رگ های آبی رشت در حال نابودی ، کوشش ها برای نجات زرجوب و گوهررود رشت از زباله ها ادامه دارد

به گزارش شیوا مارکت، دو رودخانه مهم زرجوب و گوهررود رشت که روزگاری رگ های حیاتی استان بودند، حالا به کانال انتقال پسماند و زباله در سطح شهر بدل شده اند.

رگ های آبی رشت در حال نابودی ، کوشش ها برای نجات زرجوب و گوهررود رشت از زباله ها ادامه دارد

گروه دانشگاه خبرنگاران، فاطمه آزموده - رودخانه ها منابع ارزشمندی هستند که حیات می بخشند. اولین تمدن ها با شروع سکونت در کنار این شریان های اصلی حیات پدید آمدند، اما با افزایش جمعیت و صنعتی شدن زندگی، فرایند استفاده از این منابع نیز سرعت بیشتری گرفت. ضمن اینکه به تدریج آلودگی های زیادی وارد حریم رودخانه ها شدند. در ایران نیز رودخانه های مهم و تاثیرگذاری داریم که متاسفانه در نتیجه بی توجهی مسئولین و استفاده نادرست مردم و ریختن زباله ها و پسماند ها دچار مرگ تدریجی شده اند. از جمله مهم ترین آن ها دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت هستند. دو رودخانه ای که در گذشته رگه های اصلی حیات رشت بودند، اما اکنون تنها به کانالی برای انتقال پسماند و زباله در سطح شهر بدل شده اند. دیگر نه کسی تن به آب این رود ها می دهد و نه ماهیگیری اطراف آن پرسه میزند. البته آلودگی زرجوب و گوهررود تنها مشکل شهر و استان نیست بلکه مسئله ای ملی است و نیازمند پشتوانه ای بزرگ نیز می باشد.

اهالی شهر رشت منشا اصلی آلودگی های این روزها را فاضلاب های شهری و بیمارستانی عنوان می نمایند که در رودخانه ها دفع می شوند. یکی از اهالی معتقد است که این دو رودخانه سرمایه های استان هستند تا جایی که حتی شهر رشت هم در جوار این دو رودخانه شکل گرفت، اما متاسفانه به دلیل دفع فاضلاب ها و شیرابه زباله ها، اکنون هر دو رودخانه حال خوشی ندارند.

وی گفته که آلودگی های این دو رودخانه حتی عاملی برای نابودی حیات تالاب انزلی نیز شده است و ضروری است هر چه سریع تر اقدامات لازم جهت احیای این دو شریان حیاتی استان توسط ارگان های مربوط صورت گیرد.

محمد دامغانی، کارشناس محیط زیست نیز از این موضوع گلایه نموده و معتقد است دفع بخش بزرگی از فاضلاب های شهری و دارویی و کارخانجات، نفس این دو رودخانه را به شماره انداخته است. از طرفی سایت زباله سراوان نیز عامل مهمی برای آلودگی این دو رگه اصلی حیات استان است. به گفته او گوهررود که از ارتفاعات سراوان سرچشمه میگیرد، در طول راستا زباله ها و پساب های ناشی از این سایت را با خود همراه می نماید و در ادامه با پیوستن به رودخانه های زرجوب و رود پیربازار از قسمت شرقی، وارد تالاب انزلی می شوند. در نتیجه حیات این قسمت از تالاب هم رو به نابودی است.

وی بیان نمود باید برای احیای این دو رودخانه در مرحله نخست باید اقدامی جدی در راستای ایجاد سامانه فاضلاب استانی و هم چنین سایت زباله های سراوان انجام داد.

دامغانی می گوید با ایجاد تمهیداتی می توان از زباله ها برای تهیه گاز استفاده کرد و از شر آلودگی های ناشی از زباله ها و پساب ها نیز رهایی یافت. او معتقداست فرهنگسازی نقش عمده ای دارد و مردم میتوانند تاثیر به سزایی در کاهش آلودگی ها داشته باشند؛ اما با این حال مسئولین نیزباید برنامه های جدی درنظر بگیرند. زیرا تا زمانی که سامانه های فاضلاب شهری راه اندازی نشوند، باز هم با مشکل روبرو ایم.

اما در این راستا جلسات متعددی با حضور مسئولان برگزار می گردد، ارسلان زارع، استاندار گیلان در جلسه هماهنگی ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت که اوایل شهریور ماه برگزار گردید، این دو رودخانه را نبض توسعه شهر دانسته و گفت که این دو رودخانه شهر در حوزه های مختلف دارای ظرفیت های زیادی هستند و برطرف مسائل فعلی آن ها نیازمند اجماع میان دستگاه های مختلف است.

استاندار بر نقش تاثیر گذار فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد جهت احیا و اجرای سیاست های مربوط به احیای رودخانه های رشت تاکید دارد و میگوید احیای این دو رود از دغدغه های فعالان محیط زیستی رشت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

اما علی اوسط اکبری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان هم ساماندهی رودخانه های گوهررود و زرجوب را از مطالبات اصلی مردم استان عنوان نموده و این نوید را داده که با رایزنی های اجرا شده با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، طرح ساماندهی این دو رودخانه با همکاری تمام دستگاه ها شروع شده است.

معاون فرهنگی امور عمرانی استاندار گیلان: با افزایش تصفیه خانه شهر رشت و کانال کشی فاضلاب در تعدادی از شهرک های صنعتی توانسته ایم جلوی ورود دوازده هزار و پانصد متر مکعب فاضلاب در شبانه روز را به این دو رودخانه بگیریم.

معاون فرهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اقدامات اجرا شده در این زمینه گفته است در گام اول کوشش داریم جلوی ورود فاضلاب ها را به این رودخانه ها بگیریم. به همین دلیل با افزایش تصفیه خانه فخب شهر رشت و کانال کشی فاضلاب در تعدادی از شهرک های صنعتی توانسته ایم جلوی ورود دوازده هزار و پانصد متر مکعب فاضلاب در شبانه روز را به این دو رودخانه بگیریم. هم چنین تصفیه خانه شیرابه سراوان و تصفیه خانه شرکت کود آلی گیلان نیز راه اندازی شده و امیدواریم با جمع آوری فاضلاب شهرک های اطراف به زودی این رودخانه ها از فاضلاب پاکسازی شوند.

حسن تامینی، عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با ابراز تاسف از شرایط نامطلوب این رود ها می گوید برطرف مسائل موجود نیازمند یک عزم ملی با حمایت و پیگیری های استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی است. به گفته او، اجرای پروژه آب و فاضلاب گامی موثر در راستای نجات رودخانه های زرجوب و گوهررود، بهداشت خانوار و به طور کلی زیبایی سیمای شهری است.

اکنون پس از چندین سال کش و قوس، شنیده ها حاکی از این است که این بار فرایندی در جهت احیای دوباره این دو رودخانه در حال شکل گیری است. امید می رود این بار برنامه ها در مرحله برگزاری جلسات متوقف نشوند و اقدامات مهمی در راستای پاکسازی این دو رگه حیاتی استان صورت گیرد.

بلاگ پو: سیستم مدیریت محتوای بلاگ پو

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25769

به "رگ های آبی رشت در حال نابودی ، کوشش ها برای نجات زرجوب و گوهررود رشت از زباله ها ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رگ های آبی رشت در حال نابودی ، کوشش ها برای نجات زرجوب و گوهررود رشت از زباله ها ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید