برای ارتقای صنعت خودرو باید از قطعه سازان حمایت گردد

به گزارش شیوا مارکت، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در سفر یک روزه خود به استان مرکزی از نمایشگاه توانمندی های صنعتی و محصولات تولیدی قطعه سازان استان مرکزی که به همت اتاق اراک برگزار شده بود بازدید کرد. در جریان این بازدید تفاهم نامه سه جانبه شرکت ایران خودرو، اتاق اراک و انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو استان مرکزی نیز امضا شد.

برای ارتقای صنعت خودرو باید از قطعه سازان حمایت گردد

فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در نشست شورای گفت وگوی استان مرکزی نیز شرکت کرد و در این نشست گفت: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار به نگرانی قطعه سازان خاتمه خواهیم داد و از 15 هزار میلیارد تومان مطالبات به 650 قطعه ساز طرف قرارداد که 5 هزار میلیارد تومان بدهی قراردادهای 120 روزه است با هدف گذاری اجرا شده تا خاتمه سال پرداخت خواهد شد.

مقیمی اضافه کرد: ایران خودرو در سال جهش فراوری همه کوشش های خود را در تمام حوزه های فراوریی به کار گرفته تا مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر جهش فراوری که شعار سال است را محقق سازد.

او توضیح داد: ایران خودرو در حوزه فراوری خودروهای سواری نسبت به مدت مشابه قبل، 50 درصد و در فراوری خودروهای سنگین 46 درصد رشد داشته و این مهم در شرایط تحریم و شیوع ویروس کرونا، تنها با همت، پشتکار و فعالیت های مجموعه و با بهره گیری از متخصصان داخلی به دست آمده است.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو اظهار کرد: این شرکت از آن چیزی که در گذشته بوده فاصله گرفته، اما با آن چیزی هم که باید باشد، هنوز فاصله زیادی دارد.

مقیمی با بیان اینکه 24 شرکت در استان مرکزی وجود دارد که به صورت مستقیم با ایران خودرو همکاری دارند تأکید کرد: چهار تا پنج درصد قطعات این شرکت در این استان فراوری می شود که همین شاخص بیانگر صندلی بالای صنعتی استان مرکزی است.

او گفت: این شرکت احتیاجمندی های زیادی دارد که بعضی از آنها وابسته به فراوریات خارج از کشور است، از شرکت ها و فراورینمایندگانی که بتوانند آنها را بومی سازی نمایند استقبال و حمایت لازم نیز صورت می گیرد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه در حوزه خودروهای جدید نیز استان مرکزی فعال است یادآور شد: عرضه محصولات جدید از سوی این شرکت نشان داد که جهش فراوری در پیش است، که این فرایند همچنان ادامه دارد و به طورقطع از توانمندی ها و ظرفیت های استان مرکزی نیز استفاده می شود.

او با بیان اینکه انقلاب عظیمی در حوزه خودروسازی کشور در راه است که نمونه های آن هفته آینده رونمایی می شود، گفت: جعبه دنده ای که تا به امروز در خودروهای این شرکت نصب می شده باوجوداینکه 95 درصد آن در داخل انجام می شد اما در اصل (ژن آن) خارجی بود، ولی امروز به برکت سازندگان و حمایت های مختلف، با ورژن ایرانی 6 دنده فراوریشده و تمام طراحی و ساخت آن نیز توسط مهندسان داخلی محقق شده و بحث ساخت جعبه دنده نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک نیز در دستور کار است.

مقیمی توضیح داد: از سال گذشته تا به امروز بیش از 50 هزار میلیارد تومان از دارایی های غیرمولد ایران خودرو واگذار شده که این مبالغ در راستای تبدیل به دارایی های مولد مانند ساخت جعبه دنده ایرانی و فراوری محصولات جدید هزینه شده است.

او با بیان اینکه 71 درصد از قیمت تمام شده ایران خودرو مربوط به اجزا، قطعات و مواد اولیه است ادامه داد: بخشی از قیمت تمام شده خودرو به قطعه سازان برمی شود و متناسب سازی قیمت باید بر مبنای قطعه، مورد توجه باشد.

او گفت: جذب نیرو در ایران خودرو از سال 1398 تا به امروز انجام نشده، تعدادی از نیروها بازنشسته شده و جلوی نیروهایی که احتیاج به جذب نبوده، گرفته شده است.

مقیمی با اشاره به اینکه برنامه فراوری ایران خودرو در 6 ماه نخست سال آینده فراوری 360 هزار خودرو و در 6 ماه دوم، 380 هزار دستگاه خواهد بود اضافه کرد: فراوریات این شرکت تا خاتمه آذرماه سال جاری به 377 هزار دستگاه رسید و تا خاتمه سال به بیش از 500 هزار دستگاه خواهد رسید.

او اظهار کرد: ایران خودرو تصمیم دارد سالی یک محصول جدید به بازار عرضه و در راستای ارتقای کیفیت محصولات خود گام بردارد تا خدمت رسانی مطلوب تری را به مشتریان خود ارائه نماید.

استاندار مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه استان مرکزی ظرفیت خوبی برای فراوری قطعات خودرو دارد، گفت: سرمایه گذاری زیادی در این خصوص شده که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

سیدعلی آقازاده تأکید کرد: استفاده بهینه از هزاران میلیارد تومان سرمایه گذاری استان در صنعت خودروسازی، زمینه را برای ایجاد واحد فراوریی و ساخت قطعات خودرو فراهم نموده است.

او با اشاره به فعالیت سه هزار واحد صنعتی در استان گفت: باوجود صنایع عظیم و صدها کارگاه کوچک استان، زیرساخت های لازم برای فراوری محصول نهایی در استان وجود دارد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: امید است به واسطه تعامل و همکاری مدیران عامل شرکت های خودروسازی کشور و قطعه سازان استان، ساخت بیشتر قطعات خودرو در استان کلید زده شود.

آقازاده گفت: طی یک هفته آینده، یک تیم کارشناسی در استان تشکیل می شود و دستاوردهای سفر روز جاری مدیرعامل شرکت ایران خودرو، با تمرکز بر ارائه راهکارهای ویژه در راستای برطرف مسائل کارآفرینان و فعالان مالی، مورد پیگیری و آنالیز قرار می گیرد.

در ادامه نشست شورای گفت وگوی استان مرکزی، رئیس اتاق اراک نیز با اشاره به اینکه سه هزار و 700 نیرو در صنعت قطعه سازی استان مرکزی فعالیت دارند و 110 میلیون قطعه در استان فراوری می شود، گفت: مجموعه قطعه سازان استان مرکزی، 3 هزار و 700 میلیارد تومان از شرکت ایران خودرو طلبکار هستند که این میزان مطالبات برای 114 شرکت قطعه سازی استان که 70 واحد فراورینماینده و 45 واحد دیگر نیز کارگزار هستند پذیرفتنی نیست.

دکتر ناصر بیکی با اشاره به اینکه کیفیت خودرو ارتباط تنگاتنگی با صنعت قطعه سازی دارد، گفت: رقابت در بازار جهانی احتیاجمند حمایت، تقویت و برطرف مسائل قطعه سازان است که این مهم باید در اولویت قرار گیرد.

بیکی اظهار کرد: تا زمانی که قطعه سازان زیر چتر حمایتی قرار نگیرند و بهسازی کامل در صنعت خودروسازی انجام نشود، اقتصاد کشور و صنعت خودروسازی نیز متحمل خسارات زیادی می شوند.

در ادامه این نشست، مسئول دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی گفت: با توجه به ظرفیت بالایی که در استان برای ساخت تجهیزات، زیرساخت ها و منابع انسانی متخصص در واحدهای فراوری قطعه سازی وجود دارد، می طلبد همکاری و هماهنگی بین دستگاه ها و همچنین خودروسازان افزایش یابد، این در حالی است که فراورینمایندگان قطعات خودرویی نیز این آمادگی را دارند که برای آن بخشی از تجهیزات مورداحتیاج ایران خودرو که به خارج از کشور سفارش داده می شوند. با توجه به تجارب و ظرفیت های بالای خودروسازان این قطعات به استان مرکزی سفارش داده شود تا کشور به فراوری داخل بیشتر متکی شود.

حمیدرضا مهدی نیا اضافه کرد: پرداخت قراردادهای قطعه سازان و فراورینمایندگان از سال 97 به صورت چهارماهه است که مسائل زیادی ایجاد نموده است که پیشنهاد می شود در راستای حمایت بیشتر از قطعه سازان این مدت به یک ماه کاهش یابد.

او ادامه داد: با توجه به امکانات وسیعی که در شرکت هپکو وجود دارد و ماشین آلات سنگین و راه سازی و همچنین تجارب بالای این شرکت با بهره گیری از نیروهای متخصص، لاین ایران خودرو دیزل جهت فراوری اتوبوس و کامیون در شرکت هپکو ایجاد شود.

رئیس انجمن قطعه سازان استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: 114 عضو فراورینماینده قطعه سازان در این استان وجود دارد.

احمدرضا رعنایی اضافه کرد: پتانسیل هایی خوبی در زمینه قطعه سازی در استان مرکزی وجود دارد که امکان بالفعل شدن دارند و لازمه این مهم همگرایی خوب در سطح ایران خودرو و مدیران استانی و هماهنگی بین دست اندرکاران آن است.

او ادامه داد: بیشترین مشکل واحدهای فراوریی احتیاج مبرم به نقدینگی و سرمایه در گردش است چراکه سه برابر شدن قیمت نهاده های فراوریی، مواد فولادی و پتروشیمی فشارهای مضاعفی را به قطعه سازان وارد نموده است.

در خاتمه این نشست، سه تفاهم نامه همکاری چندجانبه امضا شد که بر اساس آنها انجمن قطعه سازان استان مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، انجمن قطعه سازان استان مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی اراک و شرکت های ایران خودرو و ایران خودرو دیزل نسبت به گسترش همکاری های اقدام می نمایند.

تایلند: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 27308

به "برای ارتقای صنعت خودرو باید از قطعه سازان حمایت گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای ارتقای صنعت خودرو باید از قطعه سازان حمایت گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید