مخالفت با انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، آتش سوزی در جنگل گلستان

به گزارش شیوا مارکت، به گزارش خبرنگاران این هفته حوزه محیط زیست شاهد اخبار گوناگونی بود که در ادامه مهمترین آنها را مرور می کنیم .

مخالفت با انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، آتش سوزی در جنگل گلستان

اشد مجازات عاملان حریق در پارک ملی گستان

در نخستین روز از هفته جاری مدیرکل محیط زیست گلستان با بیان اینکه آتش سوزی درپارک ملی گلستان توسط شکارچیان و عمدی بوده است،گفت: محیط زیست خواستاراشد مجازات برای عاملان این آتش سوزی است وآتش سوزی تافردابه طورکامل مهار می شود.

اسماعیل مهاجر افزود: در حال حاضر حدود 80 درصد از آتش سوزی پارک ملی گلستان مهار شده و 20 درصد باقیمانده آن تا فردا به طور کامل مهار می شود.

به گفته وی، از 48 ساعت گذشته گروه های فعال محیط زیست، منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و فرماندار مراغه و کلاله در محل مستقر هستند و به صورت آماده باش کامل با استفاده از تجهیزات معمول آتش سوزی را تا حد زیادی مهار کرده اند.

مدیر کل محیط زیست گلستان شرح داد: گروه های فعال با استفاده از کوله های آبپاش، تراکتورهای مهار حریق، ماشین های آبکش، شن کش ها، آتش کوب ها، بیل و تبر آتش سوزی در پارک ملی گلستان را مهار کرده اند و به دلیل اینکه بخش عمده ای از آتش سوزی در همان ساعات اولیه مهار شده بود، نیازی به هلیکوپتر نبود.

مهاجر با بیان اینکه وزش باد شدید موجب گسترش آتش سوزی در پارک ملی گلستان شده بود، گفت: ممکن بود استفاده از هلیکوپتر به دلیل افزایش شدت باد موجب گسترش بیشتر آتش سوزی شود، بنابراین نیازی به استفاده از هلیکوپتر نبود، البته می توانستیم با هلی بورد کردن نیروها با سرعت بیشتری آتش سوزی را مهار کنیم، اما با توجه به اینکه بخش عمده ای از آن مهار شده بود، نیازی به این همه هزینه نبود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 50 هکتار از جنگل ها و مراتع پارک ملی گلستان در این آتش سوخته اند، گفت: هنوز تعدادی از کنده ها و بوته های موجود در منطقه به طور کامل اطفا ء نشده اند و احتمال اینکه با وزش باد شدید در اوایل شب شعله ور شوند وجود دارد، بنابراین نیروهای محیط زیست و دیگر دستگاهها تا فردا در منطقه به صورت آماده باش حضور دارند.

مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل گاو بانگی است، شرح داد: شکارچیان با ایجاد آتش سوزی های عمدی در منطقه برای شکار گوزن های پارک ملی گلستان دست به چنین اقدامات ناشایستی می زنند که خوشبختانه از 3 تن شکارچی که عامل این آتش سوزی عمدی هستند 2 نفر آنها دستگیر شده و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

مهاجر با اشاره به خساراتی که به پارک ملی گلستان و زحمات و هزینه ای که برای نیروهای همه دستگاهها و محیط بانان محیط زیست تحمیل شده است و همچنین با توجه به ارزش پارک ملی گلستان، خواستار اشد مجازات برای عاملان این آتش سوزی شد.

فرسایش شدید زیست بوم ایران

روز یکشنبه مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: باوجود 11 ذخیره گاه های زیستی در ایران متأسفانه با تغییر فرسایش شدید و افسارگسیخته در طبیعت روبرو هستیم.

حمید گشتاسب با اشاره به آشتی بین توسعه و حفاظت از ذخیره گاه های زیستی گفت: جهت تعامل و بهره برداری پایدار از زیست بوم ها، ذخیره گاه های زیستی و مرتع ها باید بین حفاظت و توسعه زیست گاه ها صلح برقرار کنیم در غیر این صورت با آسیب های جدی روبرو می شویم.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست کشور بابیان اینکه هم اکنون ما با تغییر فرسایش شدید و افسارگسیخته در طبیعت روبرو هستیم، متذکر شد: تاز مانی که نتوانیم این تغییرات را پذیرفته و با منابع انسانی و زیان های آن آشنا نشویم قطعاً نمی توانیم بهره برداری پایداری از ذخیره گاه های زیستی داشته باشیم لذا مقوله آشتی بین حفاظت و توسعه منابع زیستی باید موردتوجه مردم و مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

گشتاسب افزود: آسیب های درزمینهٔ محیط زیست به قدری موردتوجه بوده که در هر ثانیه بیش از 350 مترمربع از جنگل ها و مرتع های کشور مورد آسیب و درنهایت از بین می رود، لذا تا هنگامی که این آمار و ارقام اعلام نشود قطعاً نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

این کننده ایران در یونسکو با اشاره به چهارمین کنگره ذخیره گاه زیست کره در پرو بیان نمود: مسائلی مهمی اعمم از توسعه پایدار، کارایی دستگاه های حفاظت و تنوع زیستی و بهره برداری پایدار از ذخیره گاه های زیست محیطی مطرح می شود که با مطرح شدن این مسائل و استفاده از تجربیات یونسکو و کارشناسان در سراسر کشورهای جهان انتظار داریم به یک تبادل مثمرالثمر، تعامل و همکاری فی مابین برسیم.

انتقال آب زاب مشکل دریاچه ارومیه راحل نمی کند

روز دوشنبه مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست با بیان اینکه طرح های انتقال آب مسکن های موقتی هستندگفت: انتقال آب از رودخانه زاب هم مشکل دریاچه ارومیه را حل نمی کند.

محمد درویش گفت: طرح های انتقال آب برای احیای دریاچه ارومیه تنها یک مسکن هستند و نمی توانند مشکل این دریاچه را حل کنند.

به گفته وی، اگر طرح های انتقال آب موثر بودند می بایست احداث 3 تونل انتقال آب از کوهرنگ مشکل زاینده رود را حل می کرد اما نه تنها این کار را نکرد، بلکه تالاب گاوخونی را خشکاند و دشت سگری را که دارای خاک حاصلخیزی بود به بیابانی در حال پیشروی تبدیل کرد.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست شرح داد: بیابان سگری در حال حاضر آنقدر در حال پیشروی است که حتی گاهی اوقات گرد و غبار ناشی از آن مانع از پرواز به موقع هواپیما در اصفهان می شود.

درویش گفت: متاسفانه چنین طرح های موقتی و بدون در نظر دریافت اثرات بلندمدت مدام در کشور ما تکرار می شوند.

وی افزود: دریاچه ارومیه تا زمانی که 72 سدی که بر روی 11 رودخانه اطراف آن ساخته شده اند، به قوت خود باقی است، شرایطش تغییر نخواهد کرد.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست تاکید کرد: افزایش 360 هزار هکتار به سطوح کشاورزی حوضه دریاچه ارومیه، 30 هزار حلقه چاه غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه بعلاوه سدهای مذکور مهمترین مسائل این دریاچه است و تا زمانی که شجاعت و قدرت برای مقابله با مسائل اساسی را نداشته باشیم، طرح های انتقال آب دردی از این دریاچه را دوا نمی کنند.

به گفته وی، حداکثر وسعتی که برای اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه مشخص شده است 320 هزار هکتار است در حالی که در حال حاضر 680 هزار هکتار اراضی کشاورزی در اطراف این دریاچه وجود دارد.

به گفته درویش، بایستی برای تامین معیشت مردم این حوضه گزینه های دیگری از جمله بوم گردی مسئولانه، استفاده از صنایع هایتک، استفاده از انرژی های نو، استفاده از مرزهای مشترک و مزایای ترانزیت و ... در نظر گرفته شود و تا زمانی که کشاورزی ناپایدار تنها راه معیشت مردم این منطقه است، شرایط دریاچه ارومیه بهبود نخواهد یافت.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان محیط زیست افزود: متاسفانه مسئولان به جای اقدامات اساسی که در درازمدت اثرات آن مشخص می شود و ممکن است نتایجش در دولت های آینده دیده شود، همواره به دنبال طرح های ضربتی با اثرات کوتاه مدت هستند که این در خصوص دریاچه ارومیه نیز صدق می کند، اما این دریاچه دیگر ظرفیت چنین طرح هایی را ندارد.

وی در خصوص انتقال آب رودخانه زاب که اخیرا از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به عنوان بهترین گزینه احیای دریاچه ارومیه عنوان شده است، یادآور شد: این گزینه نیز همانند دیگر طرح های انتقال آب گزینه نامناسبی است؛ چرا که به قیمت ناآبادی یک منطقه دیگر تمام می شود که در نهایت اثرات و نتایج آن از جمله بیابانی شدن و خیزش ریزگردها در آن نواحی گریبان مردم کشور ما را نیز خواهد گرفت.

به گفته درویش، اینکه گفته می شود در حال حاضر آب رودخانه زاب هیچ استفاده ای در کشور ما ندارد درست نیست و باید در خصوص مباحث زیست محیطی اندکی دیدگاه ها فرابخشی تر و فرامنطقه ای تر باشد.

وی احیا دریاچه دریاچه ارومیه را نیازمند نرم افزار و تفکر و برنامه ریزی برای بلند مدت دانست و گفت: طرح های انتقال آب تنها راه چاره های اجرایی کوتاه مدت هستد که موقتا مشکل یک منطقه را حل می کنند اما در بلند مدت اثرات بسیار مخربی بر منازق مقصد و مبدا خواهند گذاشت.

تلفات پلنگ ها در سال 94

روز سه شنبه مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست گفت: در شش ماهه نخست سال 94 تعداد آتش سوزی ها در مناطق چهارگانه محیط زیست افزایش یافته اما وسعت آن حدود 60 درصد کاهش یافته است.

علی تیموری با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر حدود 800 هزار شکارچی غیرمجاز در کشور وجود دارد. بنابراین سازمان محیط زیست با احداث قرق های اختصاصی، سعی در مدیریت و ضابطه مند کردن شکار و صید در کشور را دارد.

وی در خصوص مجوزهای شکار صادر شده از سوی سازمان محیط زیست گفت: در سال 92 برای حدود 300 رأس چهارپا شامل کَل و بز، قوچ، میش و آهو که هیچ یک از گونه های در معرض خطر انقراض کشور نیستند، مجوز شکار صادر شده است.

به گفته مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست، حدود 50 مجوز برای شکارچیان خارجی و 250 مجوز برای شکارچیان داخلی صادر شده است.

تیموری شرح داد: در سال 93، نه برای خارجیان و نه برای شکارچیان داخلی هیچ گونه مجوز شکار و صیدی صادر نشد.

وی افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری تا به امروز به غیر از مجوز شکار گنجشک در پنج استان و بلدرچین در هفت استان، هیچ مجوزی برای شکار و صید نه شکارچیان خارجی و نه برای شکارچیان داخلی صادر نشده است.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه چرا با وجود تامین اعتبار توسط دولت برای استفاده از هلی کوپتر و هواپیما در اطفای حریق در منابع طبیعی و مناطق چهارگانه محیط زیست در آتش سوزی هفته گذشته پارک ملی گلستان از این تجهیزات برای صرفه جویی در هزینه ها استفاده نشد؟ گفت: در سال 94، هشت میلیارد تومان توسط دولت برای اطفای حریق با بالگرد و هواپیما در مناطق طبیعی اعتبار تصویب شده است و بنابراین استفاده از این تجهیزات، هیچ هزینه ای برای محیط زیست ندارد.

به گفته تیموری، از سال 90 تا 94 میزان آتش سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست فرایند نزولی داشته و با اینکه از نظر تعداد، افزایش داشته، از نظر وسعت کاهش چشمگیری آتش سوزی در این مناطق داشته است.

وی شرح داد: در شش ماهه نخست سال 94، 210 مرتبه آتش سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست رخ داده است؛ در حالی که در سال 93، 196 مرتبه آتش سوزی در مناطق چهارگانه محیط زیست رخ داده بود. با این حال در شش ماهه نخست سال 94 نسبت به مدت مشابه در سال 93، وسعت آتش سوزی ها در این مناطق 60 درصد کاهش یافته است.

تیموری همکاری جوامع محلی و استفاده از کمک های داوطلبانه بر اثر آموزش ها و فرهنگسازی های ایجاد شده در این مناطق را مهمترین علت کاهش آتش سوزی ها و سرعت اطفای حریق در این مناطق مطرح نمود.

مدیرکل دفتر شکار و صید سازمان محیط زیست در خصوص تعداد گونه های در معرض انقراضی که در شش ماهه نخست سال جاری از بین رفته اند، گفت: در این مدت حدود 14 قلاده پلنگ در مناطق مختلف کشور از بین رفته و آمار دقیقی از تعداد خرس های قهوه ای در دسترس نیست و به نظر می رسد بین دو تا پنج عدد تلف شده باشند.

آشوراده تابو شده است

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام موافقت با گردشگری در چارچوب ضوابط در آشوراده گفت: مسئله آشوراده به دلیل ادعاهای خارج از مسئولیت بیش از حد بزرگ شده و به تابو تبدیل شده است

فرهاد دبیری در نشست خبری که روز چهارشنبه در سازمان محیط زیست برگزار شد، در خصوص موضع سازمان محیط زیست در خصوص سد گتوند شرح داد: این سازمان به عنوان دستگاهی که وظیفه حفاظت محیط زیست را دارد باید اثرات زیست محیطی طرح ها را بررسی کند و در زمینه سد گتوند نیز بررسی ارزیابی های زیست محیطی و مخالفت های سازمان نشان می دهد که محیط زیست خود را از این موضوع کنار نکشیده است.

معاون محیط طبیعی در خصوص پفراینده دشت ارژن گفت: محیط زیست تنها مالک بخش های اطراف این منطقه بوده و بخش داخلی آن را نتوانسته است مالک شود در حقیقت در آن زمان برای احداث پارک بین المللی دولت خریداری زمین های آن منطقه را از حاشیه ها آغاز کرد اما زمانی که طرح متوقف شد خریداری بخش های مرکزی که مهمترین بودند باقی ماند به همین دلیل اکنون مسائلی در این منطقه مبنی بر اینکه کدام بخش ها مستثنیات مردم است و کدام بخش ها متعلق به دولت پیش آمده و دست اندازی هایی در این منطقه رخ می دهد اما به هر حال پفراینده ساخت و سازها در دشت ارژن در حال پیگیری است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام موافقت گردشگری در چارچوب ضوابط در آشوراده گفت: مسئله آشوراده بزرگ شده و به تابو تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این بخش در منطقه میانکاله قرار گرفته است و مثل سایر مناطق دارای طرح های مدیریت و زون های گردشگری است شرح داد: اما مشکل زمانی آغاز شد که ادعاهای خارج از مسئولیت مطرح شد که با موازین زیست محیطی تطبیق نداشت و سازمان حفاظت محیط زیست در مقابل آن مقاومت کرد که به عنوان مثال یکی از ادعاهای مطرح شده در این خصوص تصمیم برای تبدیل آشوراده به منطقه ای مانند جزیره کیش بود.

دبیری با بیان اینکه آشوراده گوشه کوچکی از میانکاله است که 48 هکتار آن مستثنیات است که سالها در اختیار شیلات بوده تأکید کرد: در این منطقه باید طرح های گردشگری اجرا شود ولی سازمان حفاظت محیط زیست در برابر هتل سازی در آن ایستاده و اگر قرار باشد تاسیسات عظیمی برای تفرج احداث شود مجوزی داده نخواهد شد چرا که بندر ترکمن برای چنین امکاناتی درنزدیکی آشوراده وجود دارد اما آشوراده می تواند سایت گردشگری و اکولاژ داشته باشد و جوامع محلی در آن برنامه های گردشگری اجرا کنند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه فسیل های تعدادی از حیوانات در سال های 54 و 55 برای شناسایی و بررسی به آمریکا ارسال شده بود، افزود: برگرداندن این فسیل ها از آمریکا به ایران در دست اجرا است.این فسیل ها مربوط به حیواناتی مانند ببر، زرافه و کرگدن هستند که در سال های 53 و 54 در مراغه کشف شده بودند.

وی با اشاره به اینکه در سال 64 از دیوان داوری لاهه نسبت به استرداد این فسیل ها درخواست شده بود، افزود: این دادگاه رای خود را مبنی بر استرداد این فسیل ها از آمریکا داده است و کنندگان آمریکا نیز پذیرفته اند اقدامات لازم را برای برگرداندن آنها به ایران انجام دهند.

دبیری از اعزام دو کننده به آمریکا برای استرداد این فسیل ها خبر داد و گفت: استرداد آنها پس از اقدامات لازم همچون بسته بندی مناسب به کشور انجام خواهد گرفت.

baham1.ir: مجله باهام: با هم سفر کنیم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 16140

به "مخالفت با انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، آتش سوزی در جنگل گلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت با انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه، آتش سوزی در جنگل گلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید