توافق مهم ایران و عراق؛ پول خرید واکسن تامین شد

به گزارش شیوا مارکت، وزیر نیرو که دو روز پیش برای انجام یک ماموریت ویژه و مهم به عراق سفر نموده بود می گوید رایزنی هایش موفقیت آمیز بوده است و ایران می تواند از منابع اقتصادی خود در عراق برای خرید واکسن کرونا اقدام کند.

توافق مهم ایران و عراق؛ پول خرید واکسن تامین شد

سفر رضا اردکانیان پس از آن رخ داد که صادرات گاز ایران به عراق به شدت کاهش یافت. دلیل کاهش صادرات نیز طلب سنگین شش میلیارد دلاری ایران از عراق بود.

ایران معتقد است که عراق باید مطالبات خود را پرداخت کند. حدود سه میلیارد دلار از مطالبات ایران در عراق به علت تحریم ها بلوکه شده است.

روز یکشنبه 7 دی سخنگوی وزارت برق عراق گفت که ایران میزان صادرات گاز خود به عراق را از 50 میلیون متر مکعب به کمتر از پنج میلیون کاهش داده است.

به گفته مقام های عراق این اقدام تاثیر شدیدی روی فراوری برق عراق گذاشته چون سوخت اصلی نیروگاه های عراق با گاز تامین می گردد.

پس از آن شرکت ملی گاز ایران توضیحاتی ارائه کرد و در اطلاعیه ای گفت: وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل 5 میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ 3 میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیش از 2 میلیارد دلار از بدهی سررسیدشده وزارت برق نیز هنوز از اساس از طرف وزارت برق عراق پرداخت نشده است. افزون بر اینها، طرف عراقی، طبق قرارداد فی مابین، بیش از یک میلیارد دلار نیز به شرکت ملی گاز ایران بابت جرائم قراردادی بدهکاری دارد.

یک روز پس از انتشار این اخبار وزیر نیرو ایران به عراق سفر کرد. او با نخست وزیر مصطفی کاظمی، وزیران برق، تجارت و مقامات بانک مرکزی و بانک تجارت عراق ملاقات و گفت و گو کرد.

مدیران ارشد وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، نفت و امور خارجه نیز در این سفر وزیر نیرو را همراهی کردند.

حالا رضا اردکانیان می گوید به توافقات مهمی با مقامات کشور همسایه دست پیدا نموده است.

اردکانیان در این باره گفت: توافقات خوبی برای برداشت از منابع اقتصادی ایران در عراق با مقامات این کشور به منظور پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا از محل منابع اقتصادی موجود ایران در عراق انجام شده است.

او با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای منابع اقتصادی خوبی در خارج کشور از جمله عراق است، اضافه کرد: وزارت بهداشت کشور با رعایت مجموعه ملاحظاتی که هست درصدد خرید دوز مورد احتیاج واکسن کرونا از شرکت اروپایی است و هزینه آن از محل این منابع اقتصادی پرداخت خواهد شد.

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در خصوص صادرات برق و گاز به عراق و حساب های فی مابین گفت: با وجود محدویت هایی که در این خصوص وجود دارد؛ خوشبختانه وزارت برق عراق و مقامات این کشور پیروز شدند بخش قابل توجهی از مطالبات شرکت توانیر و بخشی از مطالبات شرکت ملی گاز را پرداخت نمایند.

اردکانیان با اشاره به ترتیبات جدید اقتصادی ایجاد شده بعد از خاتمه رایزنی هایش با مقامات عراقی اضافه کرد: با این ترتیبات جدید امیدواریم با سرعت بیشتری از منابع اقتصادی موجود خود در عراق برای خرید کالاهای اساسی و سایر اقلامی که مورد احتیاج هست در آینده نزدیک استفاده کنیم.

او اضافه کرد: بخشی از مطالبات ما حدود 700 میلیون دلار است که مطالبات خود را دریافت کردیم و مراحل تخصیص و واریز به حساب ها صورت گرفت. توافق جدید در روزهای آینده انجام می گردد که افتتاح حساب های یورویی برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر صورت می گیرد تا مبلغ اخیر و سایر مبالغ با تبدیل شدن به یورو در این حساب ها، ذخیره گردد.

او گفت: توافق خوبی در این زمینه انجام شده و این توافق الان در حال آماده شدن برای امضا است تا سرعت بیشتری به برداشت از منابع اقتصادی موجود برای خرید کالاها و خدمات لازم داده گردد.

با این توافق ایران صادرات عادی گاز به عراق از سر می گیرد.

ایستگاه بازی: ایستگاه بازی: آشنایی با بازی های کامپیوتری و کنسول های بازی

منبع: فرارو
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26872

به "توافق مهم ایران و عراق؛ پول خرید واکسن تامین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق مهم ایران و عراق؛ پول خرید واکسن تامین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید