تسهیلی دیگر باید

به گزارش شیوا مارکت، مسئله اینجاست که در بین مواردی همچون موتور سواری بانوان، استادیوم، درج نام مادر در کارت ملی فرزند و امثالهم که جامعه آماری محدودی را به خود اختصاص می دهد، در مقایسه با مسائلی مانند جمعیت و ازدواج تا چه حد از توان مسئولان را متوجه خود ساخته است؟!

تسهیلی دیگر باید

گروه دانشگاه خبرنگاران، حانیه زرنگ؛ خانواده، سنگ زیر بنای جامعه و تنها نظام اجتماعی است که در همه جوامع مورد پذیرش می باشد و در جوامع گوناگون دارای نقش، پایگاه و منزلتی متفاوت است. تحکیم خانواده در بهبود روابط اجتماعی و کاهش مسائل جامعه نقش تاثیرگذاری دارد. درواقع بقای جامعه در گرو بقای خانواده و موفقیت و شکست جامعه در سلامت یا گسستگی نهاد خانواده است.

امروزه شرایط جامعه رو به سمتی رفته است که اگر یک جوان تصمیم به تشکیل خانواده داشته باشد باید از موانع بزرگی عبور کند. جوامع مختلف درجهت حمایت از جوانان برای تشکیل خانواده و نیزبه منزله حفظ سلامت اجتماع خود تسهیلاتی را ارائه می دهند. ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده است و در سال 1384 به تصویب قانون 13 ماده ای با هدف حمایت از ازدواج جوانان پرداخت. قریب به 15 سال از عمر این قانون میگذرد، اما با آنالیز های اجرا شده تا کنون تنها غیر از مواردی معدود و دم دستی از این قانون اجرایی نشده و با سنگ اندازی ها و غفلت هایی از سمت متولیان این امر روبرو شده است.

قانون تسهیل ازدواج جوانان سال ها بین مجلس و دولت دست به دست شد تا زمانی که رهبری در سال 97 در یکی از جلسات آنالیز آسیب های اجتماعی به دادخواهی از 14 میلیون و 911 نفر جوان نسبت به عدم اجرایی آن گلایه کردند. بالا رفتن سن ازدواج و آسیب های اجتماعی ناشی از آن می تواند تبعات فردی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی برای کشور به دنبال داشته باشد بنابراین توجه به قانون تسهیل ازدواج امری حیاتی برای جامعه محسوب می گردد، اما دولت های مربوط دغدغه لازم برای پیگیری آن را از خود نشان ندادند. مسئله اینجاست که در بین مواردی همچون موتور سواری بانوان، استادیوم، درج نام مادر در کارت ملی فرزند و امثالهم که جامعه آماری محدودی را به خود اختصاص می دهد در مقایسه با مسئله حیاتی مانند جمعیت و ازدواج تا چه حد از توان مسئولین و متولیان امور خانواده را متوجه خود ساخته است!

علی رغم پافشاری مسئولین حوزه زنان و خانواده بر طرح های غیرکارشناسی، نهاد های متولی امور جوانان در اجرای قانون سرنوشت ساز برای قریب به 15 میلیون جوان تنها بهانه جویی می نمایند. مواردی هم وجود دارد که در قانون احتیاج به اصلاح دارد که البته نباید منجر به 15 سال بی اعتنایی می شد. قانون تسهیل ازدواج در 13 بند به تسهیلاتی مانند اشتغال، مسکن، یاری هزینه زندگی، تالار، فرهنگ ازدواج آسان و سبک زندگی درست پرداخته است.

زیربنای اجرایی قانون تسهیل ازدواج جوانان همان بند نخست آن است که دولت را به ایجاد صندوق اندوخته جوانان مکلف نموده و در حقیقت این بند ضمانت اجرای بند های دیگر این قانون می باشد که در واقع با تشکیل صندوق مهر امام رضا (ع) به جای صندوق اندوخته ازدواج جوانان به وقوع نپیوست. اگرچه از منبع صندوق مهر امام رضا (ع) وام ازدواج برای جوانان نیز در نظر گرفته شده است، اما تنها از تمام آن 13 بند قانون تسهیل، وام را پشتیبانی می نماید و مواد دیگر از حمایت آن بهره مند نیستند.

موازی کاری های اجرا شده در بحث وام ازدواج و مسکن، عدم ضمانت اجرایی و عدم تشخیص درست متولیان اجرای آن اجرای این قانون را با مشکل روبرو نموده است. مجلس باید پیگیر آیین نامه اجرای این قانون باشد و در راستای اصلاح باگ های آن از جمله مشخص دقیق نهاد های مجری، مشخص منابع اقتصادی و تبیین ضمانت اجرایی گام عملی بردارد. قانون تسهیل ازدواج جوانان علی رغم اشکالات ساختاری در صورت پیگیری و اجرا می توانست ظرفیت مناسبی را در جهت تسهیل موانع ازدواج قریب به 14 میلیون جوان ایجاد کند و اشکالات آن هم در فرایند اجرایی اصلاح می شد.

حانیه زرنگ - مسئول دفتر خواهران اتحادیه تحکیم وحدت

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس نماینده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

کنفرانس هکا: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25457

به "تسهیلی دیگر باید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تسهیلی دیگر باید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید