برگشت خوردن گوجه فرنگی صادراتی از عراق

به گزارش شیوا مارکت، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: صادرات محصولات بی کیفیت، سرمازده، باران خورده و در بسته بندی های نامناسب از سوی بعضی صادرکنندگان ناشی باعث شد اداره قرنطینه عراق محموله های گوجه را برگشت بدهد.

برگشت خوردن گوجه فرنگی صادراتی از عراق

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در باره دلایل برگشت خوردن گوجه صادراتی از عراق گفت: متأسفانه در سال های گذشته صادرکنندگان اصلی از چرخه صادرات خارج شده اند و اکنون بعضی صادرکنندگان ناشی محصولات بی کیفیت، سرمازده، باران خورده در بسته بندی های نامناسب به کشور عراق صادر نموده اند و به همین دلیل اداره قرنطینه عراق اجازه ورود به کشور عراق را نداده است.

لازم به ذکر است در خبر های آمده است که 200 کامیون محموله گوجه فرنگی از کشور عراق برگشت خورده است.

نورانی اضافه کرد: بارندگی های زیادی که در مهرماه رخ داد به فراوری گوجه های فضای باز آسیب زد و کیفیت آن ها را خراب تر کرد و صادرات این محصولات به کشور عراق باعث دردسر شد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: این بارندگی های زودرس که در سا ل های گذشته در این موقع سال سابقه نداشت باعث کاهش فراوری نیز شده است.

وی اضافه کرد: صادرات بی رویه و در عین حال بی کیفیت از سوی صادرکنندگان کم تجربه علاوه بر این که باعث هدر رفتن آب می گردد، باعث خراب شدن وجهه صادراتی کشور و نیز تأثیر آن در قیمت بازار داخل می گردد.

*چند راه چاره

نورانی به چند راه چاره هم در این زمینه اشاره نمود و گفت: باید همه صادرکنندگان شناسنامه دار شوند و درواقع صادرات به اهلش سپرده گردد، ضمن این که کمبود های داخل هم به خوبی مدیریت گردد و ابتدا به تأمین داخل و بعد صادرات توجه گردد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی توضیح داد: ممنوعیت صادرات به هیچ وجه نباید انجام گردد و با حفظ پایداری و با مدیریت تعرفه ای، صادرات و تأمین احتیاج داخل همزمان صورت بگیرد.

وی به مثالی در خصوص هند اشاره نمود و گفت: در یک ماه گذشته سیل و باران در هند باعث شد فراوری پیاز در این کشور به شدت کاهش یابد، بنابراین آن ها جلوی صادرات را گرفتند تا تأمین احتیاج داخل با مشکل روبرو نگردد.

نورانی در پاسخ به این سوال که صادرات گوجه فرنگی فقط به کشور عراق انجام می شد یا به کشور های دیگر هم صادرات داشتیم، اضافه کرد: خوشبختانه این صادرات تنها به کشور عراق بود و با توجه به استاندارد های بالایی که کشور های حوزه خلیج فارس دارند، گوجه فرنگی ما به این بازار ها صادر نمی گردد.

*دلایل افزایش قیمت گوجه فرنگی/قیمت متعادل می گردد

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش شدید قیمت گوجه فرنگی در بازار چیست، توضیح داد: دلیل بالا رفتن قیمت کاهش فراوری بارندگی های اخیر و نیز صادرات بی رویه است.

وی ابراز امیدواری کرد که با شروع عرضه محصولات گلخانه ای از 15 آبان ماه قیمت گوجه فرنگی متعادل گردد.

نورانی گفت: 18 هزار هکتار گلخانه در کشور وجود دارد که 50 درصد مساحت آن ها گوجه فرنگی کشت می گردد.

خیمه نیوز: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 شهریور 1400 بروزرسانی: 20 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 24335

به "برگشت خوردن گوجه فرنگی صادراتی از عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگشت خوردن گوجه فرنگی صادراتی از عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید