حیات فرازمینی و نشانگرهای زیستی کره زمین

به گزارش شیوا مارکت، نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد که قابلیت حیات در دیگر سیارات به وجود نشانگرهای زیستی که حیات را در زمین ممکن نموده اند، وابسته نیست و باید به آنالیز عناصر دیگری دراین باره پرداخت.

حیات فرازمینی و نشانگرهای زیستی کره زمین

به گزارش روز پنجشنبه گروه علمی ایرنا با استناد به مقاله جدید رامسس رامیرز پژوهشگر موسسه علم حیات زمینی (ELSI) و موسسه علم فضا (SSI) و همکارانش تحت عنوان پیش بینی ها در خصوص کمربند حیات و نحوه محک آن ها، یکی از مسائل عمده در خصوص مسئله امکان وجود حیات فرازمینی در سیاره های فرا خورشیدی (exoplanet)، فرضیات ارائه شده دراین باره هستند.

از آنجا که کمربندهای حیات اکنون به عنوان تنها میزبانان حیات شناخته می شوند، در اغلب تعاریف ارائه شده، وجود آب در سطح آن ها به طور پیش فرض در نظر گرفته می گردد. در این تعاریف، همچنین این طور فرض می گردد که حیات فرا زمینی به وجود یک سیاره سنگی (زمین سان) با ساخت های زمینی احتیاج دارد که به دور ستاره ای گرم و درخشان می چرخد.

با این حال پژوهش های جدید تردیدهایی را درباره بسیاری از این فرضیات مطرح می نمایند. از جمله این پژوهش ها می توان به مطالعاتی اشاره نمود که نشان داده اند وجود اکسیژن در اتمسفر یک سیاره به خودی خود به معنای وجود حیات در آن نیست به ویژه اگر این اکسیژن محصول تجزیه شیمیایی باشد و نه فتوسنتز.

دیگر پژوهش ها نیز نشان داده اند که وجود گاز اکسیژن در دوره های ابتدایی تکامل یک سیاره، می تواند از ایجاد گونه های اولیه حیات در آن جلوگیری کند.

نتایج مطالعات مشابه نیز نشان داده اند که زمین تک تونیک های صفحه ای (plate tectonics) لازمه ظهور حیات در یک سیاره نبوده و سیارات آبی ممکن است امکان پشتیبانی از حیات را نداشته باشند.

از همه مهم تر تحقیقات تئوریکی هستند که نشان داده اند امکان تکامل حیات در اقیانوس های متان و آمونیاک موجود در دیگر اجرام آسمانی نیز وجود دارد. تایتان (Titan) بزرگ ترین قمر سیاره کیوان، مثال بارزی در تائید این فرضیه است. محیط این قمر غنی از ترکیبات آلی بوده و به باور دانشمندان امکان حیات فرا زمینی در آن وجود دارد.

اما با این وجود، دانشمندان همچنان برای تخمین امکان حیات فرا زمینی در سیارات دیگر به دنبال نشانگرهای زیستی چون آب و کربن دی اکسید هستند که با حیات در کره زمین که به عنوان تنها سیاره با قابلیت میزبانی جانداران زنده شناخته می گردد، مرتبط است.

دسترسی به متن کامل این مقاله در گزارش ده ساله مشترک شورای ملی پژوهش آمریکا و آموزشگاه ملی علوم این کشور، ممکن است.

تور فرانسه: تور فرانسه ارزان | تور فرانسه قیمت، تور پاریس، تور پاییز را همراه ما تجربه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 4870

به "حیات فرازمینی و نشانگرهای زیستی کره زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات فرازمینی و نشانگرهای زیستی کره زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید