برگزاری کارگاه آموزشی موزه ها توسط کاخ گلستان و محققان آلمانی

به گزارش شیوا مارکت، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برگزاری کارگاه تخصصی آموزشیِ موزه ها و آرشیوهای کاخ گلستان: بیان ظرفیت ها، راهبردهای پژوهشی و چشم اندازهای همکاری های بین المللی با همکاری بنیاد پژوهشی آلمان (DFG) برای نخستین بار در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار می شود.

برگزاری کارگاه آموزشی موزه ها توسط کاخ گلستان و محققان آلمانی

به گزارش خبرنگاران، مسعود نصرتی گفت: این کارگاه نخستین گام از اجرای مفاد تفاهم نامه ای است که برای همکاری های مشترک بین این مؤسسه آلمانی و معاونت سازمان میراث فرهنگی در سال 2017 امضا شد، در واقع رسالت این بنیاد پژوهشی در آلمان کمک به انجام طرح های پژوهشی مرتبط با هنر و علوم انسانی در سراسر دنیاست.

وی با بیان این که اساتید ایرانی و بیش از 20 استاد خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش و مجارستان در این کارگاه به چهار محور اسناد تاریخی، نسخه های خطی، عکس و نگاتیوهای شیشه ای قاجاری و موزه ها، آثار هنری و تابلوهای نقاشی کاخ گلستان می پردازند، تاکید کرد: در این کارگاه قرار است اساتید برجسته ای از دانشگاه های وین، هایدلبرگ، هامبورگ، ماربورگ، زوریخ و سنت اندروز، کتابخانه های دولتی برلین، باواریا (مونیخ) و بوداپست، تهران و کارشناسان کاخ گلستان درباره موضوعات مرتبط با این چهار محور، گفت وگو و تبادل اطلاعات کنند و درباره نیازهای پژوهشی و آموزشی کاخ گلستان به جمع بندی و نتیجه برسند و طرح های پژوهشی بین المللی را با حمایت این مؤسسه آلمانی اجرا کنند.

او با تاکید بر این که این تفاهم نامه برای بهره مندی حداکثری از ظرفیت های این مؤسسه بین المللی و مؤسسه های ایرانی برای انجام پروژه های بین المللی امضا شده است، افزود: قرار است بر اساس ای ین چهار محور، کاخ گلستان معرفی و طرح ها و پروژه های پژوهشی نیز امکان سنجی شوند.

به گفته وی این کارگاه با حضور شرکت کنندگانی از موزه ملی ایران، کاخ سعدآباد، کاخ نیاوران، پایگاه های جهانی تخت جمشید و پاسارگاد، مرکز اسناد وزارت امورخارجه، مرکز اسناد و نسخه های خطی سراسر کشور، آستان قدس رضوی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه ملی ملک در دور روز 19 و 20 فروردین در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار می شود که این همایش می تواند زمینه ساز همکاری های ارزشمند ملی و بین المللی باشد.

نصرتی همچنین درباره فعالیت های این مؤسسه بین المللی گفت: بنیاد پژوهشی آلمان که سابقه همکاری با ایران را دارد، به عنوان یک حوزه علمی و تحقیقاتی، شامل 100 دانشگاه تحقیقاتی آلمانی و سایر مؤسسات تحقیقاتی، دانشکده های علوم و علوم انسانی و انجمن های علمی است.

وی با اشاره به این که این بنیاد به شکل مستقل از برنامه ها و اولویت های سیاسی، منطقه ای و موضوعی عمل می کند، افزود: پژوهشگران می توانند در زمینه های (علوم انسانی، علوم زیستی و علوم مهندسی) پژوهش های خود را در هر زمانی ارائه دهند. پیشنهادات پژوهشی ارائه شده نیز توسط هیأت مدیره برای تطبیق با معیارهای علمی و اصالت آثار بررسی و ارزیابی می شود.

مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان همچنین با بیان این که از سال 2015 تا کنون این بنیاد از حدود 40 پروژه ایرانی- آلمانی حمایت کرده که برخی از آن ها به شکل مشترک با مراکز مختلف مانند سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجرا می شود، ادامه داد: برگزاری کارگاه های راهبردی با همکاری دانشگاه ها و مراکز ایرانی و آلمانی برای شروع طرح های تحقیقاتی از جمله اقدامات این مرکز است.

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 4677

به "برگزاری کارگاه آموزشی موزه ها توسط کاخ گلستان و محققان آلمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری کارگاه آموزشی موزه ها توسط کاخ گلستان و محققان آلمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید