشور های ائتلاف حمله به یمن روز به روز در حال افزایش است. با گذشت حدود پنج سال از شروع حمله نیرو های ائتلاف و به محض تعیین شدن سردرگمی عربستان در این جنگ، امارات تصمیم گرفت به صورت مستقل تری جنوب یمن را برای رسیدن به اهداف خود هدف قرار دهد.

کوشش برای افزایش منزلت سیاسی و مالی و دیده شدن در معادلات منطقه ای و حتی جهانی از اهداف امارات برای افزایش حضور سیاسی و نظامی در منطقه بویژه در جنوب یمن بوده است. امارات برای رسیدن به این هدف ها و پیش بردن منافع خود جهت به کنترل درآوردن عدن و تنگه باب المندب و نیز پیگیری سیاست نفوذ در منطقه شاخ آفریقا کوشش کرد و حضور در منطقه استراتژیک یمن را در اولویت راهبرد خود در جنگ علیه یمن قرار داد.

به نوشته صفحه عربی تارنمای اندیشکده کارنگی، از زمان شروع حمله ائتلاف کشور های عربی به یمن، راهبرد امارات با راهبرد عربستان تفاوت داشت. هدف اساسی سعودی ها تضعیف گروه انصارالله بود تا بار دیگر قدرت به عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی یمن برگردد و دامنه نفوذ ریاض در یمن گسترش یابد و اوضاع امنیتی در مرز های یمن و عربستان تقویت گردد. اما اماراتی ها کوشش کردند در مناطق ساحلی و جنوب یمن نفوذشان را گسترش دهند تا با استفاده از آن حضور خود را در خطوط دریانوردی در خلیج عدن و تنگه باب المدب و مناطقی از شاخ آفریقا تقویت سازند. امارات به طور اساسی کوشش کرد که در روند رویداد ها در جنوب یمن تاثیرگذار ظاهر گردد تا دولت عبد ربه منصور هادی را تضعیف سازد و مانع از مقابله آن با اهداف امارات در منطقه گردد.

اماراتی ها از شورای انتقالی جنوب که یکی از اصلی ترین جریان های جدایی طلب در جنوب یمن به شمار می رفت، حمایت کردند. همچنین پس از مرگ علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن در دسامبر سال 2017 میلادی، امارات از طارق صالح فرزند برادر وی حمایت کردند تا بتواند تشکیلات نظامی در ساحل غربی یمن تشکیل دهد. شورای انتقالی جنوب و نیرو های وابسته به طارق صالح به طور رسمی به تقابل علیه انصارالله ادامه می دهند، اما آنان مخالفت مشروعیت عبدربه منصور هادی هستند. همچنین امارات حدود 90 هزار سرباز در این مناطق آموزش داده است و این نیرو ها به عنوان ابزاری برای اعمال نفوذ نظامی و سیاسی خود استفاده می نماید. همچنین امارات در غرب یمن برای متحد کردن نیرو های نظامی از جمله نیرو های مستقر در بندر الحدیده زیر فرماندهی طارق صالح کوشش نموده است. رفتار امارات در غرب یمن نشان داد که مقام های این کشور به طور اساسی بر روی مناطق جنوبی و ساحلی یمن تمرکز نموده اند و توجه چندانی به تحولات شمال این کشور ندارند.

تارنمای مرکز پژوهش های الجزیره قطر در گزارشی آورد: از برجسته ترین اهداف راهبردی که امارات در یمن دنبال می نماید، تقویت نفوذ ژئوپلیتیک در مناطقی فراتر از دریای عرب از جمله خلیج عدن و مناطق غربی اقیانوس هند است. این کشور می خواهد صندلی نظامی و مالی خود را در منطقه تقویت سازد و در این زمینه با ایران، عربستان و ترکیه در حال رقابت است. این کشور به دنبال تقویت صندلی خود در شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب است. همچنین این کشور در پی گسترش همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم است تا از آن در عرصه جهانی استفاده کند و از این طریق اتهام ها علیه خود درباره حمایت از ترویسم را دور سازد.

به نوشته تارنمای مرکز پژوهش های الجزیره، تردیدی نیست که قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در حمله به یمن محاسبات خاص خود را دنبال می نمایند. اسماعیل ولد الشیخ نماینده سابق سازمان ملل در این زمینه گفته بود کشور های منطقه از اوضاع یمن برای گسترش نفوذ خود در منطقه استفاده می نمایند. با توجه به این اظهارات نمی توان گفت حضور گسترده مادی و انسانی امارات در یمن در راستای حمایت از عبدربه منصور هادی بوده بلکه این کشور منافع خاص خود را دنبال می نماید، به طوری که بعضی هدف امارات از ورود به این جنگ را رسیدن به اقیانوس هند به وسیله بندر عدن عنوان نموده اند. بسیاری از سیاستمداران امارات، اقیانوس هند را امتداد طبیعی بندر عدن می دانند. همچنین حضور امارات در جنوب یمن سبب می گردد این کشور در عرصه های سیاسی و مالی نقش آفرین باشد. نفوذ امارات در بنادر جنوب یمن زمینه به کنترل درآوردن دریانوردی در دریای عرب و خلیج عدن را برای این کشور فراهم می سازد و به تبع آن نقش عمان در دریانوردی در این مناطق تضعیف می گردد.

روزنامه السبیل اردن در گزارشی از قول عبدالسلام محمد رئیس مرکز پژوهش های ابعاد نوشت: راهبرد امارات در یمن به کنترل درآوردن بندر ها و حضور در سواحل غربی یمن است. همچنین یکی از اهداف امارات تضعیف حزب الاصلاح به عنوان یک شاخه از جریان اخوان المسلمین است. همچنین امارات راهبردی فراتر از این موضوع دارد و آن رقابت با عربستان است. بعضی در امارات معتقدند فروپاشی عربستان می تواند به امارات یاری کند تا بازار های نفت و گاز منطقه را به کنترل خود درآورد.

به نوشته تارنمای عربی پست لبنان، از مارس سال 2015 میلادی نیرو های امارات در جنوب یمن مستقر شده اند. آنان پس از حضور در این منطقه سرگرم آموزش و تسلیح نیرو هایی در جنوب یمن شده اند. هدف آنان تضمین تقویت حضور دایمی امارات در این منطقه برای به کنترل درآوردن تنگه باب المندب بود. این یک هدف راهبردی برای امارات بود و ابوظبی برای تحقق آن نه تنها با عربستان بلکه با مصر هم همکاری کرد. این کشور حتی در این زمینه از آمریکا هم چراغ سبز گرفت و در سومالی و اریتره پایگاه لجستیکی و نظامی ایجاد کرد تا بتواند حضور خود در دو طرف تنگه باب المندب را تضمین کند. امارات برای اینکه راهبرد خود را به طور کامل محقق سازد احتیاج به قدرت نفوذ در جنوب یمن داشت. امارات برای رسیدن به این هدف از سیاست مداران یمن در جنوب حمایت کرد و شبه نظامیان کمربند جنوبی را پرورش داد. برجسته ترین کسانی که امارات از آنان در جنوب حمایت می نماید فهم عیدروس الزبیدی استاندار سابق عدن و هانی بن بریک وزیر سابق این کشور بودند. پس از کنار گذاشتن این افراد از سوی عبدربه منصور هادی، امارات شورای انتقالی جنوبی به ریاست الزبیدی و نیرو های کمربند امنیتی به رهبری بن بریک را ایجاد کرد.

روزنامه القدس العربی چاپ لندن با اشاره به تصمیم امارات برای خروج نیرو های خود از یمن نوشت: هنوز هم امارات چشم طمع به بندر های یمن دوخته است و اقدامات نیرو های این کشور در بندر های المخا، المکلا، عدن و الحدیده نشان دهنده این موضوع است. این کشور نیرو های خود را از مناطق ساحلی یمن خارج ننموده است، بلکه به تقویت نیرو های خود در این مناطق پرداخته است.

به نوشته شبکه خبری الجزیره قطر، یاسین التمیمی تحلیلگر سیاسی مسائل یمن بر این باور است امارات از شروع حمله ائتلاف کشور های عربی با دستورالعمل اشغالگری آشکاری وارد یمن شد. هدف این کشور، اشغال استان های جنوبی و ایجاد شرایط ژئوپلتیک جدیدی بود. این کشور به عنوان یک امپراتوری منطقه می خواست حضور نظامی خود را بر یمن تحمیل کند.

به نوشته شبکه خبری الجزیره، نبیل خوری مسوول سابق وزارت امور خارجه آمریکا هم می گوید امارات امور را در جنوب یمن به ویژه در بندر ها برپایه منافع خود مدیریت می نماید.

به نوشته تارنمای الوقت لبنان، راهبرد امارات با شماری از موانع روبرو است. نخستین مانع آن آگاهی انصارالله از طرح امارات برای تجزیه یمن است. انصارالله با استفاده از نیرو ها و ابزار های خود در برابر امارات مقاومت می نماید. دومین مانع این است که بعضی از جریان های سیاسی در جنوب و همچنین افکار عمومی با طرح امارات برای به کنترل در آوردن مناطق مهم مالی یمن مخالفند.

منبع: ایرنا

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13446

به "امارات در یمن چه می خواهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امارات در یمن چه می خواهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید