معین محدوده فعالیت پارکبان ها در اهواز

به گزارش شیوا مارکت، میثاق حسینی- اهواز- خبرنگار: ماه هاست که دریافت پول جای پارک از رانندگان در کوچه و خیابان های اهواز باعث ناراحتی و اعتراض مردم شده است؛ مسئله ای که مسئولان شورای ترافیک استان بر آن صحه می گذارند و معتقدند که فعالیت پارکبان ها در جای جای کلان شهر اهواز غیرقانونی است.

معین محدوده فعالیت پارکبان ها در اهواز

هرچند پارکبانان به صورت غیرقانونی اقدام به دریافت وجه از خودروها می نمایند، اما پیگیری این موضوع از سوی شهرداری و پلیس نتیجه ای نداشته است و هیچ پاسخی هم به اعتراض مردم داده نمی گردد. اخیرا استاندار خوزستان در شورای ترافیک استان خواهان اجرایی شدن طرح پارکبان در اهواز شده و گفته است: همه نهادها برای اجرای این طرح باید همکاری لازم را داشته باشند. غلامرضا شریعتی افزوده است: با توجه به این که طرح پارکبان در اهواز دیرتر از بعضی استان های دیگر اجرا شده است، باید از به روزترین طرح ها باشد. وی بیان نموده است: این طرح وارد فاز اجرایی شده و قرارداد آن به امضا رسیده است و از مردادماه اجرا می گردد.

  • اجرای طرح پارکبان

یکی از شهروندان اهوازی در این باره به خبرنگاران می گوید: بارها برای پارک خودرو مجبور به پرداخت وجه نقد به پارکبان ها شده ام اما آنها هیچ تضمینی درباره امنیت خودرو به من نمی دهند و هزینه پرداخت شده را فقط مربوط به جای پارک می دانند. شریف حمادی ادامه می دهد: این موضوع را از پلیس پیگیر شدم و آنها تلویحا به من گفتند که هرچند فعالیت این پارکبان ها غیرقانونی است، اما به کاهش سرقت خودروها منجر شده و موافق حضور قانونی آنها در خیابان هستیم. وی اظهار می نماید: وقتی پارکبان هیچ تضمینی درباره عدم سرقت خودرو و حتی حوادث احتمالی مانند برخورد خودروهای دیگر با خودروی بنده به من نمی دهد، چرا من باید برای یک جای پارک به او پول بدهم؟ نمی دانم منطق استفاده از پارکبان در خیابان ها چیست.

  • مقایسه اهواز و آمستردام

پارکبان ها در همه شهرها و کلان شهرهای پیشرفته دنیا فعالیت می نمایند و این مساله مربوط به اهواز یا ایران نیست اما نحوه اجرای این طرح در شهرهای پیشرفته با طرح های اجرا شده در اهواز متفاوت است. یک کارشناس مسائل راه و ترابری در این باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید: شهرهای پیشرفته ای مانند آمستردام برای گسترش فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی خودروها در شهر، هزینه های سنگینی برای پارکینگ ها و پارک های حاشیه ای دریافت می نمایند. علی یزدانی می افزاید: هزینه های سنگین پارکینگ و پارک های حاشیه ای سبب می گردد مردم آمستردام به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی روی بیاورند.

اما مدیریت شهری آمستردام، همگام با افزایش هزینه های پارک خودرو، اقدام به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر نموده است که زیاد بودن خطوط مترو و حرکت دقیق قطارها نشانه آن است. وی بیان می نماید: در آمستردام، به دلیل شرایط آب و هوایی، مردم به استفاده از دوچرخه روی آورده اند. آمارهای حوزه ترافیک این شهر نشان می دهد که استفاده مردم از دوچرخه سال به سال افزایش می یابد. اما هر طرح خوبی که در شهرهای پیشرفته اجرا شده، مناسب اجرا در کلان شهری مانند اهواز نیست چون مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با محدودیت هایی روبرو هستند.

  • احتیاج به پارکبان ها

یزدانی می گوید: توسعه کلان شهر اهواز، به دلیل قرار دریافت آن در 2 سمت رودخانه، به صورت طولی اجرا شده و همین مساله ساماندهی حمل و نقل عمومی آن را با مشکل روبرو نموده است. از همین رو است که مسئولان مدیریت شهری بر کاهش استفاده از خوردوهای شخصی تاکید نمی نمایند و مشکل اساسی در زمینه جای پارک در اهواز از همین نقطه شروع می گردد. وی به کمبود پارکینگ های عمومی و طبقاتی در اهواز اشاره و اظهار می نماید: همین کمبودها سبب شده اند که مردم در سفر به نقاط پرتردد شهر با مشکل کمبود جای پارک روبرو شوند و مجبور شوند خودروی خود را کنار خیابان ها پارک نمایند.

همین موضوع سبب افزایش سرقت خودروها در کلان شهر اهواز شده است و احتیاج به وجود پارکبان از همین جا شروع می گردد. یزدانی ادامه می دهد: موضوع استفاده از پارکبان ها برای ساماندهی جای پارک خودروها از دوره کار شورای سوم شهر مطرح شد اما اغلب تجربه ها در این زمینه باخت برای همین این طرح به صورت نصفه و نیمه رها شد.

  • محدوده طرح پارکبان

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز می گوید: در پنجمین دوره شورای شهر اهواز جلسات منظمی در مورد موضوع پارکبان برگزار گردیده است تا هم حق شهروندان ضایع نگردد و هم این که پارک خودروها در حاشیه خیابان های شهر اهواز ساماندهی پیدا کند. رحیم کعب عمیر در گفت وگو با خبرنگاران می افزاید: به همین منظور جلسات منظمی با مجری طرح پارکبان شیراز برگزار گردید تا از تجربیات سایر کلان شهرها در زمینه این طرح بهره ببریم. همچنین با سفر به کلان شهرهای دیگر از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کردیم تا بتوانیم بهترین شیوه اجرایی شدن آن را در اهواز دنبال کنیم. وی اظهار می نماید: در شورای ترافیک خوزستان با اجرای طرح پارکبان موافقت شده است و ما در حال برگزاری جلسات نهایی آن هستیم تا خیابان های محدوده طرح پارکبان تعیین و به صورت رسمی به شهروندان اعلام شوند.

  • لزوم مسئولیت پذیری شرکت های پارکبان

یک کارشناس مسائل ترافیک می گوید: اجرایی شدن طرح پارکبان در اهواز زمانی پیروز می گردد که هزینه دریافت جای پارک از خودروها کاهش و مسئولیت پذیری شرکت های فعال در این حوزه افزایش یابد تا شهروندان از پرداخت هزینه جای پارک رضایت داشته باشند. علی یزدانی می افزاید: موضوع دوم توسعه پارکینگ های عمومی و طبقاتی و نیز ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر اهواز است که باید به صورت همزمان دنبال گردد تا در سال های آینده مردم خودروهای خود را در نقاط امن پارک نمایند.

وی بیان می نماید: خیابان های محدوده طرح پارکبان هم باید به صورت دقیق تعیین شوند تا شهروندان هزینه های اضافی پرداخت ننمایند. پلیس و شهرداری با افزایش نظارت بر فعالیت پارکبان ها باید موجب افزایش رضایت مردم شوند. یزدانی می گوید: البته شورای ترافیک خوزستان برای اجرای این طرح باید هدفی مانند ساماندهی پارک خودروها و کاهش ترافیک را دنبال کند، نه این که این طرح صرفا برای کاهش سرقت خودروها اجرا گردد چراکه در صورت نبود اولویت بندی برای اهداف، نارضایتی شهروندان افزایش پیدا می نماید.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7709

به "معین محدوده فعالیت پارکبان ها در اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین محدوده فعالیت پارکبان ها در اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید