باید گفتمان سازی اقتصاد هنر در اولویت سیاست گذار باشد

به گزارش شیوا مارکت، نشست کارگروه صنایع خلاق کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران برگزار شد. در این نشست گیتی مرتضوی، مشاور کمیسیون از عملکرد و برنامه های کمیسیون در حوزه صنایع خلاق گفت.

باید گفتمان سازی اقتصاد هنر در اولویت سیاست گذار باشد

او در ابتدا از پویش محلی محتوای دیجیتال برای کسب وکارها به بازار بین المللی گفت و اینکه باید زیرساخت لازم برای ورود به بازار در این حوزه فراهم گردد. باید آیین نامه هایی در این حوزه برای تسهیل کار تهیه گردد و در کنار بسترسازی ها آموزش لازم به افراد داده گردد.

مرتضوی از جایگاه صنایع خلاق در اقتصاد و بازار کار جهان گفت: در حال حاضر حدود 30 میلیون شغل از طریق کسب و کارهای خلاق در جهان ایجادشده؛ یعنی یک درصد جمعیت جهان در این حوزه مشغول به کار هستند. همچنین 3 درصد تولید ناخالص داخلی مخصوص این حوزه است. این آمارها نشان دهنده این است که این صنعت در جهان جایگاه بالایی دارد.

مرتضوی گفت: کشورهای خاورمیانه 86.4 میلیارد دلار در سال 2016 از این حوزه درآمد کسب کرده اند که پیش بینی شده این عدد در سال 2026 به عدد 140 میلیارد دلار برسد؛ در آمریکا در سال 2016 این عدد 620 میلیارد دلار بوده که قرار است 10 سال آینده به چندین برابر برسد. همچنین 4.7 میلیون نفر در این حوزه مشغول به کار هستند.

مرتضوی هچنین شرح داد: با توجه به چشم انداز این حوزه ما باید ببینیم که چطور باید از شرایط موجود و ظرفیت ها برای ارتقای این حوزه بهره بگیریم. برای رسیدن به این هدف باید گفتمان سازی در اولویت کارهای ما باشد تا جامعه و مسئولان به اهمیت این حوزه و به جایگاه آن در صنعت و تولید ناخالص ملی توجه کنند.

بعد از آن سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز از شرایط صنایع خلاق در جهان گفت: سال هاست که جهان با این صنعت آشناست؛ در سال 2013 حدود 2050 میلیارد دلار این حوزه گردش مالی داشت و الآن این عدد به شش برابر رسیده است. گردش مالی این صنایع در ایران 100 میلیارد دلار بوده و این عدد نشان می دهد که گردش مالی این حوزه 5 برابر سال هایی است که ما در فروش نفت هیچ مسئله ای نداشتیم.

او از مسائل این حوزه گفت: بزرگ ترین مشکل این حوزه این است که دران تصمیم گیری ها به صورت جزیره ای گرفته می گردد. یک بخشی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ بخشی زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و صنایع گردشگری، بخشی زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای بخشی در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری تصمیم گیری می گردد. این شرایط و وجود نهادهای چندگانه تصمیم گیر شرایط را پیچیده و سخت کرده است.

نیری گفت: زمانی انگلستان و کره جنوبی در حوزه اقتصاد خلاق به یک نتیجه مثبت رسید که این حوزه زیر نظر یک وزارتخانه واحد کار کرد؛ در آن صورت بود که این حوزه به چابکی و خلاقی رسید.

او از رویکرد معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری می گوید که بیشتر شرکت محور است و درنهایت از تأسیس شرکت هایی استارت آپی حمایت می کند اما در این حوزه مسائل مال بیشتر به افراد حقیقی برمی گردد که مورد حمایت معاونت نیست. برای همین باید در اتاق ایران به عنوان بازوی مشورتی سه قوه باید دور هم بنشینیم و با همفکری هم راهی برای مسائل پیدا کنیم.

یکی از حاضران در نشست گفت وقتی که صحبت از اقتصاد دانش بنیان می کنیم باید به حوزه علوم اجتماعی و انسانی هم توجه گردد و اقتصاد دانش بنیان فقط مخصوص حوزه مهندسی نیست و این پارادایم باید در دستگاه های سیاست گذار تغییر کند.

همچنین عنوان شد که برای شکل دادن به فعالان حوزه اقتصاد خلاق یکپارچگی عمل وجود ندارد و همسو کردن نهادها کاری سخت و زمان بر است.

همچنین یکی از فعالان حوزه هنر تأکید کرد که باید زنجیره پسین و پیشین حوزه اقتصاد هنر تکمیل گردد تا با فعال سازی این حوزه ها نهادهای یکپارچه و در یک راستا عمل کنند اما متأسفانه این نهادها یکپارچه نیستند. فقدان این نهادها باعث شدهد شناسایی گلوگاه مسائل سخت گردد. اگر در حوزه کار و نحوه برخورد با مسئله نوآوری هایی وجود داشته باشد این حوزه پتانسیل بسیار بالایی برای رشد دارد. گنجینه نهفته ای در بخش صنایع خلاق وجود دارد و ما می توانیم این اکوسیستم را طوری طراحی کنیم که علاوه بر بازارهای منطقه برای بازار جهانی کار کند اما همه این ها نیازمند هم افزایی در همه حوزه های تصمیم گیری و سیاست گذاری است.

همچنین تأکید شد که عرصه برای حضور جوان ترها باز گردد؛ در ادبیات حوزه هنر به تجاری سازی و مدل تجاری صنایع خلاق تاکید گردد؛ باید برای تجاری سازی و توسعه صادرات صنایع خلاق تلاش گردد.

در خاتمه نشست تصمیم گرفتند کارگروه های تخصصی راه اندازی کنند تا هر حوزه مسئله خود را به صورت تخصصی پیگیری کند.

بانیما: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 23653

به "باید گفتمان سازی اقتصاد هنر در اولویت سیاست گذار باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید گفتمان سازی اقتصاد هنر در اولویت سیاست گذار باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید