شبکه های اجتماعی و امکان هایی که به خبرنگاران کتاب داده می گردد
به گزارش شیوا مارکت، خبرنگارانـ حوریه دهقان شاد عضو هئیت علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی: شاید این روزها حرف از کتاب و کتابخوانی در شرایطی که ما بیشتر وقتمان را در شبکه های مجازی به ویژه اینستاگرام، توییتر، واتس آپ و تلگرام می گذرانیم حرف روشنفکرانه ای باشد. اما حضور در فضای مجازی، شیوه های نو از تجربه خود و شیوه های نویی از ارتباط با گروه ها در جامعه را فراهم آورده و باعث ایجاد مجموعه مهمی از ارتباط، در این شبکه ها شده است. شکل های تعامل ارتباطی در شبکه ها تسهیل شده و وجود پیج ها معرفی بهترین کتاب ها و خرید آنلاین کتاب ها موجب شده مشارکت نمایندگان و مخاطبان در این صفحات باشند، اما آنجا نباشند، نزدیکند اما نمی توانند به همدیگر دسترسی پیدا نمایند و به شکلی عمیق با هم در ارتباط ند اما به شدت منزوی هم هستند و بین آنها علقه های مشترک بنیادینی تشکیل می گردد.

در این میان نقش مهم کسانی که به معرفی کتاب و انتخاب گزیده ای از بخش های کتاب را به خوبی انجام می دهند و مخاطبان را به سمت کتابخوانی سوق می دهند بسیار مهم و موثر است. معناهای اجتماعی یکسانی که بین آنها از راه گفتمان جاری گروهی آشکار می گردد و مشارکت نمایندگان امکان تصور خودشان را به عنوان بخشی از جماعت کتابخوان می یابند موجب گسترش امری مجازی (به عنوان هویت، رسانه و واقعیت) و یکپارچگی رسانه در زندگی روزمره آنها می گردد.
در گذشته تلویزیون، رادیو و روزنامه و نمایشگاه کتاب به عنوان رسانه های عظیم سنتی مخاطبان خود را برای خواندن و خریدن کتاب ترغیب می کردند اما اکنون در فضای مجازی آنچه که هابرماس از آن به عنوان گستره همگانی و فضای دموکراتیک در رسانه ها متصور می شد به گونه ای موثر در فضای مجازی خود را نشان داده و فرصت هایی نو برای ترویج نقطه نظرات موافق و مخالف و حاشیه ای و مشارکت دموکراتیک ایجاد نموده که در رسانه های عظیم امکان آن وجود نداشت.
حوزه فرهنگ بالذات محتوا محور است و در فضای مجازی این حوزه با استفاده از عکس و تصویر و متن توانسته قرابت بیشتری در این فضا ایجاد کند. در این فضا همه در بحث ها و مصاحبهها شرکت می نمایند و تعداد زیادی از افراد و گروه ها توانمندتر شده اند. روزنامه نگاران و خبرنگاران حوزه کتاب در این میان از این امکان استفاده نموده اند تا ارتباط مستقیمی میان کاربرانشان بدون هیچ ویرایش مرکزی یا کنترل بر اطلاعات داد و ستد شده ایجاد نمایند. چنین سیستمی دقیقاً روشی برای مقابله با کاربردهای مسلط رسانه های ارتباطی است که پیغام ها به صورت متمرکز مشخص شده و برای مخاطبان انبوه فرستاده می گردد. این آزادی در فضای مجازی در سیستم اطلاعات ـ قدرت دموکراتیزه می گردد چون هیچ گروهی از کاربران ضعیف تر از کاربر دیگر در دسترسی به اطلاعات اصلی نیست. در این میان کاربران غیر حرفه ای نیز وارد این عرصه شده اند و سعی می نمایند با معرفی کتاب هایی که خوانده اند مخاطبان عام تری از مخاطبان خبرنگاران حوزه کتاب را به خود جلب نمایند. اینها را می توان شهروند ـ خبرنگاران جدیدی دانست که شاید این نام در عرصه سیاسی و اجتماعی بر این جماعت گذاشته شده اما در این عرصه نیز می توان از این عنوان استفاده کرد، چون آنها با دیدگاهی متفاوت تر و غیر سیستماتیک تر به صورت اتوماتیک دست به تعامل و مصاحبه و استدلال هایی می زنند که شاید در عرصه تخصصی به آن توجهی نشده باشد.
در نهایت اینکه حوزه کتاب در تکنولوژی رسانه های نوین هرگز در شرایط فرهنگ به روز رسانی ثابت نمی ماند. در این شرایط معرفی و ارایه کتاب همواره تازه خواهد بود و به عنوان امری مسلم در مطالعات فرهنگ مجازی حضور خواهد داشت.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایرانtafatton.ir: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل