مجمع گفتگوی تهران با حضور ظریف، یوسف بن علوی و کرزی امروز در تهران

به گزارش شیوا مارکت، مجمع گفتگوی تهران؛ بیست و سومین کنفرانس بین المللی خلیج فارس امروز (سه شنبه) با حضور ظریف، وزیر خارجه عمان و حامد کرزی در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت خارجه گشایش می یابد.

مجمع گفتگوی تهران با حضور ظریف، یوسف بن علوی و کرزی امروز در تهران

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، مجمع مصاحبهی تهران؛ بیست و سومین کنفرانس بین المللی خلیج فارس از صبح امروز (سه شنبه) در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برگزار می گردد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سخنران اصلی این نشست است و یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز به عنوان سخنرانان ویژه به ایراد سخنرانی می پردازند.

این نشست به آنالیز آخرین شرایط تحولات منطقه خلیج فارس و ارزیابی طرح های همکاری منطقه ای به ویژه پویش صلح هرمز (HOPE) که در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مطرح شد، خواهد پرداخت.

نشست های اصلی این مجمع شامل جلسات عمومی و میزگردهای تخصصی از ساعت 8:30 الی 17:30 و با حضور مقامات سیاسی داخلی، مقامات ارشد منطقه، اندیشمندان، روسای موسسات مطالعاتی و متخصصان طراز اول داخلی و بین المللی از کشورهای عمان، عراق، چین، قطر، ترکیه، ایتالیا، افغانستان، یمن، کویت، هند، آلمان، پاکستان، اتحادیه اروپا، چین و روسیه و .... و جمع زیادی از سفرای خارجی مقیم تهران برگزار خواهد شد.

چشم انداز معماری جدید منطقه ای، گشایش افق های جدید: موضوعات جاری و سناریوهای آینده دو نشست عمومی مجمع مصاحبهی تهران است که در دو نوبت صبح و عصر برگزار می گردد و همزمان، میزگردهای موازی با موضوعات عراق در چارچوب منطقه، بحران یمن و تنش ها و تعاملات منطقه ای نیز برگزار خواهد شد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این درباره برگزاری این نشست گفته بود: مجمع مصاحبهی تهران با موضوع طرح صلح هرمز که آقای رئیس جمهور مبتکر این طرح بودند با حضور اندیشمندان و سیاستمداران کشورهای مختلف برگزار می گردد. این اجلاس فرصت خوبی است تا از نزدیک طرح صلح هرمز مورد آنالیز از سوی اندیشمندان و دیگر شرکت نمایندگان در این جلسه قرار بگیرد.

موسوی بیان کرد: امیدواریم این طرح و این مجمع طلیعه مبارکی برای هم افزایی هر چه بیشتر بین کشورهای منطقه باشد و اگر احیانا ابهاماتی در خصوص این طرح وجود دارد در جریان این مجمع و مصاحبههایی که در آن انجام می گردد، رفع گردد.

سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه 15 دی ماه نیز در نشست هفتگی با خبرنگاران بیان کرد: مجمع مصاحبهی تهران با حضور شخصیت های داخلی و خارجی با تکیه بر پویش صلح هرمز روز سه شنبه 17 دی ماه در تهران برگزار می گردد و انشاءالله شاهد کنفرانس مصاحبهیی بسیار پربار خواهیم بود و امیدواریم شاهد آثار و ثمرات آن برای ثبات و امنیت منطقه باشیم. مقامات چند کشور منطقه دعوت شده اند. در سطح وزیر و معاون وزیر و مسئولان اندیشکده های خارجی و چندین خبرنگار برجسته بین المللی در این نشست حضور خواهند یافت.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اول مهر ماه و پیش از عزیمت به نیویورک نیز درباره ابتکار صلح هرمز (Hormoz Peace Endeavor) گفت: در این طرح به دنبال همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس برای امنیت منطقه هستیم و می خواهیم همه کشورهای منطقه در این راستا مشارکت و همکاری داشته باشند و ابعاد مختلف آن را در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهیم کرد. این طرح تنها جنبه امنیتی ندارد و مسائل دیگری را هم در بر می گیرد.

رئیس جمهور با اشاره به نام ابتکار صلح هرمز به نام امید که بر گرفته از حرف اول کلمات تشکیل دهنده ابتکار صلح هرمز است(HOPE)، گفت: همه کشورهای ساحلی خلیج فارس و منطقه هرمز در آن دعوت می شوند و سازمان ملل نیز برای حضور در این طرح دعوت شده و برای تأمین و تضمین امنیت منطقه فعال خواهد شد. امیدواریم بتوانیم با این طرح به جهان اعلام کنیم که ایران به دنبال صلح بلند مدت در منطقه است.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه راهکار منطقه از درون منطقه خواهد بود و کسانی که از بیرون بیایند نمی توانند برای منطقه ما صلح و آرامش بیاورند، گفت: آمریکایی ها از سال 2001 در منطقه هستند، اما هیچ وقت نتوانستند در منطقه امنیت ایجاد نمایند.

در نهایت حسن روحانی رئیس جمهوری ایران چهارشنبه سوم مهر ماه در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل طی اظهاراتی همه کشورهایی را که از تحولات خلیج فارس و تنگه هرمز متأثر می شوند به ابتکار صلح هرمز دعوت کرد و گفت: هدف ائتلاف امید ارتقای صلح، ثبات، پیشرفت و رفاه کلیه ساکنان حوزه تنگه هرمز و تفاهم متقابل و روابط صلح آمیز و محبت آمیز بین آنهاست. این ابتکار حوزه های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتیرانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع از و به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در بر می گیرد.

وی اضافه نمود: ائتلاف امید بر پایه اصول مهمی همچون پایبندی به اهداف و اصول ملل متحد، احترام متقابل، منافع متقابل، صندلی برابر، مصاحبه و تفاهم ، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی، خدشه ناپذیری مرزهای بین المللی، حل و فصل مسالمت آمیز تمامی اختلافات و از همه مهم تر دو اصل بنیادین عدم تجاوز و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر قرار گرفته است. حضور سازمان ملل متحد برای ایجاد یک چتر بین المللی در حمایت از ائتلاف امید نیز امری لازم است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جزئیات بیشتری از ائتلاف امید را به اطلاع کشورهای ذینفع خواهد رساند.

ظریف هم سوم مهر ماه چهارشنبه در جلسه شورای امنیت با موضوع همکاری در مبارزه با تهدیدهای تروریستی درباره این طرح گفت: جمهوری اسلامی ایران کاملاً آماده تعامل با کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد برای گفت وگو درباره تمامی جوانب این طرح (ابتکار صلح هرمز) است.

وی در ادامه گفت: اهداف ائتلاف امید شامل این موارد هستند: ترویج همبستگی، تفاهم مشترک و روابط مسالمت آمیز و محبت آمیز بین کشورهای منطقه به منظور اطمینان از تمامیت ارضی، استقلال سیاسی و همکاری در ریشه کردن تروریسم، افراطی گرایی و تنش های قومیتی.

به گزارش فارس، پس از ارائه پویش صلح هرمز توسط رئیس جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، متن کامل این طرح برای سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (قطر، امارات، عربستان، عمان، بحرین و کویت) و عراق ارسال شد.

لازم به ذکر است پیش از این نیز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پیشنهاداتی مبنی بر تشکیل مجمع مصاحبهی منطقه ای و همچنین پیمان عدم تعرض با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را مطرح نموده بود.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15213

به "مجمع گفتگوی تهران با حضور ظریف، یوسف بن علوی و کرزی امروز در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجمع گفتگوی تهران با حضور ظریف، یوسف بن علوی و کرزی امروز در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید