اولین تصاویر ثبت شده از تار های کیهانی

به گزارش شیوا مارکت، با استفاده از تجهیزات MUSE1 نصب شده بر روی تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، ستاره شناسان توانستند برای اولین بار تصاویری از تار های کیهانی در نخستین سال های کهکشان ثبت نمایند.

اولین تصاویر ثبت شده از تار های کیهانی

با توجه به مدل های تشکیل کهکشان و انفجار عظیم (big bang)، وجود تار های گازی در فضا پیش بینی می گردد که این تارها، محل تشکیل کهکشان ها هستند و به آن ها تار کیهانی اطلاق می گردد، اما تا به امروز تصویری از این تار ها در دسترس نبوده است.

با استفاده از تجهیزات MUSE1 نصب شده بر روی تلسکوپ بسیار عظیم رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی، ستاره شناسان توانستند برای اولین بار تصاویری از تار های کیهانی در نخستین سال های کهکشان ثبت نمایند.

ستاره شناسان این تلسکوپ را برای مدت بیش از 140 ساعت به سمت یک ناحیه از آسمان قرار دادند. منطقه انتخاب شده بخشی از تصویر زمینه فراژرف هابل را تشکیل می دهد که تصویری از عمیق ترین منطقه فضا است.

انجام چنین کار بی نظیری هشت ماه به طول انجامید. این امر با یک سال آنالیز داده همراه بود که به طرز قابل توجهی نور ناشی از تار های هیدروژنی را آشکار کرد و تصاویری از این تار ها در زمان یک تا دو میلیارد سال پس از انفجار عظیم ثبت کرد.

عظیم ترین غافلگیری برای این گروه زمانی بود که در شبیه سازی مشاهده کردند که نوری که از گاز ها می آید ناشی از مجموعه ای از میلیارد ها کهکشان کوتوله است که تا به امروز نامرئی بوده اند و تعداد زیادی از ستاره ها را ایجاد می نمایند.

اگرچه این کهکشان ها برای کشف شدن به صورت مجزا توسط ابزار های امروزی کم نورند، اما وجودشان پیامد های قابل توجهی برای مدل های تشکیل کهکشان ها خواهد داشت.

رونالد بیکن (Roland Bacon)، نویسنده اصلی این مقاله، که دانشمند مرکز ستاره شناسی در لیون است به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از یک دوره تاریکی، دنیا نورانی شد و تعداد زیادی ستاره فراوری کرد. اما سوال اصلی این است که چه چیزی به دوره تاریکی پایان داد و دنیا را در روز های آغازین به سمت مرحله اصطلاحا بازیونیده شدن راهنمایی کرد؟

تا کنون دانشمندان می دانستند که تار های کیهانی محدود به مناطق خاصی هستند مخصوصا در جهت اختروش ها که تشعشات قوی آن ها مانند چراغ جلوی ماشین ابر های گازی را در راستا دید آشکار می نمایند، با این حال این مناطق کل تار های کیهانی که کهکشان ها در آن شکل می گیرند را نمایان نمی نمایند.

منبع: فرادید
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28975

به "اولین تصاویر ثبت شده از تار های کیهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین تصاویر ثبت شده از تار های کیهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید