دردسرهای فعال شدن نصفه و نیمه کارت های سوخت، یک پای طرح استفاده از کارت سوخت لنگ می زند

به گزارش شیوا مارکت، لیست بلند افراد در انتظار دریافت کارت سوخت و محدودیت سهمیه کارت سوخت صندلی ها ثمره ای جز صف های طولانی و شلوغ شدن صندلی ها به همره نداشت.

دردسرهای فعال شدن نصفه و نیمه کارت های سوخت، یک پای طرح استفاده از کارت سوخت لنگ می زند
به گزارش خبرنگار ، مدتی می گردد که قوانین کشور دوباره به سمت استفاده از کارت های سوخت و نظارت بر مصرف بنزین تغییر جهت داده است. با احتساب بی توجهی های مردم در مصرف سوخت و حجم قاچاق سوختی که به طور مداوم و به وسیله مرز های کشور انجام می گردد، استفاده از کارت سوخت و نظارت بر حجم مصرف سوخت می تواند راه حل مناسب و درستی برای مدیریت این مسائل باشد.

در این بین قانونی وضع شد که بنزین قابل برداشت از کارت سوخت صندلی داران را به 30 لیتر محدود می کرد؛ به عبارتی دیگر برای پر کردن باک بنزینتان باید کارت سوخت شخصی به همراه داشته باشید در غیر این صورت با هر بار مراجعه به صندلی سوخت گیری می توانید تنها 30 لیتر بنزین دریافت کنید.

مدتی پیش شهرام رضایی معاون برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی معاون برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره صدور کارت های المثنی گفت: از ابتدای اجرای این طرح، حدود 3 میلیون و 600 هزار درخواست صدور کارت المثنی داشته ایم که حدود 70 درصد آن ها فراوری شده و مابقی کارت ها تا آخر مهرماه فراوری و به دست متقاضیان می رسد.

او با اشاره به زمان 2 تا 3 هفته ای مورد احتیاج برای صدور کارت المثنی گفت: با توجه به حجم درخواستی که امروز با آن روبرو هستیم، ممکن است فرآیند اخذ کارت سوخت به یک ماه برسد.

رضایی توضیح داد: علی رغم تعداد بالغای بالای متقاضیان صدور کارت سوخت، هنوز کارت صندلی ها فعال است و کمت از 10 درصد از مردم از کارت شخصی استفاده می نمایند.

اکنون به نیمه مهر ماه نزدیک می شویم، اما کماکان افراد بسیاری کارت سوخت خود را دریافت ننموده اند و گمان نمی کنیم در این چند روز تعداد افرادی که برای سوختگیری از کارت سوخت شخصی استفاده می نمایند افزایش چندانی پیدا نموده باشد.

تعداد بالای افرادی با کارت صندلی ها اقدام به سوختگیری می نمایند و محددیت دربافت سوخت با این کارت ها، تنها یک معنا می تواند داشته باشد؛ افزایش دفعات سوختگیری، طولانی شدن صف های دریافت بنزین و ... از جمله مسائل ناشی از اعمال این محدودیت است.

نکته حائز اهمیت آنجاست که این محدودیت دریافت سوخت هیچ تاثیری به جز دردسر ندارد؛ کافیست از راننده های سطح شهر و مردم کوچه و بازار درباره محدودیت دریافت سوخت سوال کنید و در نهایت متوجه می شوید که کافیست کارت سوخت را از دستگاه خارج نموده و مجددا جا گذاری کنید تا امکان استفاده از 30 لیتر دوم برای شما فراهم گردد.

حسن مرادی استاد حقوق- انرژی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار و درباره اثرات اعمال محدودیت برداشت در کارت سوخت صندلی ها، اظهار کرد: بازگشت به کارت سوخت برای کنترل عرضه و قاچاق بنزین در کشور ضروری است و دولت از این طریق می تواند به طور دقیق آنالیز کند که چه کسانی در چه نقاطی و چه میزان سوخت مصرف می نمایند.

او با تأکید بر تأثیر این روش بر کنترل قاچاق سخت در مناطق مرزی بیان نمود: افراد بسیاری کارت های سوخت مربوط به گذشته را گم نموده یا دور انداخته اند چرا که در آن موقع تأکیدی بر حفظ و نگهداری کارت های سوخت بلا استفاده نشد، اما با این وجود امروزه کسانی که از گذشته کارت های سوخت خود را حفظ نموده اند می توانند اقدام به استفاده از آن نمایند.

برداشت نادرست از سخنان وزیر نفت درباره قیمت بنزین/ هنوز تصمیمی نهایی نشده است

مرادی گفت: متأسفانه اخذ مجدد کارت سوخت کمی مشکل آفرین است؛ کسانی که کارت سوخت خود را گم کردند یا کارت های سوخت آن ها عملکرد لازم را ندارد باید به مراکز پلیس+10 مراجعه نموده و چند روزی برای اخذ کارت زمان صرف نمایند.

استاد حقوق- انرژی دانشگاه تهران اعلام کرد: برای تحقق طرح استفاده از کارت سوخت باید روند اخذ کارت ساده تر شده و مراکز بیشتری اقدام به فعالیت در حوزه ارائه این کارت ها نمایند کماکان افراد بسیاری کارت سوخت را دریافت ننموده اند و این موضوع آن ها را وادار به استفاده از کارت صندلی ها برای دریافت سوخت استفاده نمایند.

او اظهار کرد: بنابر سیاست های دولت محدودیت برداشت 30 لیتر به کارت های صندلی ها اعمال شد تا مردم به سمت استفاده از کارت های سوخت شخصی گرایش پیدا نمایند.

مرادی بیان نمود: افراد بسیاری به دنبال دریافت بیش از 30 لیتر بنزین هستند که آن ها را وادار به طی کردن دوباره فرآیند دریافت سوخت می نماید این موضوع باعث طولانی تر شدن زمان سوخت گیری و در نتیجه تشکیل صف های طولانی برای صندلی های ارائه بنزین می گردد.

این استاد حقوق- انرژی دانشگاه تهران ادامه داد: با توجه به آن چه که در بین مردم مشاهده شده است اغلب افراد با خارج کردن کارت سوخت و صرف چند ثانیه زمان می توانند مجددا بنزین دریافت نموده و باک خود را پر نمایند بنابراین اعمال محدودیت به کارت های سوخت عملکرد لازم را نداشته است بلکه صرفا باعث ایجاد فعالیت اضافه و طولانی شدن زمان سوخت گیری می گردد.

او با تأکید بر سیاست های دولت برای استفاده از کارت های سوخت توضیح داد: در حال حاضر صحبت هایی وجود دارد تا محدودیت دریافت سوخت توسط کارت صندلی را به 15 لیتر برسانیم، اما این موضوع مسئله ای را برطرف نمی نماید و تنها راه یاری به برطرف این اختلالات تسریع فرآیند ارائه کارت سوخت است تا افراد متقاضی هرچه زودتر کارت های سوخت خود را دریافت نموده و به استفاده از کارت های سوخت شخصی روی بیاورند.

مرادی بیان نمود: باید تمرکز سازمان های مربوطه، بر ارائه کارت سوخت به اتومبیل دار ها باشد؛ در حالت فعلی شرایط مناسب برای اعمال محدودیت بر استفاده از کارت سوخت صندلی داران وجود ندارد.

با قوانین عجیب و محدودیت 30 لیتر دست و پنجه نرم می کردیم که وزیر نفت خبر از کاهش ظرفیت کارت های سوخت صندلی ها به 15 لیتر اطلاع داد و گفت: مقدار بنزین تحویلی از سوی کارت صندلیداران را به 15 تا 20 لیتر کاهش پیدا خواهد نمود، اما توجه داشته باشید که این به معنای سهمیه بندی شدن نیست و افراد با کارت شخصی خود می توانند هر مقدار بنزینی که می خواهند دریافت نمایند.

سیدعلی ادیانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار درباره محدودیت برداشت از کارت های سوخت صندلی ها اظهار کرد: ارائه خدمات در حوزه بنزین و در چارچوب کارت سوخت یکی از وظایف دولت است که مجلس هم بر آن تأکید دارد.

بنزین گران نمی گردد/ حمله سایبری به تاسیسات نفتی دروغ است

او ادامه داد: قوانین لازم برای اجرای این طرح وضع شده است و دولت موظف به تهیه مقدمات و اجرای این طرح است؛ خوشبختانه در چند ماه اخیر شرکت ملی پخش فرآو رده های نفتی کشور همکاری مناسبی در اجرای این طرح داشته است و افراد به راحتی می توانند اقدام به دریافت سوخت توسط کارت های سوخت تعریف شده نمایند.

ادیانی گفت: پیش از این هم اعلام کردیم کسانی که کارت سوخت قدیمی خود را در دست دارند می توانند با آنالیز فعال بودن آن ها از همان کارت قدیمی استفاده نمایند اما سایرین باید با مراجعه به دفاتر پلیس+10 اقدام به اخذ کارت سوخت شخصی نمایند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس درباره مسائل دریافت کارت سوخت اظهار کرد: بخشی از اعتراضات مردم نسبت به فرآیند اخذ کارت سوخت منطقی و صحیح است؛ به دنبال آن هستیم تا با اضافه شدن مراکز فعال در این حوزه فرآیند ارائه کارت سوخت را تسریع کنیم.

او بیان نمود: از مدتی پیش از طرف وزارت نفت محدودیتی برای کسانی که از کارت سوخت صندلی ها برای دریافت بنزین استفاده می نمایند ایجاد شد تا هم راهگشایی برای کسانی باشد که کارت سوخت دریافت ننموده اند و هم مانع از ادامه فرآیند دریافت کارت سوخت شخصی نشوند.

ادیانی گفت: فرآیند صدور کارت های سوخت به دلیل جنس خاصی که دارد و فرآیند اداری که باید طی گردد کمی زمان بر است اما با اقدامات صورت گرفته به زودی فرآیند دریافت این کارت های سوخت سرعت بیشتری پیدا می نماید.

tafatton.ir: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11726

به "دردسرهای فعال شدن نصفه و نیمه کارت های سوخت، یک پای طرح استفاده از کارت سوخت لنگ می زند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسرهای فعال شدن نصفه و نیمه کارت های سوخت، یک پای طرح استفاده از کارت سوخت لنگ می زند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید