شهرک طلا همچنان بلاتکلیف

به گزارش شیوا مارکت، نفیسه زمانی نژاد - اصفهان- خبرنگار:احداث شهرک طلا در اصفهان از آن اتفاقاتی است که علاوه بر سامان دهی صدها کارگاه فراوری طلا و هزاران واحد صنفی فعال در این زمینه، عاملی مؤثر برای کاهش بخشی از آلایندگی های زیست محیطی و برطرف مزاحمت های شهری کارگاه های طلاسازی خواهد بود، ضمن آن که زمینه جذب گردشگران بیشتری را در شهر اصفهان فراهم می نماید.

شهرک طلا همچنان بلاتکلیف
  • تدابیری برای تسریع در ساخت شهرک

فراوری بیش از 60 درصد طلای کشور در استان اصفهان، موجب استقرار کارگاه های طلاسازی بی شماری در گوشه و کنار این شهر شده است؛ کارگاه هایی که برای فراوریات خود ناچار به استفاده از مواد اسیدی هستند و پیامدش بنا به گفته کارشناسان محیط زیست، آلوده کردن سفره های آب زیرزمینی است. با توجه به آلایندگی و عدم تناسب نوع فعالیت چنین کارگاه هایی با حضور در مرکز شهر و مکان های پرتردد و همچنین به دلیل نگرانی مردم مخصوصا ساکنان مجاور این مراکز، سال ها قبل طراحی شهرکی در شرق اصفهان برای دور کردن کارگاه های طلاسازی از محل زندگی مردم و سامان بخشی به آنها برنامه ریزی شد که بنا به دلایلی همچنان بلاتکلیف مانده است. در حال حاضر همه مسئولان شهری بر سامان دهی، کاهش آلاینده های زیست محیطی و برطرف مزاحمت های شهری کارگاه های طلاسازی اجماع نظر و بر ساخت شهرک طلا تاکید دارند؛ شهرکی که گفته می گردد با احداث آن طلای اصفهان عملا صاحب صنعت خواهد شد و می تواند جایگاهش در عرصه اقتصادی کشور را تحکیم کند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری اصفهان در این باره می گوید: برای تحقق پروژه شهرک طلا از مشاورانی یاری گرفته شد و با آنالیز شهرک های صنفی طلا در کشورهای امارات، ترکیه، تایلند و ایتالیا از نظر ایمنی، تجهیزات و تصفیه، طرحی ارائه شده اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. محمد مجیری می افزاید: محلی که برای احداث این شهرک در نظر گرفته شده در زمینی به مساحت 80 هکتار در نزدیکی شهرک صنعتی جی است که 50 هکتار آن برای وضعیت موجود و 30 هکتار برای توسعه آن در نظر گرفته شده است. برای تحقق این هدف جلساتی متعدد با اتحادیه صنف طلا و جواهر برگزار شده تا 1400 کارگاه طلاسازی واقع در بافت مسکونی و قدیمی اطراف میدان امام(ره) و میدان عتیق به این شهرک منتقل شوند.

به اعتقاد این مسئول پس از مرحله جانمایی زمین، همکاری و اتحاد بین فعالان صنف فراوری طلا و جواهر ضروری است با عنوان شرکت سهامی، پذیره نویسی نمایند، سهام بگیرند و در این شهرک بر اساس نقشه، واحدهای طبقاتی و کارگاهی را ایجاد نمایند. وی تصریح می نماید: باید با ارائه تسهیلات انگیزه کافی برای سرمایه گذاری در این شهرک ایجاد گردد تا هرچه سریع تر چنین محلی که یکی از آثارش، رونق بخشی به کارگاه های طلاسازی است احداث گردد.

  • تامین امنیت برای کارگاه ها

یکی دیگر از مواردی که برای احداث شهرک طلا در استان اصفهان مطرح است، بحث نزدیکی به شهر و ایجاد امنیت لازم به منظور استقرار کارگاه های طلاسازی و فعالیت واحدهای صنفی است که منطقه شرق به لحاظ موقعیت مناسبی که دارد، پتانسیل جذب شهرک های تخصصی را خواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از صاحبان کارگاه های فراوریی و فعالان صنعت طلا همیشه با تأکید بر نزدیک بودن به بازار فروش، چنین موردی را برای رونق کسبشان ضروری دانسته اند. از طرفی تأمین امنیت آنها در طول راستا رفت و برگشت از موارد قابل توجهی است که بسیار مطرح می گردد، ضمن آن که بسیاری از شاغلان کارگاه های فراوریی این شهر توانایی اقتصادی کافی برای خرید واحدهای صنعتی و دستگاه های پیشرفته را ندارند، با این اوصاف چنین موضوعی جدای از منافع فراوانش، به دغدغه ای برای این فعالان تبدیل شده است.

علی موزرانی نایب رئیس اتحادیه طلای اصفهان دراین باره می گوید: از حدود 20 سال قبل قرار بر ساخت چنین شهرکی در اصفهان بود ولی بنا به دلایلی چون معین نشدن مکان مناسب برای احداث، چنین اقدامی با تاخیر روبه رو شد. علاوه بر آن امنیت شهرک و مسائل زیست محیطی از مواردی بود که برای جانمایی زمین می بایست درنظر گرفته می شد. گاهی محلی برای شهرک معین می شد ولی از لحاظ امنیت یا شرایط زیست محیطی مورد تائید قرار نمی گرفت، ولی پایان با توجه به ضوابط موجود، زمین این شهرک مشخص و قراردادی هم منعقد شد که با یاری نهادهای مشاور پیگیر تحویل زمین هستیم. به گفته این مسئول احداث شهرک طلا، منافع مثبتی به همراه خواهد داشت ولی درصورتی که کارگاه های طلاسازی ما، از روند رکود و تعطیلی نجات یابند.

وی شرح می دهد: قوانینی چون دریافت اقتصادیات بر ارزش افزوده باعث افزایش نرخ تمام شده طلا می گردد و از این رو مصرف نماینده هم تمایلی به خرید ندارد حال با توجه به کاهش خریداران داخلی و خارجی، انگیزه ای برای فعالان این صنعت نمی ماند که ادامه فعالیت دهند. از طرفی هم در شهرک طلا تدارکات لازم برای ایجاد کارگاه های طلاسازی دیده می گردد درحالی که با ادامه این شرایط، فعالان چندانی برای مهاجرت به شهرک باقی نمی مانند و این خود یک چالش است. مگر آن که قانون اقتصادیات بر ارزش افزوده اصلاح گردد و رونق اقتصادی دوباره به این صنف بازگردد.

  • انتقال کارگاه ها نیازمند تسهیلات است

بنا به گفته امین بهرامی، فعال صنعت طلا و جواهر در اصفهان 80 درصد کارگاه های اصفهان سنتی بوده، از ماشین آلات غیراستاندارد بومی ساز استفاده می نمایند و برای انتقال، نیازمند به ماشین آلات پیشرفته ای چون دستگاه استاندارد تصفیه هستند که فعالان شاید توان خرید آن را نداشته باشند، بنابراین در صورت احداث شهرک طلا، پرداخت تسهیلات به این افراد از ضروریاتی است تا راضی به انتقال شوند. از سویی تعدادی از کارگاه های زرگری هم بدون مجوز و در محل های پررفت وآمد مشغول به فعالیت هستند که آلوده نماینده محیط زیست به شمار می آیند و باید طبق قانون با همکاری صنف مجوز بگیرند.

این فعال بیان می نماید: بدون تردید با احداث شهرک طلا و انتقال این کارگاه ها به این محل، مشکل آلایندگی صنعت طلا در اصفهان حل خواهد شد. وی خاطرنشان می نماید: در صورت برطرف موانع ساخت شهرک طلا و جلب رضایت فعالان برای انتقال، مزایا و منافع فراوانی را پس از مدت زمانی شاهد خواهیم بود، همان طور که شهرک تخصصی طلا و جواهر در کشورهایی مثل ترکیه عاملی برای جذب گردشگر و مهم تر از آن باعث رونق و رشد صادرات طلای این کشور شده است. واضح است که ما نیز با تأسیس و فراهم سازی زیرساخت های انتقال فعالان به این شهرک، می توانیم در انتظار نتایج بسیار مثبتی برای این صنعت باشیم.

  • همکاری چند نهاد

به گفته هوشنگ شیشه بران، رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان اصفهان مصوبه ساخت شهرک تخصصی فلزات گران بها از مصوبات استانی هیات دولت نهم بود که هدف آن انتقال کارگاه های طلاسازی، نقره کاری و … به خارج از بافت شهری اصفهان است، اما احداث شهرک طلا، کار بزرگ و پردردسری است و مهندسی منابع و تأمین امنیت آن کار ساده ای نیست. همچنین بدون حمایت دولت و شرکت شهرک های صنعتی و سایر نهادهای کشور این کار عملیاتی نمی گردد. به اعتقاد این مسئول شهرک طلا تنها جایی است که می تواند سکوی پرش یک سازنده، صنعتگر و صادرنماینده باشد، اما این موضوع قابل توجه است که ایجاد این شهرک مستلزم همکاری بین نهادهایی چون محیط زیست، شهرداری و استانداری است تا زمینه ساز رشد و ایجاد شهرک گردد.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 7167

به "شهرک طلا همچنان بلاتکلیف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرک طلا همچنان بلاتکلیف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید