میزان نیترات در سیب زمینی مجاز است

به گزارش شیوا مارکت، در پی انتشار مطالبی مبنی بر بالا بودن میزان باقیمانده نیترات در سیب زمینی تولیدی در یکی از استان ها، مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد که نمونه برداری های مستمر وزارت بهداشت نشان می دهد که میزان نیترات در سیب زمینی از حد مجاز مشخص شده، بالاتر نیست و با توجه به میزان سرانه مصرف، چگونگی مصرف و دیگر عوامل جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.

میزان نیترات در سیب زمینی مجاز است

چندی پیش گزارشی مبنی بر آلوده بودن سیب زمینی فراوریی در یکی از استان ها به دلیل بالا بودن میزان باقیمانده نیترات و سرطان زا بودن آن ها در شبکه های مجازی منتشر شد. پس از آن برخی رسانه ها به این موضوع پرداختند. در یکی از گزارش های خبرنگاران با عنوان ماجرای سیب زمینی های سرطان زا در کرمانشاه چیست؟ مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه این موضوع را تکذیب کردند و به دنبال آن در روز شنبه (12 آبان) با دعوت از خبرنگاران این استان، آنان را به بازدید مزارع سیب زمینی و پیاز این استان بردند تا به صورت تصادفی و در حضور آنان، نمونه برداری از این محصولات اجرا شده و میزان نیترات موجود در سیب زمینی ها آزمایش گردد.

در این بازدید که فیلم آن نیز منتشر شد، خبرنگاران با برداشتن چند نمونه سیب زمینی و پیاز، راهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه شدند تا در حضور خودشان و دوربین های خبری، آزمایش سنجش نیترات روی آن ها انجام گردد و صحت و سقم ادعای کشاورزان مبنی بر میزان استفاده مجاز از کودهای شیمیایی محرز گردد که نهایتا با میانگین دریافت از سه نمونه انتخاب شده، میانگین نیترات موجود در این نمونه ها عدد 246 ppm به دست آمد که در محدوده مجاز قرار داشت. در خصوص پیاز نیز با آزمایش انجام شده وضعیت به مراتب بهتر از سیب زمینی بود و با نمونه گیری از دو عدد پیاز به ترتیب نیترات موجود در آنها 270 و 170 ppm به دست آمد که بسیار کمتر از حد مجاز آن بود (حد مجاز نیترات برای پیاز 1000 ppm است).

البته پس از این گزارش نیز دکتر وحید مفید - مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو - درباره میزان نیترات در سیب زمینی در برخی مناطق شرحاتی به خبرنگاران داد. وی گفت: نمونه برداری های معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی براساس روش های علمی بوده و اگر در نمونه ای میزان نیترات حتی چند برابر باشد، نمی توانیم حکم کنیم که تمام سیب زمینی های کشور این مشکل را دارند. ممکن است در برخی مناطق به نمونه هایی برخورد کنیم که میزان نیترات و نیتریت بالاتر از حد مجاز باشد، اما این موضوع به این معنا نیست که میزان باقیمانده سموم روی همه محصولات فراوریی در کشور به صورت نامتعارف بالاتر از حد مجاز باشد.

در این رابطه حسین اصغری - مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی- در پاسخ به این سوال که وضعیت سیب زمینی از نظر باقی مانده نیترات چگونه است و استانداردها در این باره چه می گوید؟ اینگونه به خبرنگاران شرح داد که نیترات یکی از بنیان های شیمیایی است که باید در محصولات کشاورزی مدنظر قرار گیرد تا سلامت جامعه تهدید نگردد. مرز بیشینه باقیمانده نیترات در محصولات کشاورزی در سال 1392 توسط سازمان ملی استاندارد ایران معین شده که هرچند بسیار سختگیرانه نوشته شده اما همواره مورد توجه قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: برای این که بتوانیم حداکثر مجاز باقی مانده نیترات در محصولات کشاورزی مختلف را تعیین کنیم باید میزان سرانه مصرف آن را نیز در نظر بگیریم. به عنوان مثال سیب زمینی در اروپا جزو محصولات پرمصرف به شمار می رود و در بسیار از کشورهای این قاره سبز بالای 120 کیلوگرم سرانه مصرف وجود دارد و به همین دلیل حداکثر میزان باقیمانده آن در سیب زمینی در کشورهایی همچون آلمان PPM 200 و در لهستان حدود PPM 180 در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران حداکثر حد مجاز باقیمانده نیترات در سیب زمینی را PPM 170 تعیین نموده است. حال آن که میزان سرانه مصرف سیب زمینی در ایران یک سوم کشورهای اروپایی مذکور بوده و حدود 44 کیلوگرم است؛ بنابراین میزان باقیمانده در نظر گرفته شده به عنوان دستورالعمل همواره مدنظر وزارت جهاد کشاورزی بوده و کنترل شده است. گواه این مدعا هم نمونه برداری های مستمر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده که تاکنون گزارشی دال بر بالاتر بودن میزان نیترات در سیب زمینی از حد مجاز معین شده، به وزارت جهاد کشاورزی ارسال نشده است.

اصغری با بیان این که میزان باقیمانده نیترات و چگونگی اندازه گیری آن به عوامل بسیاری بستگی دارد، توضیح داد: به عنوان مثال در برخی سبزیجات، اگر برداشت صبح صورت گیرد، نیترات در آن بیشتر مشاهده می گردد و اگر بعدازظهر این کار انجام گردد نیتراتی که در این محصولات می ماند کمتر خواهد بود. سن گیاه، نوع گیاه، نحوه کوددهی، زمان برداشت، تنش خشکی، وضعیت نگهداری و غیره از دیگر عوامل موثر در میزان نیترات باقیمانده در محصولات کشاورزی است چرا که این ماده در آب حل می گردد.

وی با بیان این که تجمع نیترات در سیب زمینی بیشتر در ناحیه پوست و نزدیک به پوست است، گفت: از آن جا که عادات مصرف سیب زمینی در ایران عمدتا به صورت پوست کنده، خرد شده، شسته شده و سرخ شده است، می توان گفت که همه این عوامل نیترات را از محصول خارج می نماید، اما دو نکته را برای نمونه برداری باید رعایت کنیم. به عنوان مثال اگر از یک یا چند مزرعه نمونه برداری می کنیم حداکثر می توان گفت که در آن مزارع، باقیمانده نیترات بالاست و نمی توان آن را به بقیه فراوری سیب زمینی در کشور تعمیم داد و اگر می خواهیم درباره میزان باقیمانده نیترات در یک محصول مانند سیب زمینی در یک کشت و صنعت، شهرستان، استان یا مقیاس ملی صحبت کنیم، باید به گونه ای نمونه برداری کنیم که نمونه گرفته شده نماینده کل سطح در نظر گرفته شده باشد؛ بنابراین وزارت بهداشت در یک بازه طولانی مدت و با تکرار نمونه ها، اندازه گیری و نمونه برداری نموده و نهایتا مجموعه آن ها را در یک بازه زمانی ادامه دار به عنوان نتیجه اعلام می نماید.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که نظر رسمی وزارت بهداشت در نمونه برداری انجام شده از مزارع استان کرمانشاه این بود که میزان باقیمانده نیترات در سیب زمینی های فراوری شده در این منطقه با میزان تعیین شده از سوی استاندارد ملی ایران تطابق دارد، اظهار کرد: مردم با آسایش خاطر سیب زمینی فراوری شده و عرضه شده در کشور را مصرف نمایند چرا که نظارت های دقیقی صورت می گیرد و از سویی دیگر کشاورزان می دانند که محصولی که فراوری می نمایند خود نیز مصرف نماینده آن هستند، بنابراین هیچ نگرانی بابت آلودگی سیب زمینی فراوری شده در کشور وجود ندارد.

اجرای طرح ملی پایش مستمر سیب زمینی در صورت تامین اعتبار

وی اظهار کرد: دوره های آموزشی بسیاری برای چگونگی کنترل نیترات در سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی برای کشاورزان برگزار نموده ایم و طرح ملی با عنوان پایش مستمر باقی مانده نیترات در سیب زمینی را در دستور کار داریم تا خیال مردم در این زمینه راحت باشد که اگر اعتبارات آن تامین گردد با عقد قرارداد انجام شده با موسسه تحقیقات آب و خاک به عنوان مرجع صلاحیت دار در وزارت جهاد کشاورزی، این طرح را اجرا می کنیم.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: نمونه برداری های انجام شده در این طرح ملی به صورت مستمر و از مناطق مختلف فراوری، نگهداری و عرضه سیب زمینی آنالیز می گردد. البته این طرح آماده شده و موافقت اولیه را دریافت نموده ایم که به محض تامین اعتبار آن را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان این که آنالیز میزان باقیمانده نیترات در سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی به صورت مستمر از سوی وزارت بهداشت دائما در حال اجرا است و متوقف نمی گردد، گفت: براساس آخرین گزارشی که نماینده وزارت بهداشت در این زمینه خاطرنشان کرد میزان نیترات در سیب زمینی در حد مجاز استاندارد معین شده واقع شده است. البته میزان نیترات در محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی در کمیسیون فنی تدوین استاندارد معین می گردد که نمایندگانی از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه ها، بخش خصوصی، سازمان ملی استاندارد ایران و غیره در آن حضور داشته اند که نهایتا آخرین شاخص های معین شده در این زمینه در سال 1392 از سوی سازمان ملی استاندارد ابلاغ شد.

italyro.ir: تور ونیز: تور ونیز ارزان قیمت، تور ونیز ایتالیا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2020

به "میزان نیترات در سیب زمینی مجاز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان نیترات در سیب زمینی مجاز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید