نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس: کشاورزی باید با اولویت عرضه و تقاضا باشد، هیچگونه برنامه مدونی در خصوص توسعه فراوری و کشاورزی نداریم

به گزارش شیوا مارکت، نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: دولت از بخش کشاورزی خارج گردد تا با اولویت بخشیدن به عرضه و تقاضا فعالیت های کشاورزی و نرخ گذاری انجام گردد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس: کشاورزی باید با اولویت عرضه و تقاضا باشد، هیچگونه برنامه مدونی در خصوص توسعه فراوری و کشاورزی نداریم

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از شیراز؛ محمد صادق حمیدیان نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس در همایش تحریم، امنیت غذایی و همبستگی ملی که در این اتاق برگزار گردید، گفت: تحریم و کم آبی عواملی است که باعث بروز مسائل شد و در کنار آن اولویت بودن منافع شخصی بر منافع ملی نیز در کشور بی داد می نماید که همان فشار های سیاسی برای حفر چاه آب است.

وی اضافه کرد: در بحث عبور از تحریم نیز باید توجه داشت که تهدید و تحریم وجود دارد در حالیکه نه تنها برای برطرف این تهدید کوشش نکردیم بلکه با ایجاد یک جو نامناسب در موضوع اقتصاد و ارز با آن ها همراه شدیم.

حمیدیان ادامه داد: سیاست ها تدوین نشد، گروه مقابله با تحریم نداریم و برنامه منسجم در حوزه امنیت غذا نیز وجود ندارد و همه به فکر زدن تحریم برای واردات هستند و در اصل توجه به مقابله در حوزه استراتژیک نداریم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه امنیت غذایی مفهوم گسترده است که با تعامل مجموعه ای از عوامل بیولوژیکی، اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی و فیزیکی معین می گردد اضافه کرد: موجود بودن غذا، دسترسی به غذا در فاکتور زمان و پایداری در دریافت غذا بسیار مهم است و پایداری در دریافت غذا نیز باید در امنیت غذا مطرح گردد.

حمیدیان با اشاره به فاکتور های موثر بر سلامت که تحت تاثیر تحریم قرار خواهند گرفت، گفت: ضریب خودکفایی محصولات غذایی، دسترسی به غذا و استفاده از غذا مولفه های موثر بر امنیت غذایی هستند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس توضیح داد: هدف تحریم ها از بین بردن غذا و دارو نیست بلکه ابزاری است برای بی ثبات کردن نظام سیاسی کشور، زیرا تحریم ها زمانی می تواند موثر باشد که هزینه های تحریم برای یک کشور بیش از 2 درصد فراوری ناخالص ملی باشد و تنها راه مقابله با تحریم ها نیز توجه به فراوری داخل است.

حمیدیان ادامه داد: امروز تحریم های ما همه جانبه است عمده اثرات تحـریم هـای اقتصادی در مراودات مالی، صادرات و واردات کالا نمایان است که خودمان نیز در داخل بر تاثیر بحران پافشاری می کنیم.

وی بیان نمود: حمایت های دولت در سیاست یاری هزینه ای بخش کشاورزی نقش فراوان دارد، اما دولت باید از کشاورزی خارج گردد تا بخش کشاورزی با سیاست عرضه و تقاضا فعالیت کند، اما بنابه دلایلی دولت ها در بخشی از موارد ورود می نمایند.

وی توضیح داد: دولت از بخش کشاورزی خارج گردد تا با اولویت بخشیدن به عرضه و تقاضا فعالیت های کشاورزی و نرخ گذاری انجام گردد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس اظهارداشت: چرا هر چه قوانین محدودنماینده از مجلس می گذرد قبل از صدور آیین نامه با یک تلفن اجرایی می گردد، اما قوانینی که در جهت توسعه کشاورزی و فراوری می آید با ارائه بخشنامه نیز اجرایی نمی گردد.

وی با بیان اینکه متاسفانه هیچگونه برنامه مدونی در خصوص توسعه فراوری و کشاورزی نداریم، یادآور شد: متاسفانه در کشور ما فراوری اولویت نیست و کشاورزی و فراوری نماینده صنعتی نیز در رده های 8 تا 10 اولویت های کشور هم نیستند و با این نوع نگرش به جایی نمی رسیدم وآمار نشان می دهد که توجه بیشتر به سمت خدمات است که می فروشیم و پول نقد می گیریم و در تقسیم بودجه نیز چنین است.

حمیدیان ادامه داد: چندین سال نگاه اصولی به کشاورزی و صنعت نکرده ایم در حالیکه اگر به دنبال استقلال هم باشیم باید استراتژی توسعه براساس فراوری تدوین گردد.

وی در خصوص وضعیت کشاورزان در استان فارس و نوع حرکت بانک ها نیز گفت: در موضوع استان فارس نیز قانونگذار تمهیداتی را برای بخگرددگی جرائم کشاورزان تصویب کرد که در فارس بانک کشاورزی قبول کرد، اما بسیاری از بانک ها قبول نکردند.

در ادامه این همایش دکتر محسن عدالت رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز نیز گفت: امنیت غذایی موضعی چند بخشی است که به طور فیزیکی و اقتصادی در دسترس همه مردم و در تمامی زمان ها واقع شده است.

وی ادامه داد: موجود بودن مواد غذایی، سلامت مواد غذایی، دسترسی فیزیکی و اقتصادی به مواد غذایی و پایداری فراوری از ویژگی های امنیت غذایی است.

رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز اضافه کرد: متاسفانه به دلایل مسائل اقتصادی امنیت غذایی در کشور ما تحت تاثیر قرار گرفته که احتیاج است در این موضوع برنامه ریزی موثر انجام گردد.

عدالت یادآور شد: یکی از راه های تقویت امنیت غذایی در کشور این است که گونه های گیاهی و نوع استفاده از آب را تغییر دهیم.ر

دولت از بخش کشاورزی خارج گردد

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 1598

به "نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس: کشاورزی باید با اولویت عرضه و تقاضا باشد، هیچگونه برنامه مدونی در خصوص توسعه فراوری و کشاورزی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نایب رئیس اتاق بازرگانی فارس: کشاورزی باید با اولویت عرضه و تقاضا باشد، هیچگونه برنامه مدونی در خصوص توسعه فراوری و کشاورزی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید