شوک بزرگ به جنگل های بلوط ایلام

به گزارش شیوا مارکت، رمضان نوری - ایلام -خبرنگار: استان ایلام در غربی ترین نقطه ایران واقع شده و دارای 640 هزار هکتار جنگل است که 90 درصد این جنگل ها را درختان بلوط تشکیل می دهند؛ درختانی که به گفته کارشناسان قدمت هزاران ساله دارند.

شوک بزرگ به جنگل های بلوط ایلام

طی سال های اخیر روند تخریب درختان بلوط استان به دلایل مختلف مثل وقوع آتش سوزی، قطع درختان، اجرای پروژه های راه سازی، گسترش خشکسالی، خشکیدگی درخت ها و بروز آفت های مختلف شتاب گرفته و موجب نگرانی دوستداران محیط زیست شده است. یکی از عواملی که به تازگی به جمع عوامل تخریب درختان بلوط استان اضافه شده است، شوکه نام دارد. شوکه شیره ای است که از میوه بلوط گرفته می گردد و جمع آوری بی رویه آن می تواند شیره جان بلوط ها را بمکد و مرگ آنها را رقم بزند. بسیاری از مردم با تصور این که شوکه خاصیت درمانی دارد، آن را از درخت ها می گیرند و برای مصرف یا فروش با خود می برند. این در حالی است که وجود شوکه برای محافظت از درخت در برابر حشراتی چون شته، کنه و زنبور است و نبود آن به بلوط آسیب می زند.

جمع آوری شیره بلوط ها (شوکه) در سال های اخیر بلای جان این درختان شده است و به گفته کارشناسان محیط زیست، باید با فرهنگ سازی درست از آسیب دیدن آنها جلوگیری کرد چراکه هر سال بر میزان تخریب درختان برای به دست آوردن شوکه افزده می گردد. شیره بلوط پس از جمع آوری با قیمت هر کیلوگرم 100 تا 150 هزار تومان به فروش می رسد و فروش آن در بیشتر مناطق استان نیز رایج است. اگر مردم و مسئولان در این زمینه اقدامی انجام ندهند، فاجعه زیست محیطی جبران ناپذیری را در استان ایلام شاهد خواهیم بود.

  • نابودی بلوط ها برای یک مشت شوکه

یک فعال محیط زیست در این رابطه به خبرنگار خبرنگاران می گوید: هر چند سال یک بار روی میوه درخت بلوط شکرکی به وجود می آید که پس از جدا و آبپز کردن به شیره ای قرمزرنگ با نام محلی شوکه تبدیل می گردد. یوسف امیدیان با اشاره به این که طعم و خواص این شیره محل بحث است و باید کارشناسان پزشکی پاسخ دهند، می افزاید: متاسفانه آنچه باعث نگرانی دوستداران طبیعت و محیط زیست شده، شیوه برداشت این محصول از درختان بلوط است که عموما طی آن درختان قلع و قمع می شوند.

وی بیان می نماید: طی چند سال اخیر به دلایلی از جمله کمبود بارش، پدیده گرد و غبار و آتش سوزی شاهد خشک و خلوت شدن جنگل های زاگرسی هستیم که پیشگیری از آن اغلب از عهده محلی ها خارج است. امیدیان ادامه می دهد: اما شوکه گیری عاملی صد درصد انسانی است و ندانسته در جهت انقراض بلوط انجام می گردد. وی می گوید: تقریبا از هر 30 تا 40 کیلوگرم بلوط 2 تا 3 کیلوگرم شوکه به دست می آید و برای به دست آوردن این مقدار شوکه به شکستن شاخ و برگ حداقل 4 درخت بلوط احتیاج است.

  • برخورد منابع طبیعی با افراد متخلف

مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار می نماید: هرگونه تخریب جنگل و درختان بلوط به هر دلیلی از جمله شوکه گیری ممنوع است و منابع طبیعی با افراد متخلف برخورد می نماید. رضا احمدی بیان می نماید: این که عده ای سودجو برای کسب درآمد، درختان بلوط را به بهانه شوکه نابود نمایند، قابل قبول نیست و منابع طبیعی در این فصل گشت های حفاظتی را بیشتر خواهد نمود. وی ادامه می دهد: درختان بلوط استان ایلام طی سال های اخیر تحت تاثیر عوامل طبیعی مثل خشکیدگی، خشکسالی و آتش سوزی قرار داشته اند و منابع طبیعی برای حفظ آنها، با عوامل انسانی منجر به تخریب جنگل برخورد می نماید.

  • جریمه و حبس

احمدی با اشاره به این که برداشت شوکه از درختان بلوط به دلیل خسارت دیدن درختان و جنگل های بلوط غیرقانونی است، می گوید: جمع آوری شوکه یک اشتباه بزرگ است که توقف آن به فرهنگ سازی احتیاج دارد. وی با بیان این که درختان بلوط از ارزش بسیاری برخوردارند و برخی از آنها عمر چندصد ساله و حتی هزار ساله دارند، می افزاید: دادگستری، دادستان ها و ماموران منابع طبیعی به اتفاق و یاری هم از این درختان به صورت ویژه محافظت خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی ایلام اظهار می نماید: با متخلفانی که در هر نقطه از استان اقدام به قلع و قمع درختان و تخریب منابع طبیعی و ملی برای جمع آوری شوکه نمایند، برخورد قاطع و شدید خواهد شد. احمدی می گوید: بر اساس ماده 42 قانون حفاظت و حمایت از جنگل ها و مراتع، بریدن درخت ها و درختچه ها و سربر کردن، شاخه زنی و سرشاخه زنی آنها بدون دریافت مجوز از این اداره کل ممنوع است و علاوه بر جریمه نقدی، در صورت تکرار 3 تا 9 ماه حبس تعزیری هم دارد.

  • لزوم آموزش به جوامع محلی

هنوز مطالعه علمی و جامعی در مورد خواص تغذیه ای، دارویی و بهداشتی شوکه صورت نگرفته است، اما برداشت بی رویه آن هر سال در فصل پاییز انجام می گردد که تخریب درختان بلوط استان را در پی دارد و هر سال نیز بر دامنه این معضل افزوده می گردد. هرچند مسئولان از برخورد جدی با متخلفان سخن می گویند، اما کارشناسان معتقدند که برخورد تنها راه مقابله با نابودی درختان بلوط نیست و مسئولان موظفند با یاری رسانه ها، درباره اهمیت و ارزش درختان بلوط و لزوم محافظت و مراقبت از آنها بین جوامع محلی فرهنگ سازی مستمر انجام دهند. به طور قطع، فرهنگ سازی درست و اصولی به مروز زمان موجب خواهد شد که مردم محلی دست از تخریبِ ندانسته درختان بلوط بردارند و به سودجویان نیز اجازه این کار را ندهند.

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11019

به "شوک بزرگ به جنگل های بلوط ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوک بزرگ به جنگل های بلوط ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید