خواب چیست و چه اثری بر بدن دارد؟

به گزارش شیوا مارکت، سال هاست که دانشمندان در پی یافتن پاسخ این سؤال هستند، اما پس از این همه آنالیز باید گفت که هنوز هم واقعاً پاسخ آن را نمی دانیم. خواب یکی از پایه های بقای حیوانات و انسان هاست. انسان ها، حیوانات پستاندار، پرندگان،

خواب چیست و چه اثری بر بدن دارد؟

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

سال هاست که دانشمندان در پی یافتن پاسخ این سؤال هستند، اما پس از این همه آنالیز باید گفت که هنوز هم واقعاً پاسخ آن را نمی دانیم. خواب یکی از پایه های بقای حیوانات و انسان هاست. انسان ها، حیوانات پستاندار، پرندگان، خزندگان، حشرات و حتی ماهی ها هم می خوابند. عده ای معتقدند خواب به بدن یاری می نماید تا بعد از فعالیت روزانه، تجدید قوا کند. ولی انرژی ای که در طی 8 ساعت خواب صرفه جویی می گردد ناچیز است، یعنی به اندازه انرژی حاصل از خوردن یک کلوچه. این اندازه انرژی ناچیزتر از آن است که بخواهد دلیلی برای خوابیدن باشد.

خواب برای جانداران ضروری تر از غذاست. خواب کارکرد تعادلی و ترمیمی دارد، در حفظ انرژی و درجه حرارت بدن مؤثر است و برای بافت های مغز فرصتی را فراهم می نماید تا خستگی و فرسودگی طول روز را جبران نمایند. در حقیقت وقتی شما خواب هستید، سیستم های بدن تان تنظیم و قوای تان تجدید می گردد. چیزهای جدیدی که آموخته اید دوباره پردازش می شوند. خاطراتان طبقه بندی و ذخیره می شوند، سیستم ایمنی بدن مواد جدیدی برای مقابله با عفونت می سازد و هورمون رشد ترشح می گردد. هم چنین ارتباط محکمی بین خواب، یادگیری و حافظه وجود دارد.

به نظر می رسد که خوابیدن علاوه بر دلایل جسمی و بیولوژیک، علل روان شناختی هم داشته باشد. شاید ما انسان ها نمی توانیم شرایط این جهان را به صورت مستمر تحمل کنیم. پس هر از چند گاهی شرایطی را برای خود مهیا می کنیم که بسیار به شرایط درون رحمی شباهت دارد: گرم، تاریک و دور از تحریکات محیطی. بعضی از ما در حالت خواب شرایطی را به خود می گیریم که بسیار مشابه حالت جنین در رحم است و شاید به این وسیله ناخودآگاه به گذشته برمی گردیم.

محرومیت طولانی از خواب

بدن می تواند در مقابل کمبود خواب به طور موقت مقاومت قابل ملاحظه ای از خود نشان دهد، به گونه ای که یک شب محرومیت کامل از خواب، در جوان ها موجب خواب آلودگی آن ها می گردد ولی تأثیر زیادی بر عملکرد آن ها بر جا نمی گذارد و پس از چند روز بی خوابی یا کم خوابی 2 یا 3 شب خواب طبیعی، اشخاص را به شرایط طبیعی خود باز می گرداند. ولی بی خوابی های طولانی مدت می توانند عوارض چشمگیری داشته باشند. فردی که از خواب محروم شده، بی حال و به سرعت عصبانی می گردد.

از محرومیت از خواب در اعصار گذشته به اسم یک نوع شکنجه مؤثر استفاده شده است.

در انسان ها محرومیت 5 تا 10 روزه از خواب منجر به میل شدید برای خواب، اختلال در حافظه و یادگیری و کاهش توانایی ذهنی، تغییرات خلقی، توهم و اختلالات بینایی می گردد. محروم کردن طولانی مدت افراد از خواب ممکن است آن ها را دچار به هم خوردگی تعادل روانی و جنون کند و در صورت تداوم حتی می تواند به مرگ هم منجر گردد.

طولانی ترین زمانی که یک فرد توانسته بیدار بماند، 11 روز است. این رکورد در سال 1963 به وسیله یک جوان 17 ساله به دست آمد. او از روز چهارم دچار اختلالاتی در شرایط روانی از جمله هذیان شد. البته پس از ثبت رکورد، او به اندازه کافی خوابیده و به شرایط کاملاً عادی برگشت.

در بی خوابی نسبی هم هر چند ممکن است فرد به آن عادت کند و احتیاج به خواب را حس نکند، ولی توانایی ذهنی وی کاهش می یابد.

هم چنین کمبود خواب احتمال چاقی را هم افزایش می دهد، زیرا بعضی از هورمون ها که در کنترل وزن و اشتها نقش دارند، در طی خواب ترشح می شوند.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29639

به "خواب چیست و چه اثری بر بدن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواب چیست و چه اثری بر بدن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید