تاج گذاری بیت کوین در السالوادور

به گزارش شیوا مارکت، تهران (پانا) - السالوادور به اسم پیشگام، بیت کوین را رسما در این کشور قانونی کرد. سه ماه پس از تصویب پذیرش بیت کوین به اسم ارز قانونی در نهاد قانون گذار این کشور، این قانون رسما اجرایی شد و اولین گام برای قانونی سازی ارزهای دیجیتال در سراسر جهان برداشته شد.

تاج گذاری بیت کوین در السالوادور

به گزارش دنیای اقتصاد، با این اقدام بیت کوین در کنار دلار آمریکایی ارز رسمی این کشور خواهد بود. روز دوشنبه رئیس جمهور بوکله طی توییتی اعلام نمود که 200 بیت کوین دیگر به ارزش تقریبا 21 میلیون دلار خریداری نموده اند و اکنون 400 بیت کوین در اختیار دارند که این فرایند همچنان ادامه خواهد داشت.

آیا پرده اصلی نمایش بوکله همین است؟

السالوادور کشوری کوچک در آمریکای مرکزی است که منبع عایدی اصلی آن تجارت با آمریکاست. این کشور در سال 2001 در پی تورم شدید و بحران مالی، پول ملی خود به نام کولون را کنار گذاشت و دلار آمریکا را با هدف مقابله با تورم و افزایش تجارت با آمریکا به اسم ارز رایج انتخاب کرد. در پی این سیاست، دولت السالوادور به طور کامل سیاست پولی خود را کنار گذاشت و از آن موقع تا به امروز کنترل سیاست پولی این کشور بر عهده فدرال رزرو ایالات متحده است. بعد از این اتفاق بوکله با به قدرت رسیدن و با علاقه خود به ارزهای دیجیتال، در پی نقطه عطف دیگری در اقتصاد کشور خود بود.

بیت کوین در ماه ژوئن تحت لایحه ای به نام قانون بیت کوین که به وسیله نایب بوکله، رئیس جمهور السالوادور به مجلس قانون گذار این کشور پیشنهاد شد، اولین گام برای قانونی شدن را برداشت. قانون بیت کوین، این ارز را در کنار دلار آمریکا به اسم ارز رایج این کشور قرار می دهد. بوکله که در سال 2017 شهردار سن سالوادور، مرکز این کشور بود، همیشه علاقه خود را به ارزهای دیجیتالی ابراز می کرد. اما با پیروزی بوکله در رقابت ریاست جمهوری، شروع استفاده از بیت کوین در السالوادور از سال 2019 مورد آزمایش نهاده شد. در روستای ساحلی ال زونته که یکی از جاذبه های این کشور آمریکای مرکزی است، در سال 2019 استفاده بیت کوین به طور آزمایشی انجام شد و به شکلی موفقیت آمیز توانست به اقتصاد آن یاری کند. این شهر توریستی که بعد از شروع پاندمی کووید-19 با مشکلاتی روبه رو شده بود توانست با یاری سرمایه گذاری بیت کوین از این مشکل رها گردد. به همین دلیل روز دوشنبه بوکله طی توییتی خرید 200 بیت کوین دیگر را به ارزش 21 میلیون دلار اعلام نمود. به نظر می رسد با توجه به فرایند اخیر صعودی بیت کوین و اقتصاد کوچک السالوادور، بوکله کار سختی برای پوشش تقاضا برای بیت کوین نداشته باشد.

طرح بوکله اما با مخالفت هایی هم روبه رو شد. بسیاری از افراد معتقدند که انتخاب بیت کوین به اسم ارز رایج معاملات مشکل آفرین خواهد بود. علت آن هم نوسانات شدید قیمتی است که می تواند انگیزه خریدار و فروشنده را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق می توانست با انتخاب یک ارز قیمت ثابت مثل تتر به اسم ارز رایج تا حد زیادی حل گردد. اما به نظر می رسد در این انتخاب قدرت های سیاهی دست دارند. استیو هانکه، استاد اقتصاد در دانشگاه جان هاپکینز هشدار داده که استفاده بیت کوین به اسم ارز رایج ممکن است اقتصاد را به طور کامل نابود کند و می گوید: مشخصاً نیروهای سیاهی پشت این موضوع هستند که می خواهند به واسطه بیت کوین دست شان را به دلار آمریکا برسانند. او معتقد است که با این اتفاق، السالوادور بهشت کشورهای دارنده بیت کوین مثل چین و روسیه می گردد تا بتوانند آنها را نقد نمایند.

افت وخیز ناشی از گزارش اشتغال

طلا بعد از تعدیل احساسات صعودی منتج از گزارش اشتغال ایالات متحده در ماه آگوست روز سه شنبه نزولی شد و تا ساعت 20 به وقت تهران به 1797 دلار رسید. شاخص دلار آمریکا و بازده اوراق خزانه داری هم به افت ارزش طلا دامن زد. شاخص دلار با ادامه فرایند صعودی این هفته خود با 3/ 0 درصد رشد به 3/ 9 واحد بازگشت و بازدهی اوراق خزانه آمریکا با رشدی 041/ 0 درصدی به 363/ 1 درصد رسید.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29606

به "تاج گذاری بیت کوین در السالوادور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاج گذاری بیت کوین در السالوادور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید