صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان، قدمت 6هزار ساله سفال در سمنان

به گزارش شیوا مارکت، خبرنگاران/سمنان سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از پرداخت حدود 19 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی استان سمنان خبر داد و گفت: هنرمندان صنایع دستی این استان در یک سال اخیر 36 هزار دلار صادرات صنایع دستی به خارج از کشور داشتند.

صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان، قدمت 6هزار ساله سفال در سمنان

جعفر صفاخواه ضمن تبریک 20خردادماه روز جهانی صنایع دستی با اشاره به تنوع بالای صنایع دستی در این استان اظهار کرد: معرق، منبت، گره چینی و حجم های چوبی ، شبکه بری های حجیم فلزی، دست بافته های ابریشمین، نگارگری و تذهیب های زرین، گلیم، گلیچ و جاجیم، ظروف سفالی، نمد، پارچه قلمکار و ...از جمله صنایع دستی استان سمنان و تبلور هنر مردم در این منطقه هستند.

وی از تنوع آب و هوایی به نام عاملی موثر در تنوع صنایع دستی استان نام برد و شرح داد: هنر و صنایع دستی در این استان به واسطه تنوع آب و هوایی و اقلیمی، در هر منطقه استان ویژگی خاص خود را از نظر نقش، رنگ و کاربرد دارد و این تنوع بر روی ظروف، دست بافته ها و اقلام صنایع دستی این استان طی هزاران سال نمود پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه سفال، سرامیک، گلیم، قلمکار، منبت، معرق، نمداقتصادی، دست بافته های سنتی و .. از صنایع دستی فعال استان سمنان است افزود: پیشینه صنایع دستی و هنرهای سنتی در این استان به بیش از 6 هزار سال می رسد.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: هنر سفال و سرامیک در استان سمنان حدود شش هزار سال قدمت دارد و پیشینه هنر نساجی سنتی، گلیم بافی، رودوزی های سنتی و منبت چوب در این استان هم به حدود 200 تا 500 سال قبل برمی گردد.

وی، لازمه زنده نگه داشتن، احیا و ترویج هنرهای سنتی و صنایع دستی در این استان را حمایت از هنرمندان صنایع دستی ارزیابی و اعلام کرد: در حال حاضر 145 کارگاه تولید صنایع دستی و 23 تعاونی فعال صنایع دستی در استان فعالیت دارند.

وی به حمایت ها از هنرمدان استان پرداخت و گفت: در این راستا 18 میلیارد و 800 میلیون ریال تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی استان در سال گذشته پرداخت شده است.

صفاخواه با اشاره به اینکه بیش از 4 هزار و 500 هنرمند صنایع دستی در این استان مشغول فعالیت هستند، گفت: 12 مجوز مشاغل خانگی در سال گذشته صادر شد.

او با بیان اینکه 207 مجوز صنایع دستی در سال گذشته صادر شده است، افزود: استان سمنان دارای 48 رشته فعال صنایع دستی است.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از صدور 109 پروانه تولید انفرادی، 15 پروانه تولید کارگاهی، 83 کارت شناسایی و 172 گواهی آموزشی در سال گذشته، در استان سمنان خبر داد و اظهار کرد: 917 هنرمند صنایع دستی در سال گذشته تحت پوشش بیمه قرار داشتند.

صفاخواه با اشاره به فعالیت 3 خانه صنایع دستی در استان، افزود: چهار فروشگاه فعال صنایع دستی ، 6 بازارچه موقت و 2 بازارچه دائمی صنایع دستی تا سال گذشته ایجاد شد.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از دریافت 2 نشان ملی مرغوبیت کالا از طریق هنرمندان صنایع دستی استان در سال گذشته خبر داد و افزود: هنرمندان استان 2 میلیارد و 50 میلیون ریال در بازارچه های موقت صنایع دستی فروش داشتند.

او به برگزاری پنج دوره آموزشی عمومی و تخصصی صنایع دستی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: صنایع دستی استان در سال گذشته مبلغ 36 هزار دلار صادرات داشته است.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه صنایع دستی، رمز اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی ها و مانع زدایی هاست، تأکید کرد: توسعه و ترویج صنایع دستی می تواند نقش مهمی در اشتغال زایی و رشد اقتصادی استان داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29556

به "صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان، قدمت 6هزار ساله سفال در سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان، قدمت 6هزار ساله سفال در سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید