خبرنگاران 9 واحد صنایع تبدیلی در خراسان شمالی ایجاد شد

به گزارش شیوا مارکت، بجنورد- خبرنگاران- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: 9 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی با ظرفیت 137 هزار تن در 9 ماه سال جاری ایجاد شد.

خبرنگاران 9 واحد صنایع تبدیلی در خراسان شمالی ایجاد شد

عبدالله یوسفی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: این صنایع در زمینه بسته بندی بذر، خوراک آماده دام و طیور، بسته بندی سبزیجات و صیفی جات تازه، رشته آش، آلوچه فرآوری شده، کشک، بستنی سنتی و بسته بندی سرگل و گل زعفران با ظرفیت جذب 151 هزار تن مواد خام است.

وی میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح ها را 365 میلیارد ریال دانست و اضافه نمود: با ایجاد این واحدها 193 نفر در شهرستان های بجنورد، فاروج و مانه و سملقان مشغول به کار شدند.

یوسفی گفت: همچنین سال جاری 14 فقره جواز تاسیس در زمینه های خوراک آماده دام و طیور، کشمش، بسته بندی خشکبار و غلات و برنج و سبزیجات و صیفی جات، آلوچه فرآوری شده و کشکش، بسته بندی سرگل و گل زعفران و فرآورده های لبنی، بسته بندی انواع بذر و پنبه پاک کنی و تخمه فرآوری شده نیز صادر شده است.

وی ظرفیت تولید این صنایع را 69 هزار تن مطرح کرد و گفت: برای این طرح ها 391 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که با بهره برداری از آنها برای 151 نفر شغل ایجاد شد.

وی صدور 30 فقره موافقت اصولی در زمینه صنایع تبدیلی و تولیدات گیاهی و دامی، معرفی 6 طرح به مبلغ 100 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات از بند ب تبصره 18 صندوق توسعه ملی، معرفی 11 طرح به مبلغ هزار و 529 میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات از بند الف ماده 52 صندوق توسعه ملی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بازه زمانی دانست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان سرمایه گذاری در صنایع تکمیلی و تبدیلی بخش کشاورزی این استان نسبت به پیش از دولت تدبیر و امید 338 درصد رشد یافته است.

وی شمار کنونی صنایع تبدیلی و تکمیلی استان را 99 واحد مطرح کرد و گفت: ظرفیت تولیدی این واحدها 840 هزار تن است که برای هزار و 166 نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی گفت: سالانه یک میلیون و 200 هزار تن تا یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات از مزارع و باغ های استان برداشت می گردد که صنایع تبدیلی و غذایی استان توان فرآوری 840 هزار تن آن را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: از مجموع واحدهای تبدیلی و تکمیلی استان 32 واحد مربوط به حوزه تولیدات دامی و 67 واحد نیز در بخش باغی و زراعی است.

یوسفی گفت: برنامه ریزی شده تا با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان، سالانه 10 درصد به ظرفیت تولید محصولات کشاورزی استان اضافه نموده گردد.

وی یاری به افزایش صادرات غیرنفتی، تسهیل در دسترسی به توسعه پایدار روستاها و وجود زمینه های مساعد برای مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی را از دیگر مزایای صنایع کشاورزی استان برشمرد.

وی اولویت های سرمایه گذاری در این حوزه را شامل بسته بندی و عصاره گیری گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی میوه های دانه دار و دانه ریز، بسته بندی و فرآوری گوشت قرمز و سورتینگ و بسته بندی انواع میوه و سبزی مطرح کرد.

یوسفی، برنامه سازمان متبوع خود برای حمایت از این صنایع را تثبیت واحدهای فعال و تامین تسهیلات سرمایه در گردش با همکاری بانک ها، فعال کردن واحدهای نیمه فعال و راکد و بازگرداندن آنها به چرخه تولید برشمرد و اضافه نمود: تسهیلات سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی برای واحدهای فرسوده از نیازهای اصلی این بخش است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بر اهمیت توسعه بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی تاکید نمود و گفت: یاری به توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی به وسیله فرآوری و نگهداری محصولات کشاورزی، کاهش ضایعات محصولات، افزایش ارزش اضافه نموده و بهره وری این بخش، استفاده بهینه از منابع و امکانات موجود، ایجاد اشتغال پایدار و جذب نیروی انسانی آزاد شده این بخش میسر است.

یوسفی با بیان اینکه حدود 52 درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی شانس فرآوری دارد، گفت: سالانه بیش از یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تن محصول از مزارع و باغ های استان برداشت می گردد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اضافه نمود: مابقی محصولات تولیدی استان به صورت تازه خوری مصرف و یا به دیگر استان ها حمل می گردد.

70 درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فرآوری است.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از مجموع این میزان 300 هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می نمایند. این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

سهم خراسان شمالی 6 دهم درصد از تولید ناخالص داخلی تمامی بخش های مالی کشور است که سهم بخش کشاورزی استان 1.1 درصد از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور است.

مهم ترین بخش تولیدی این استان کشاورزی است و 36.4 درصد شاغلان استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند که این شاخص در کشور 18.99 درصد است.

مجله بهسان: مجله پزشکی و سلامت همراه با مقالات علمی

منبع: ایرنا
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26791

به "خبرنگاران 9 واحد صنایع تبدیلی در خراسان شمالی ایجاد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 9 واحد صنایع تبدیلی در خراسان شمالی ایجاد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید