حقتان را از قبض برق بگیرید!
به گزارش شیوا مارکت، از مرداد ماه سال 1391 قرار بر این بود که تمامی وسایل برقی از سوی شرکت توانیر بیمه شوند و مبلغی در قبوض برق بابت همین مساله از مشترکان اخذ گردد و با کسر این مبلغ، مشترکین خانگی در خصوص مسائل برقی که در خانه پیش می آید بیمه شوند؛ اما مساله مورد توجه پیگیری هایی است که در این زمینه صورت می گیرد و اینکه آیا هزینه وسایل برقی سوخته شده در اثر نوسانات برقی به مشترک داده می گردد یا خیر؟

به گزارش ایسنا، در حال حاضر 35 میلیون مشترک برق در کشور وجود دارند که ماهانه به طور میانگین مبلغی حدود 3.5 میلیارد تومان به عنوان حق بیمه در قبض برق پرداخت می نمایند.
هرچند به دلیل پایین بودن مبلغ پرداخت بیمه نسبت به مبلغ قبض برق، بعضی از مشترکان توجهی به آن نمی نمایند؛ به همین دلیل در هنگام وقوع حادثه از چنین تسهیلاتی بی اطلاع هستند و پیگیر دریافت حق خود نمی شوند. در مقابل بعضی افراد که از ارائه چنین تسهیلاتی مطلع هستند پیگیر دریافت حق بیمه خود می شوند که بسیاری از آن ها نیز نتیجه مورد رضایتی دریافت نمی نمایند.
با وجود این که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه شده بابت بیمه را در قبوض خود مشاهده نموده اند، ولی تقریبا هیچ اطلاع رسانی درستی درباره چگونگی استفاده مشترکان از این بیمه انجام نشده و سوالات بیشماری در این زمینه باقی مانده است. سوالاتی نظیر این که بیمه دقیقا چه نوع خسارت هایی را پوشش می دهد؟ سقف پرداختی برای هر خسارت چقدر است؟ مراحل دریافت خسارت چگونه است؟ در صورت بروز اختلاف میان مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟ و ده ها سوال دیگر که همگی بی پاسخ مانده است.
بر اساس توضیحات شرکت توانیر، در این رابطه طبق ماده 12 قانون الحاق به هر یک از وزارتخانه های نفت و نیرو به وسیله شرکت های تابع ذی ربط اجازه داده می گردد مبلغی را که طبق قوانین بودجه سنواتی در قبوض گاز و برق برای هر واحد مسکونی و تجاری مشخص می گردد، اخذ و صـرفاً جهـت بیمـه خسارات اقتصادی و جانی اعم از فوت و نقص عضو و جبران هزینه های پزشکی ناشی از انفجار، آتش سـوزی و مسـمومیت مشترکان شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری گاز و برق به وسیله شرکت های بیمه برگزاری مناقصه اقدام نمایند.
چطور برای دریافت خسارت اقدام کنیم؟
براساس روال قانونی، برگزاری مناقصه جهت انتخاب شرکت بیمه گر، پس از ابلاغ قانون بودجه انجام می گردد و ترتیبات مناقصه نیز با توجه به حساسیت موضوع در کوتاه ترین زمان ممکن و در صورتی که احتیاج به تمدید نباشد، 45 روز به طول می انجامد. به ترتیب در سال 1391 بیمه دانا و در سال های 1392 و 1393 بیمه دی به عنوان شرکت بیمه گر مشترکان برق در مناقصه برنده و انتخاب شدند. در سال 1394 نیز پس از انجام مناقصه، شرکت بیمه پارسیان به عنوان بیمه گر انتخاب شد. همچنین در سال 1396 و 1397 بیمه دی و سال 1398 بیمه کوثر برنده مناقصه شدند.
مشترکانی که در سال گذشته دچار خسارت ناشی از برق شده باشند نیز می توانند مدارک را به شرکت های توزیع نیروی برق ارائه دهند که پس از مبادله قرارداد و براساس مقررات، در اسرع وقت توسط شرکت بیمه گر رسیدگی و پرداخت می گردد.
چقدر خسارت به افراد تعلق می گیرد؟
طبق اعلام شرکت توانیر، برای خسارت تجهیزات حداکثر 121 میلیون و 280 هزار ریال، آتش سوزی و انفجار حداکثر چهار میلیارد و 169 میلیون ریال، غرامت فوت حداکثر چهار میلیارد و 548 میلیون ریال، غرامت نقص عضو حداکثر سه میلیارد و 32 میلیون ریال و هزینه پزشکی حداکثر سه میلیارد و 221 میلیون و 500 هزار ریال تعلق می گیرد.
چه مدارکی ضروری است؟
مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف نماینده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف نماینده)، تصویر اجاره نامه یا سند مالکیت محل خسارت است.
همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری احتیاج به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز (با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتش سوزی احتیاج به ارائه تصویر محل حادثه (2عدد)، تصویر گزارش آتش نشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.
در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتش نشانی یا مقامات ذی صلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیب دیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (2 مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پرونده های بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذی صلاح ضروری است.
برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتش نشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) ضروری است.
برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت احتیاج است.
هم چنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا 15 روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، می توانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکت های توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است آنالیز این مدارک در روالی قانونی انجام می گردد.
منبع: فراروتور مالزی: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.