خودتان آنالیز کنید ؛ اگر این شرایط را دارید مشمول بسته حمایتی دولت نمی شوید

به گزارش شیوا مارکت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمود: به آن دسته از کسانی که 900 میلیون تا یک میلیارد تومان ملک یا دارایی دیگری داشته باشند، یاری معیشتی تعلق نمی گیرد.

خودتان آنالیز کنید ؛ اگر این شرایط را دارید مشمول بسته حمایتی دولت نمی شوید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم اختتامیه هفته جهانی کارآفرینی گفت: 60 میلیون نفری که یاری معیشتی به آنها پرداخت شده بدون آنالیز اطلاعات مالی نبوده و کسانی که دارای ملک بیشتر از 900 میلیون و یک میلیارد تومان یا درآمدهای دیگری هستند یا خودروی بیش از 500 میلیون تومان دارند یا سه سفر خارجی غیر زیارتی در سال داشته اند، جزو افراد با تمکن مالی به شمار رفته و مشمول دریافت بسته معیشتی نشده اند.

وی درباره گلایه بعضی از مردم نسبت به عدم دریافت یاری معیشتی دولت، اظهار کرد: دولت برای حمایت از طبقات متوسط و کم درآمد جامعه در گام اول 15 میلیون خانوار شامل 60 میلیون نفر را مشمول سبد معیشتی قرار داد و در سه نوبت این یاری معیشتی را پرداخت کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: این مبلغ 55 هزار تومان برای خانوارهای تک نفره تا 205 هزار تومان برای خانوارهای چهار نفره و بیشتر است و بدون آنالیز وسع مالی افراد نمی توان سبد معیشتی پرداخت کرد.

شریعتمداری افزود: ما شرایطی فراهم کردیم که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وسیله کد دستوری #6369* افرادی که خود را مستحق یاری معیشتی می دانند تقاضای خود را ثبت و کد رهگیری دریافت نمایند که با برقراری اینترنت می توانند به راحتی به سامانه مذکور متصل شوند.

  • حساب بانکی متقاضیان دریافت یاری معیشتی آنالیز می گردد

وی ادامه داد: کسانی که تقاضای خود را به وسیله کد دستوری مذکور ثبت نمایند، در واقع به دولت اجازه آنالیز حساب های بانکی خود را می دهند و اگر شرایط لازم را داشتند و جزو طبقات متوسط و کم درآمد بودند از زمان آغاز طرح حمایتی این مبلغ را دریافت می نمایند و چنانچه مشمول نشوند به آنها تعلق نمی گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: کسانی که توان مالی مناسب دارند و با معیارهای موجود مشمول نمی شوند به وسیله پیامک واجد شرایط نبودن آنها اعلام می گردد و بعد از آزمون وسع مالی حذف می شوند.

شریعتمداری درباره اختلال کد دستوری هم گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همکاری خوبی با ما داشته و سه اپراتور تلفن همراه مسئله ای نداشتند. تنها در خصوص یک اپراتور با مشکل فنی روبرو شدیم که خوشبختانه رفع شده است.

  • توضیحات معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

به گزارش خبرنگاران به نقل ایسنا، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در شبکه خبر به سوالات و ابهامات درباره بسته حمایت معیشتی دولت پاسخ داد و در این باره اظهار کرد: در مجموع نزدیک به 60 میلیون نفر در قالب 17 میلیون و 700 هزار خانوار، 2420 میلیارد تومان اعتبار حمایت معیشتی را دریافت نموده اند.

وی اضافه نمود: حدود 24 میلیون خانواده یارانه بگیر داریم که 17 میلیون و 700 هزار نفر بسته حمایت معیشتی گرفته اند البته کمتر از یک میلیون خانوار نیروهای نظامی و مسلح هم داریم که آنها هم بسته گرفته اند. در واقع 23 میلیون نفر بسته حمایتی نگرفته اند که 20 درصد کشور را شامل می شوند.

وی در پاسخ به پرسش که مبنای شناسایی مشمولان چه بوده است، گفت: 78 میلیون یارانه بگیر داریم. از این تعداد 18 میلیون نفر بسته معیشتی نمی گیرند. تعدادی هم حذف شده و انصراف داده اند بنابراین 24 میلیون تفاوت در آمار یارانه بگیران و بسته معیشتی بگیران وجود دارد.

میدری ادامه داد: یارانه در ابتدا به همه مردم داده شد اما در سال های قبل 4.5 میلیون یارانه بگیر به تدریج حذف شده اند. مقرر شد به دو سوم جمعیت بسته معیشتی پرداخت گردد. مگر اینکه در ادامه با آنالیز درخواست ها افراد دیگری هم مشمول شوند.

وی اضافه نمود: یک علت اینکه افرادی خود را مستحق دریافت بسته می دانسته اند اما دریافت ننموده اند این است که درکی که افراد از شرایطشان دارند با شرایطی که در جامعه وجود دارد، متفاوت است. از اینکه هر کسی با شرایط مالی اش در کجای جامعه و کدام دهک قرار می گیرد، درک مشترکی وجود ندارد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کد ملی افراد روی دارایی، درآمدها، هزینه ها و مشاغل می نشیند و اطلاعات جمع آوری شده خوبی در بانک های اطلاعاتی وجود دارد، گفت : به عنوان مثال در خانوارهای یارانه بگیر 23 میلیون خودرو به نام افراد است و 11 میلیون و 900 هزار خانوار هیچ خودرویی ندارند. در واقع 51 درصد خانوار ایرانی خودرو ندارند.

وی ادامه داد: حدود 8 میلیون و 800 هزار خانواده ارزش خودرویشان کمتر از 50 میلیون تومان است بنابراین 70 درصد یا 18 میلیون خانوار جامعه فاقد خودرو هستند یا خودروی آنان زیر 50 میلیون تومان ارزش دارد بنابراین اگر کسی مثلا پژو داشته باشد در دهک بالاتر قرار می گیرد. این یکی از شاخص هاست و تنها ملاک نیست.

میدری با طرح این پرسش که افراد با چه سطح درآمدی جزو 30 درصد بالای جامعه قرار می گیرند؟ گفت: آمار رسمی کشور نشان می دهد هر فرد با چهار میلیون تومان حقوق و درآمد در سرانجام سال 1397، جزو 30 درصد بالای جامعه قرار می گیرد البته این آمارها با درک ما هم متفاوت است اما طبق واقعیت جامعه است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مبنایی که برای انتخاب 60 میلیون نفر قرار داده ایم، تعیین هستند. افرادی مشمول حذف شده اند که درآمدشان و دارایی هایشان بر اساس شاخص های عینی که در جامعه وجود دارد، سنجیده شده و بالاتر بوده است. با این حال اگر خانواده ای معتقد است که سطح درآمدی اش از سطحی که ما اعلام می کنیم پایین تر بوده است، می تواند به وسیله سامانه اعلام کند.

وی اضافه نمود: ما دو دسته اطلاعات داریم؛ نخست اطلاعاتی که دولت ورود به آنها را مشروط به اجازه افراد نموده که شامل اطلاعات نظام بانکی و بازار سهام میگردد. دسته دوم شاخص هایی هستند که ورود به آن آزاد است مانند خودرو، ملک و... که به نام افراد است بنابراین خانواده ای که خودرو و خانه دارد و اعضای آن شاغل هستند احتمالا جزو آنهایی بوده که کاندیدای حذف از فهرست بوده اند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که چرا بر مبنای اطلاعات که ناقص بوده و یا همه آنها در دسترس نبوده اقدام به شناسایی افراد نموده اید؟ گفت: اگر کسی به اشتباه یارانه معیشتی نگرفته، این مبلغ برای او لحاظ می گردد. این کار برای وزارت رفاه و دولت خوشایند نیست. آسان ترین کار تقسیم منابع بین همه مردم است.

میدری با بیان اینکه سه دسته شاخص برای سنجش وسع داریم، اظهارکرد: مورد نخست دارایی افراد را نشان می دهد که ملک و خودرو را در برمی گیرد که به هرکدام وزن داده می گردد. مالکیت خودروی بالای 250 میلیون تومان باعث حذف از طرح معیشتی می گردد. اگر ارزش ملک بالاتر از یک میلیارد و 200 میلیون تومان در تهران و 900 میلیون تومان در شهرستان ها همچنین احکام حقوقی بالای پنج میلیون تومان باشد باعث حذف می گردد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مشاغلی داریم که احتمال پردرآمد بودنشان بالاست اما لزوما همه آن ها پردرآمد نیستند و استثنائاتی دارند مانند پزشکان. هرجا که به طور رسمی کار می کنید احکام شغلی تان در اختیار دولت و تامین اجتماعی واقع شده است. اینکه فرد عضو هیئت مدیره شرکت هاست، کسی که مجوز صنفی دارد، کسانی که تسهیلات بانکی گرفته اند هم تعیین است. مجموعه شاخص ها را با همدیگر ترکیب می کنیم و افراد رتبه بندی می شوند.

میدری اضافه نمود: چه کسانی که بسته حمایتی گرفته اند و چه افرادی که نگرفته و درخواست داده اند، اگر راضی نیستند که دولت به سیستم بانکی شان ورود کند از دریافت بسته انصراف بدهند.

وی با بیان اینکه باید 60 میلیون نفر مشمول می شدند و ما 24 میلیون را طبق اطلاعات احتمال می دادیم که شرایط بهتری دارند را حذف کردیم گفت: آنانی که فکر می کردند مستحق هستند و درخواست داده اند در قالب سامانه پیامکی به آن ها اعلام میگردد که آیا اجازه می دهید تمام اطلاعات بانکی حساب های شما را آنالیز کنیم یا خیر؟ اگر اجازه دادند، آنالیز می کنیم و میزان درآمد و مخارجشان به طور دقیق تعیین می گردد و اگر اجازه ندادند بسته حمایتی نمی گیرد و دیگر به حساب های بانکی شان ورود نمی گردد.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که آیا با این اوصاف همه آنها که یارانه نگرفته اند خانه و ملک و خودرو با قیمت های اعلام شده شما دارند؟ گفت: خیر! اجازه بدهید، به این شاخص ها وزن داده می گردد. همچنین بستگی دارد که خانواده چند شاغل در خانه دارد. مثلا اگر خانواده دو شاغل داشته باشد به احتمال بیشتری جزو دهک های بالا قرار می گیرد تا خانواده ای که یک شاغل دارد.

میدری در پاسخ به اینکه آیا ملاک شاغل بودن همه افراد خانواده ملاک درستی است؟ ممکن است مثلا پسر خانواده برای تامین آینده خودش کار کند و درآمدش را به خانه نیاورد. یا خانواده ای ملک با ارزش یک میلیارد و 200 میلیون تومان داشته باشند اما حقوق زیر چهار میلیون تومان دریافت نمایند؟ گفت: اگر در خانوار یک نفر شاغل است و درآمدش ماهانه 4 میلیون تومان و سالانه 48 میلیون تومان باشد، دونفر شاغل باشند سالانه 60 میلیون تومان، سه نفر باشند 72 میلیون تومان، چهار نفر 84 میلیون و پنج نفر 96 تومان سالانه درآمد داشته باشند طبق جداول ما کاندیدای حذف از طرح معیشتی هستند.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 13813

به "خودتان آنالیز کنید ؛ اگر این شرایط را دارید مشمول بسته حمایتی دولت نمی شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودتان آنالیز کنید ؛ اگر این شرایط را دارید مشمول بسته حمایتی دولت نمی شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید