ترامپ: هفته آینده رییس جلسه شورای امنیت درباره ایران خواهم بود

به گزارش شیوا مارکت، رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت که هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت درباره ایران را برعهده خواهد داشت.

ترامپ: هفته آینده رییس جلسه شورای امنیت درباره ایران خواهم بود

به گزارش خبرنگاران، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در توییتر خود نوشت: هفته آینده ریاست جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران را به عهده خواهم داشت.

در این توییت، ترامپ در حالی اعلام نموده جلسه درباره ایران است که پیش از این روزنامه واشنگتن پست به نقل از منابع آگاه گزارش داد دولت ترامپ می خواهد طرح نماینده آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری نشستی در شورای امنیت با موضوع ایران را کنار بگذارد.

به نوشته واشنگتن پست، دیپلمات های آگاه از این مساله گفته اند که دولت ترامپ در حال کنار گذاشتن طرح نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل برای برگزاری یک نشست در شورای امنیت در هفته آینده به ریاست ترامپ است که قرار بود روی ایران متمرکز باشد.

هیلی پیش از این گفت که آمریکا روی یک دستورکار برای نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل به توافق رسیده است چراکه این کشور تا ماه سپتامبر ریاست دوره ای این شورا را برعهده دارد. این اولین بار خواهد بود که دونالد ترامپ ریاست نشستی را برعهده خواهد داشت که مقامات قدرتمندترین کشورهای دنیا در آن حضور خواهند داشت.

اما قرار دادن تمرکز این نشست روی ایران موجب بروز نگرانی متحدان واشنگتن شد که بر این باورند چنین موضوعی موجب ایجاد اختلافات شدید میان آمریکا، فرانسه و انگلیس بر سر توافق هسته ای با ایران خواهد شد. توافقی که دونالد ترامپ در ماه مه به طور یک جانبه خود از آن را گفت.

دیگر مقامات آمریکایی نیز ابراز نگرانی کردند که براساس منشور سازمان ملل ایران می تواند در این نشست حضور داشته باشد چراکه یکی از موضوعات مورد بحث در آن خواهد بود. از این رو نگرانی ها درباره ادامه اختلافات ناخوشایند میان ترامپ و نماینده ایران افزایش یافت.

ریچارد وان، یک کارشناس ارشد در اندیشکده دانشگاه سازمان ملل در این باره گفت: ترامپ (با این کار) ریسک بروز اختلاف با فرانسه و انگلیس را تشدید می نماید.

بنابراین ترزا می، نخست وزیر انگلیس و امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه چاره ای نخواهند داشت جز این که در شورای امنیت سازمان ملل از توافق هسته ای دفاع نمایند.

وی ادامه داد: تصور نمی کنم که کسی این ایده را دوست داشته باشد که رئیس جمهور (آمریکا) با دفاع شدید ترزا می و ماکرون از توافق هسته ای با ایران روبرو گردد. ممکن است او در چنین شرایطی بسیار عصبانی گردد همانطور که در نشست ناتو و گروه 7 از نشست خارج شد و یک نزاع دیپلماتیک ایجاد کرد.

این دیپلمات های آگاه که خواستند نامشان فاش نگردد در ادامه به واشنگتن پست گفتند که ترامپ به جای آنکه ریاست نشستی با موضوع ایران را برعهده داشته باشد، یک نشست برای بحث درباره عدم اشاعه هسته ای و حق حاکمیت را اداره خواهد نمود.

به نوشته واشنگتن پست بنابراین موضوع نشست گسترده خواهد بود که به طور تعیین نام هیچ کشوری را نمی برد. از این رو نیازی نیست که از ایران برای حضور در این جلسه دعوت به عمل آورد و احتمال ایجاد چنددستگی میان کشورهای غربی نیز کاهش می یابد.

مقامات کاخ سفید و هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل تاکنون اظهارنظری درباره اینکه نشست آتی شورای امنیت قرار است روی موضوع دیگری غیر از ایران آنگونه که هیلی در 4 سپتامبر اعلام نموده بود، متمرکز باشد، اظهارنظری ننموده اند.

هیلی در آن موقع اذعان کرد که موضوع ایران می تواند برای برخی از اعضای شورای امنیت ناخوشایند باشد اما شخصا بر این باور است که هر زمان در شورای امنیت درباره موضوعات نامطلوب بحث و رایزنی می گردد نتیجه خوبی حاصل می گردد.

هرچند تنها هیلی نبود که از قصد ترامپ برای ریاست بر نشست شورای امنیت با موضوع ایران سخن گفت. دیپلمات های آمریکایی نیز در جلسات خصوصی به چند کشور خارجی گفتند که ترامپ در ماه جاری قصد دارد نشست شورای امنیت با تمرکز بر ایران اداره کند.

یک سخنگوی هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل اعمال تغییرات در دستورکار این نشست را ضعیف دانست و گفت که آمریکا موضوع را عوض ننموده بلکه موضوع گسترده تر گردیده است. به این معنی که مسائل گسترده تری قرار است مطرح گردد. به همین دلیل شورای امنیت مجبور نخواهد بود ایران را برای شرکت در این جلسه دعوت کند.

سوزان ملونی، کارشناس حوزه ایران در اندیشکده بروکینگز گفت که هم ایران و هم آمریکا از اینکه نشست شورای امنیت به طور تعیین روی ایران متمرکز نباشد نفع خواهند برد.

وی توضیح داد: مشاوران ترامپ برای اینکه او را از قرار دریافت در چنین وضعیت ناخوشایندی بر حذر دارند به ایرانی ها نیز یک مهلت دادند.

بنا بر این گزارش هفته آینده بیش از 140 تن از رهبران دنیا قرار است در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نمایند.

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 899

به "ترامپ: هفته آینده رییس جلسه شورای امنیت درباره ایران خواهم بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترامپ: هفته آینده رییس جلسه شورای امنیت درباره ایران خواهم بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید