داستان بذرهای برنج تنبل...

به گزارش شیوا مارکت، بعضی از کارشناسان، معتقد هستند ضدعفونی کردن بذور برنج یکی از راه های مؤثر پیشگیری و کاهش آلودگی بیماری های قارچی مانند طوقه، پوسیدگی ساقه، سوختگی غلاف برگ و لکه قهوه ای در خزانه و زمین اصلی است اما بعضی دیگر اعتقاد دارند بذر برنج از همان ابتدا با ضدعفونی کردن تنبل می گردد و در شرایط مختلف مقاومت کمی خواهد داشت.

داستان بذرهای برنج تنبل...

آنچه که مسلم است توجه علمی و تجربی به بذر گیاه برنج، به همراه مدیریت و آماده سازی مناسب خزانه امکان شروعی بهتر را برای فراوری محصول می دهد؛ بعضی از متخصصان کشاورزی، ضدعفونی کردن بذرهای برنج را تجویز می نمایند اما در مقابل، بعضی دیگر، سمپاشی با دوز و زمان مناسب را بهترین روش می دانند.

ضدعفونی کردن بذر برنج؛ مانع آلودگی یک مزرعه!

در این رابطه بهنام امیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه یک بذر خوب باید رطوبت کمتر از 14 درصد و وزن 1000 دانه مناسبی داشته باشد اما ممکن است بعضی بیماری ها بر روی بذر برنج مانند شیت بلایت و پلاست و غیره قرار بگیرد، گفت: این بیماری ها می تواند به تنهایی باعث آلودگی یک مزرعه شوند.

وی با بیان اینکه این بیماری ها ممکن است به خوشه، ساقه و برگ وارد گردد و گیاه را از بین ببرد، توضیح داد: سیاهک برنج بیماری دیگری است که به وسیله بذر منتقل می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه اصول ضدعفونی کردن بذر برنج روش های مختلفی دارد، گفت: بعضی بذرها را در یک تانکر قرار می دهند و سم را با آن مخلوط می نمایند، همچنین بعضی آن را داخل آب قرار می دهند و آن را با سم ترکیب می نمایند و پس از 24 ساعت، آن را برای خزانه آماده می نمایند.

امیری با بیان اینکه تقریباً 24 ساعت پیش از وارد کردن برنج در خزانه، باید ضدعفونی بذر برنج صورت بگیرد و بذرهای ضد عفونی شده باید بدون شستشو جوانه دار گردد که برای این منظور بذرهای برنج یک تا دو روز در آب خیسانده می گردد، اظهار کرد: ضدعفونی کردن بذر برای محیط زیست آلودگی ایجاد می نماید اما این آلودگی به اندازه سم پاشی نیست و آسیب جدی به آن وارد نمی نماید.

وی، راه اندازی سایت های الگویی در این زمینه را برای آگاهی کشاورزان مازندرانی، مناسب ارزیابی کرد و گفت: برگزاری چنین سایت هایی می تواند اطلاعات کافی را به کشاورزان بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری با اشاره به اینکه امکان مقاومت بیماری در برابر ضدعفونی بذر وجود دارد، توضیح داد: اگر بیماری و آفات با ضدعفونی شدن، از بین نروند، باید وارد مرحله سمپاشی و از بین رفتن حشرات در زمان رشد گیاه شد.

ضدعفونی کردن بذر ممنوع!

رضا اسماعیل زاده کناری رئیس پژوهشکده صنایع غذایی مازندران نیز در گفت وگو با خبرنگاران مازندران، ضدعفونی کردن بذرهای برنج را نامناسب دانست و گفت: وقتی بذر تازه رسیده را برای مقابله با آفات ضدعفونی می کنید، در واقع در همان شرایط اگر آفاتی وجود داشته باشد از بین می رود، اما باقیمانده آن موجب انتقال به سایر دانه ها می گردد.

وی با اشاره به اینکه به هیچ عنوان ضدعفونی کردن آفات، اثر محافظت نمایندگی ندارد و باید کنترل آفات و بیماری ها در زمان کاشت و داشت صورت گیرد، توضیح داد: بذر از همان ابتدا با ضدعفونی کردن تنبل می گردد و در شرایط مختلف مقاومت کمی خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده صنایع غذایی مازندران با بیان اینکه، آفات بیشتر در شرایط داشت و برداشت حمله ور می شوند، اعلام کرد: مبارزه با آفات و بیماری ها باید بیشتر در این مراحل باشد و به هیچ عنوان اعتقادی به ضدعفونی کردن بذر ندارم.

استفاده از سموم با دوز و در زمان مناسب

اسماعیل زاده در پاسخ به این سوال که استفاده از سموم بهتر است یا ضدعفونی کردن بذرها، گفت: اگر در دوز مجاز سموم استفاده گردد، در این صورت باقیمانده سموم قابل تجزیه خواهد بود اما اگر در زمان نامساعد مانند نزدیک برداشت محصول استفاده و همچنین از میزان سم زیادی استفاده گردد، باقیمانده سموم در محصول باقی می ماند و خطرناک است.

رئیس کارگروه تخصصی صنایع غذایی و تبدیلی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، در ادامه با اشاره به اینکه باید پیش از برداشت، استفاده از سموم، کاملاً قطع گردد، توضیح داد: اگر سموم در زمان و میزان نامناسب استفاده گردد، حجم باقیمانده در محصول بالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه همچنین کشاورزان صرفاً از آن سموم برای مقابله با یک آفت بهره می گیرند چرا که هر سمی به صورت تخصصی برای همان آفت استفاده می گردد، اعلام کرد: استفاده از سموم با دوز بالا و زمان نامناسب، موجب ضعف و رشد نکردن آن گیاه می گردد چرا که مقاومت آن گیاه به واسطه آن سموم کاهش می یابد و موجب کاهش راندمان آن محصول می گردد.

گزارش از: ابوالقاسم فرجی خبرنگار خبرنگاران

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3485

به "داستان بذرهای برنج تنبل..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان بذرهای برنج تنبل..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید