محیط زیست شهر تهران، مظلوم است

به گزارش شیوا مارکت، رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه محیط زیست شهر تهران مظلوم است و در این شهر با وجود بعضی از پشتیبانی ها هنوز با ضعف ساختاری در حوزه محیط زیست روبرو هستیم، تاکید نمود: امروز در شهر تهران اقدامات و روندهای کلانی در حال رخ دادن است که بر وضعیت آلودگی هوا در آینده اثرات نوظهوری خواهد داشت .

محیط زیست شهر تهران، مظلوم است

سید آرش حسینی میلانی در گفت وگو با خبرنگاران، در تشریح آخرین اقدامات شورای اسلامی شهر تهران و به صورت ویژه کمیسیون سلامت این شورا در حوزه مقابله با آلودگی هوا و داشتن هوای پاک، گفت: 29 دی ماه، روز هوای پاک با هدف ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه مهمترین مناسبت محیط زیستی سال است. از آنجایی هم که راه چاره مناسب کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است، این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد مشارکت و هماهنگی بین بخشی برای مقابله با آلودگی هوا باشد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با آلودگی هوا و کنترل آن فرایندی مستمر است و مربوط به تنها امروز و فردا نیست، گفت: آلودگی هوا به شکلی در شهرهای بزرگ همواره به عنوان دغدغه محسوب می گردد و به همراه موضوع ترافیک، مهمترین چالش شهر تهران براساس نظرسنجی های اجرا شده است. در بعضی شهرهای بزرگ که موضوع آلودگی هوا را به نقطه ای قابل قبول رسانده بودند، امروز مجددا با این پدیده روبرو شده اند که می توان از تحول شرایط کار و فعالیت، تغییر شرایط اقلیمی به عنوان عوامل بروز و تقویت این معضل نام برد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در راستای آنالیز موضوع آلودگی هوا در شهر تهران در قالب برنامه سوم توسعه، مطالعات خوبی به شکل مطالعات پشتیبان این برنامه تحت عنوان آینده پژوهی و به صورت گزارش های مستقلی اجرا شده است، توضیح داد: این مطالعات که سناریوهای افق 1410 را نشان می دهند و می تواند یکی از سندهای مناسب برای نمایش چشم اندازهای شهر تهران باشد.

حسینی میلانی ادامه داد: یکی از موارد مهمی که در این سند به عنوان روندهای کلان در شهر تهران مطرح شده، این است که ما در کلانشهر تهران با خشکی هوا و خشکسالی روبرو خواهیم بود و این پدیده در قالب گرمایش زمین و خشکسالی قابل طرح و آنالیز است.

برنامه ریزی برای مقابله با بحران آلودگی هوا باید همین امروز شروع گردد

وی با بیان اینکه موضوع گرمایش زمین و خشکسالی یک اثر جهانی خارج از کنترل دولت ها و شهروندان است و تمام جهان درگیر آن هستند، اعلام کرد: در شرایطی که جزیره گرمایی در تهران در حال گسترش یافتن است، باید تاب آوری شهر را در برابر آن افزایش دهیم و بی تردید این مسئله در آینده، از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود که ضروری می سازد از امروز برنامه ریزی و اقدامات عملی را برای مقابله با بحران آلودگی هوا و گرمایش در آینده شروع کنیم.

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران آنالیز انتشار آلاینده ها در منطقه شهری کرج - تهران را یکی دیگر از موضوعات مهم شناسایی شده در مطالعات پشتیبان برنامه پنج ساله سوم شهر تهران در حوزه محیط زیست و آلودگی هوای شهر تهران خواند و ابراز داشت: تاکنون همواره در حوزه آلودگی هوا تنها متوجه شهر تهران بودیم اما امروز منابع آلاینده تاثیرگذار بر شهر تهران فراتر از محدوده شهر بوده و شامل کرج، ورامین و... نیز می گردد، چراکه آنها هم رشد و توسعه پیدا نموده اند. متعاقب با رشد و گسترش این شهرها آلودگی هوا نیز افزایش یافته به و به تهران تسری یافته و منتقل شده اند. البته نمونه این پدیده در دیگر شهرهای بزرگ جهان نیز قابل مشاهده است.

رشد 24 درصدی مراجعه شهروندان برای اخذ معاینه فنی

وی به تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلودگی هوا اشاره و اعلام کرد: در مراجعات شهروندان برای اخذ گواهی معاینه فنی در امسال نسبت به سال قبل، افزایش 24 درصدی را شاهد هستیم که این دستاورد بزرگی قلمداد می گردد که از یک میلیون و 184 هزار مراجعه به یک میلیون و 467 هزار مراجعه رسیده ایم. در حقیقت این موضوع نشان داد که با فرهنگ سازی و تکمیل ضمانت اجرایی می توان کار مثبت انجام داد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بی تردید اخذ معاینه فنی برای کاهش آلودگی هوا کافی نیست، یادآور شد: اخذ معاینه فنی، یکی از عناصر در جهت کاهش آلودگی هوا است. عنصر مهم دیگر در این موضوع، سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل عمومی است که می طلبد شبکه مترو تکمیل گردد و افزایش ظرفیت حمل و نقل مسافر از دو میلیون سفر نفر در روز به هفت میلیون سفر نفر در روز محقق گردد.

حسینی میلانی اضافه نمود: البته تکمیل شبکه ریلی و سایر اقدامات احتیاجمند سرمایه گذاری قابل توجهی است و حدود 7500 میلیارد تومان برآورد مالی اولیه بوده که در سال گذشته تخمین زده شده است. این برآورد از سوی شهرداری به مجلس هم با عنوان گزارش مقابله با آلودگی هوای شهر تهران داده شده و بسیاری بخش ها از جمله توسعه و تکمیل ناوگان ریلی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در آن دیده شده است.

دولت سهمش را توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت کند

وی با یادآوری نقش دولت در توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران مطرح کرد: بی تردید بخشی از این سرمایه گذاری برعهده دولت است و دولت مرکزی باید سهم خود را پرداخت کند. بخشی دیگر هم برعهده شهرداری است که باید بخشی از سهم خود را با مشارکت شهروندان پرداخت کند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران تغییر نگرش ها و ارزش ها را یکی دیگر از راه چارههای مهم و اساسی در جهت کاهش آلودگی شهر تهران برشمرد و گفت: نباید این گونه باشد که امروز در تهران بین چهار تا پنج میلیون خودرو شخصی در تهران وجود داشته باشد. در گذشته متوسط سالانه افزایش فراوری خودرو 100 هزار دستگاه بود اما این رقم امروز به 400 هزار دستگاه رسیده است. البته تعداد ناچیزی از خودروها هم از رده خارج می شوند اما سوال این است که روند افزایشی اضافه شدن خودروها به شهر تهران تا کجا می تواند ادامه داشته باشد؟

حسینی میلانی اضافه نمود: این مسئله در شرایطی است که خودروهای قدیمی هم به دلیل اینکه بیمه پشتیبانی نمی نماید، در چرخه حمل و نقل شهر باقی می مانند. وضعیت مالی نیز به گونه ای است که خودرو به کالایی با ارزش اضافه نموده تبدیل شده که می توان آن را نقد کرد و با توجه به رشد تورم به فروش رساند.

لزوم تغییر نگرش خودرو محور در تهران

وی با تاکید بر اینکه باید نگرش خودرومحور در تهران به نگرش انسان محور تغییر کند، گفت: کمپین سه شنبه های بدون خودرو که توسط شهردار تهران به درستی جدی گرفته شده، به نوعی فرهنگ سازی در جهت تغییر نگرش خودرومحور در کلانشهر تهران است که می تواند فرهنگ مناسبی را در تهران ایجاد کند. این اقدام از سوی شهردار تهران جای تقدیر بسیاری دارد هرچند که بعضی منتقدان هم اعلام می نمایند فاصله زیادی وجود دارد تا تهران به یک شهر انسان محور تبدیل گردد به دلیل اینکه اساسا ساختار گسترش این شهر مبتنی بر خودرو بوده و قیمت پایین سوخت نیز این موضوع را تشدید نموده است.

شاهد آلاینده های نوظهوری هستیم که دستگاه های اندازه گیری آنها را در تهران نداریم

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گام دیگر در مبارزه با آلودگی هوا را سرمایه گذاری و تجهیز دانش مقابله با آلودگی هوا دانست و توضیح داد: باید در خصوص پایش آلودگی هوا خود را به روز کنیم. امروز تهران از تعداد ایستگاههای خوبی برخوردار است اما تنها پنج یا شش آلاینده را بیشتر اندازه گیری نمی نماید در حالی که ما شاهد آلاینده های نوظهوری هستیم که دستگاه های اندازه گیری آنها را در تهران نداریم و لازم است آنها را اندازه گیری و مورد پایش قرار دهیم چراکه در سلامتی شهروندان تهرانی تاثیرگذار است.

حسینی میلانی با اشاره به ساخت و سازهای بی رویه و گسترده در روددره های تهران اعلام کرد: باید دانش و اطلاعات امروز جزئی تر گردد؛ برای مثال درست است که تهران توپوگرافی بسته ایی دارد و کوه ها اجازه تخلیه آلودگی به جریان باد غالب را نمی دهند اما همین کوه های البرز یاری می نماید تا تهویه تهران به شکل طبیعی به وسیله روددره ها انجام گردد یعنی جریان هوا از سمت کوه به به سمت تهران رفت و برگشت دارد اما ساخت و سازهای بی رویه در این کانال هوایی موجب کاهش این ظرفیت تهویه محلی شده است.

وی ادامه داد: مدل های گردش هوا در شهر از مسائل مهم فنی است که باید به آنها ورود پیدا کنیم، مطالعات دقیقی انجام دهیم و از کوچکترین ظرفیت های طبیعی شهر حفاظت کنیم.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به پدیده جزیره گرمایی در تهران اشاره نمود و ابراز داشت: در شرایطی که به دلیل تغییرات اقلیمی، جزیره گرمایی در حال گسترش است، حفظ، صیانت و توسعه فضای سبز یکی از راه های مقابله با پدیده جزیره گرمایی است بنابراین ظرفیت باغات شهر تهران را در هیچ شرایطی نباید از دست بدهیم.

حسینی میلانی اضافه نمود: همچنین احتیاج است در تنظیم مقررات در حوزه ارزیابی اثرات باغات تحقیقات کاملی انجام گردد. باید موضوع ارزیابی های زیست محیطی و انعکاس خسارت های محیط زیستی پروژه های شهری در هزینه و فایده طرح ها محاسبه شده و جدی گرفته گردد.

برآورد خسارت بهداشتی دو میلیاردی ناشی از آلودگی هوا از سوی بانک جهانی

وی با اشاره به حضور هیاتی از بانک جهانی به ایران اعلام کرد: امسال هیات کارشناسی از بانک جهانی به ایران آمده بود. آنها عدد قابل توجهی معادل دو میلیارد و 500 میلیون دلار را به عنوان خسارت بهداشتی مطرح کردند. این رقم، خسارت بزرگی به شهر تهران است اما تاثیر آن در تصمیماتی که می گیریم، تا چه اندازه است؟ خسارت بهداشتی هرچند به رقمی مورد علاقه رسانه ها تبدیل شده اما در سیاست ها و تصمیم گیری ها بی تاثیر است در حالی که بر سلامت شهر تهران و هزینه های مرتبط با اقتصاد شهری اثرگذاری بسیاری دارد.

تاکید بر انجام ارزیابی زیست محیطی قبل از انجام پروژه های شهری

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر انجام ارزیابی های زیست محیطی در انجام پروژه های بزرگ عمرانی در شهر، یادآور شد: پروژه بزرگ مقیاسی در تهران ساخته می گردد که حجم زیادی تقاضای سفر ایجاد می نماید و آلودگی به همراه دارد. به این ترتیب شهروندانی که در محدوده این پروژه قرار دارند، از نظر بهداشتی خسارت می بینند. تصمیم گیران مجوز ساخت و ساز می دهند اما تبعات منفی خسارت بهداشتی برای این تصمیم گیران اساسا مطرح نیست . در تعیین هزینه و فایده پروژه ها، باید ارزیابی های محیط زیستی اجرا شده و خسارت های بهداشتی در هزینه های محیط زیستی محاسبه گردد. حسینی میلانی اضافه نمود: بسیاری از پروژه های بزرگ توسط شورا و شهرداری ها در کشورهای دیگر بر اساس همین هزینه ها و ارزیابی های محیط زیستی ناشی از خسارت های بهداشتی رد شده است لذا باید این هزینه های محیط زیستی و خسارت های بهداشتی را شفاف کرد.

فیلتر دوده؛ از واکنش به نقدها تا نظرات کارشناسی مختلف

وی با رد بعضی نقدها نسبت به عملکرد اعضای شورا درخصوص برخورد شعاری با حوزه محیط زیست شهر تهران و نقدها درباره فیلتردوده اتوبوس ها و عدم اختصاص بودجه به این کار مطرح کرد: کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران به دنبال تحقق TOD در تهران است، یعنی یک خیابان کامل ایجاد گردد که تمامی مدهای حمل و نقلی در آن وجود داشته باشد و در حقیقت، سهم فراموش شده سایر مدهای حمل و نقلی از بخش خودرومحور بازپس گرفته گردد. این یک رویکرد عادلانه و کاملا محیط زیستی است. رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نظرات کارشناسی متفاوتی درباره نصب فیلتر دوده روی اتوبوس های درون شهری وجود دارد، گفت: کمیسیون حمل و نقل شورا اعتقاد دارد با توجه به فرسودگی موجود در ناوگان اتوبوسرانی به صرفه و صلاح شهر نیست که فیلتر دوده نصب گردد اما بحث ما با دوستان این بود که باید برآوردی انجام گردد تا هزینه نصب این فیلترها از ابعاد مالی و محیط زیستی مورد سنجش قرار گرفته و اثربخشی آنها آنالیز گردد. چون ابهامات جدی در این زمینه وجود داشت بنابراین کارگروه الودگی هوا در کمیته محیط زیست شورا در حال آنالیز موضوع است تا پاسخ تعیینی برای این سوالات داده گردد. حسینی میلانی ادامه داد: روزی که این موضوع در شورا مطرح شد، توضیحات شهرداری برای اعضای شورا قانع نماینده نبود. در حالی که ممکن است ارائه گزارشی دقیق تر روی اعضا اثرگذارتر باشد و شورا قانع گردد. وی با بیان اینکه در برنامه سوم توسعه نیز مقرر شده است سنجش اثرگذاری فیلتر دوده در پایانه های سطح شهر تهران آنالیز گردد، گفت: باید محل تامین هزینه این فیلترها تعیین گردد. بخشی از اتوبوس ها متعلق به شهرداری است و این هزینه را شهرداری می دهد اما بخش دیگر متعلق به بخش خصوصی است و اگر قرار است هزینه فیلترها تماما بر عهده راننده قرار گیرد- که امروز در شرایط مالی فعلی برای تامین لاستیک ماشین خود با مشکل بسیار روبرو است - ، من به عنوان یک عضو شورا مخالف انتقال تمام این هزینه سنگین به رانندگان زحمتکش هستم. سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اضافه نمود: باید تمامی جنبه های این موضوع از قبیل مسائل صنفی، مالی، محیط زیستی و... مورد آنالیز قرار گیرد، ابعاد اجتماعی، مالی و سیاسی با هم در نظر گرفته شده و بعد تصمیم گیری گردد اما بی تردید حاشیه سازی ها یاریی به حل مسئله نخواهد کرد. باید اجازه دهیم در فضایی منطقی و پس از انجام مطالعات لازم تصمیم گیری صحیح انجام گردد.

خبرنگار: سید میثاق اختر/ دبیر خبر: بهناز غفاری

tour-canada.ir: تور کانادا | با تور کانادا سفر کنید، ویزای کانادا، تور کانادا ارزان، قیمت تور کانادا نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان 99 را با ما تجربه کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 2810

به "محیط زیست شهر تهران، مظلوم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محیط زیست شهر تهران، مظلوم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید