بازگشت بازنشستگان به فوتبال

به گزارش شیوا مارکت، چند ماه بعد از جنجالی که قانون منع به کارگیری بازنشستگان در فدراسیون فوتبال به راه انداخته بود، کمیته ای با حضور بازنشستگان مسوول آنالیز مدارک باشگاه ها جهت صدور مجوز حرفه ای آن ها شده است.

بازگشت بازنشستگان به فوتبال

بازگشت بازنشستگان به فوتبال

جمع بازنشستگان فوتبالی در کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای، نقدهای متعددی را به همراه داشته است. مصطفوی، اولیایی، گرشاسبی، عباسی، حسن زاده و برادران از پیشکسوتان فوتبال هستند که به انتخاب تاج به عنوان رییس و اعضای این کمیته انتخاب شده اند. آن هم چند ماه بعد از جنجالی که فدراسیون فوتبال برای حذف مدیران بازنشسته خود پشت سر گذاشته است و در شرایطی که هنوز درباره ادامه فعالیت بعضی اعضای بازنشسته هیأت رییسه به فدراسیون فوتبال نقدهایی وارد می گردد.

قانون منع بکارگیری بازنشستگان در سال گذشته به چالش مهمی برای فدراسیون فوتبال تبدیل شده بود که از راس تا ذیل این فدراسیون را درگیر کرد و بعضی از اعضای فدراسیون از جمله علی کفاشیان، فریدون اصفهانیان، محمدرضا ساکت و … با همین قانون سمت های خود را واگذار کردند اما به نظر می رسد با چشم پوشی نهادهای نظارتی بر این قانون، مجدداً پای بازنشسته ها به فدراسیون فوتبال باز شده است.

داریوش مصطفوی، کاظم اولیایی و حتی حمیدرضا گرشاسبی که اخیراً به علت قانون منع به کارگیری بازنشستگان سمت مدیرعاملی پرسپولیس را واگذار نموده، همه بازنشستگانی هستند که قرار است مجدداً در این کمیته ها فعالیت نمایند.

با شدت دریافت این نقدها، عضو هیأت رییسه سازمان لیگ با اشاره به پاره وقت و موقتی بودن فعالیت در کمیته بدوی و استیناف صدور مجوز حرفه ای، حضور بازنشستگان در این کمیته را بدون مانع دانسته است. هرچند هنوز این تبصره درباره اعضای هیأت رییسه فدراسیون و روسای هیأت های فوتبال پذیرفته نشده است.

منصور قنبرزاده اما دفاعیه اش از بازگشت این بازنشستگان را این طور مطرح می نماید: در خصوص مبحث بازنشستگان باید به این نکته توجه کرد باوجود اینکه در قانون قید شده که بکارگیری بازنشستگان در نهادهای دولتی و غیردولتی غیرقانونی است، تبصره هم در این قانون آمده که می گوید بکارگیری افراد با مدرک کارشناسی به بالا در مشاغل پاره وقت بلامانع است. همچنین ذکر شده که حق الزحمه ای پرداخت شده باید یک سوم فرد شاغل باشد. پیرو همین تبصره، حضور بازنشستگان در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ باتوجه به اینکه مشاغلی پاره وقت محسوب می شوند، بلامانع است. برای مثال اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال تنها 9 جلسه در سال برگزار می نمایند، در نتیجه یک شغل تمام وقت محسوب نمی گردد. همچنین اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ حقوق معینی ندارند، در نتیجه به کارگیری این افراد مسئله ای ندارد.

او تأکید می نماید: باید این نکته را هم در نظر گرفت که در همه جهان از افراد پیشکسوت در سیاست گذاری و برنامه ریزی استفاده می گردد ولی متاسفانه در حال حاضر جوی در کشور حاکم شده که ممکن است بگوید بازنشسته ها حق حضور در استادیوم ها را هم ندارند. من فکر می کنم پیشکسوتان و بازنشسته ها از این موضع دلخور هستند چون کارغیرقانونی نکردند و عمدتاً هم بدون پول تجارب شان را در اختیار ورزش قرار می دهند. این افراد سال ها تجربه حضور در مجامع داخلی و بین المللی دارند که می تواند به ورزش یاری کند. همچنین قانون هم به آن ها اجازه داده ولی متاسفانه ما بیشتر به سرفصل قانون نگاه می کنیم و به تبصره ها نگاه نمی کنیم. این یک مقدار ظلم در حق بازنشستگان و پیشکسوتان است.

مسوولیت کمیته بدوی و استیناف چیست؟

کمیته بدوی و استیناف کمیته صدور مجوز حرفه ای، نامی است که در سال های اخیر کمتر شنیده ایم. گرچه در سال های اخیر کمیته صدور مجوز حرفه ای شناخته شده بود و شرح وظایفش برای اهالی فوتبال معین بود اما حالا نام کمیته بدوی و استیناف که به میان می آید، این سوال هم مطرح می گردد که چه وظیفه و مسوولیت متفاوتی از کمیته صدور مجوز حرفه ای دارد. منصور قنبرزاده، عضو هیات رئیسه سازمان لیگ درباره مسوولیت این کمیته می گوید: مسئولیت کمیته بدوی و استیناف این است که پس از جمع آوری اسناد و مدارک باشگاه ها، آن ها را آنالیز نمایند. این مدارک هم مربوط به صورت های اقتصادی، وضعیت استادیوم ها و… است. ً جای تشکر دارد که آقای تاج از افراد باتجربه در این کمیته ها استفاده نموده است. افرادی که در مجامع بین المللی حضور داشتند و مانند یک برند هستند. آقایان مصطفوی، اولیایی، گرشاسبی، عباسی، حسن زاده و برادران ضمن اینکه در حوزه های مختلف تخصص دارند، مسائل را با پوست و گوشت و استخوان حس کردند و می توانند یاری نمایند. استفاده از افرادی که تجربه شان می تواند یاری کند، قابل تقدیر است. ضمن اینکه این کار، کار اجرایی نیست و پاره وقت است و منع قانونی بابت استفاده از بازنشستگان ندارد.

او همچنین تأکید می نماید: در قوانین فیفا و AFC آمده که اعضای این کمیته نباید در باشگاه ها ذی نفع باشند. یکی از دلایلی که این کمیته ها هم به صورت موقت انتخاب می شوند به همین خاطر است. افراد حاضر در این کمیته در فوتبال سابقه مدیریت دارند و همچنین در حال حاضر در فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ، هیات های فوتبال و باشگاه ها هیچ گونه مسئولیت اجرایی ندارند و افراد بی طرفی هستند.

قانون بازنشستگی شامل حال ساکت نمی گردد

ادامه فعالیت محمدرضا ساکت در فدراسیون فوتبال یکی از مواردی است که مدت هاست مورد پرسش قرار می گیرد. آیا محمدرضا ساکت، با وجود بازنشستگی می تواند در سمت مدیر تیم های ملی فعالیت کند؟ شرح فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در این رابطه چیست؟ قنبرزاده به عنوان عضو هیأت رییسه سازمان لیگ که به دفاع از بازگشت بازنشستگان برخاسته، درباره ساکت می گوید: سمت هایی مانند سرپرست و این ها پاره وقت محسوب می شوند. سمت های مربوط به تیم های ملی هم باتوجه به ماهیتی که دارند، نمی تواند تمام وقت باشد و پاره وقت محسوب می شوند. در اساس نامه فدراسیون فوتبال بندی وجود دارد که شرح می دهد تنها سمتی که به صورت تمام وقت در فدراسیون فوتبال تعریف شده، سمت دبیرکلی است. آقای ساکت هم به خاطر بازنشستگی از سمت دبیرکلی کناره گیری کرد. در خصوص کمیته های دیگر هم باید گفت که پاره وقت هستند و کار اجرایی نمی نمایند که بخواهند سنوات، عیدی، پاداش، حقوق بازنشستگی و … داشته باشند، لذا به اعتقاد بنده، مدیر تیم های ملی هم موقت است و هم سمت پاره وقت محسوب می گردد. ماهیت این سمت به شکلی نیست که 6 روز در هفته بخواهید کار کنید. مسئولیت او در حد برنامه ریزی و نظارت بر تیم های ملی است.

قنبرزاده حتی تأکید می نماید: همچنین در شرع و دین ما این طور نیست که پیشکسوتان که تجربه زیادی دارند را در خانه حبس نمایند. مگر از جراح حاذقی که پا به سن گذاشته، دیگر استفاده نمی گردد؟ اتفاقاً یک جراح جوان کنار او می گذارند که تجربه اندوزی کند. متاسفانه ما یک مربی 70 ساله از یک مملکت دیگر می آوریم و کسی حرفی نمی زند ولی در خصوص افرادی باتجربه که در ورزش هستند و وجودشان برند است، کم لطفی می کنیم.

2

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7616

به "بازگشت بازنشستگان به فوتبال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت بازنشستگان به فوتبال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید