نقش معلمی مونسان در همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار

به گزارش شیوا مارکت، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک شنبه 15 مهر در قالب یک معلم برای در دومین همایش توسعه پایدار و میراث فرهنگی به ارایه پاورپوینتی پرداخت که در آن نتیجه جلسه اش با دیگر مسئولان آورده گردیده بود.

نقش معلمی مونسان در همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار

به گزارش خبرنگاران، علی اصغر مونسان در ارائه اش، به آنالیز وضعیت موجود برنامه ششم توسعه، برنامه اقتصاد مقاومتی و وضعیت سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در توسعه پایدار پرداخت.

معاون رییس جمهور اشاره به ارایه تعاریف بسیار از فرهنگ، آن را همه دستاوردهای اجتماعی بشر دانست که از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد و گفت: عناصر یک فرهنگ محصول نبوغ و خلاقیت انسان ها در زندگی اجتماعی شان برای بهینه برطرف حوائج و تامین احتیاجها و شیوه مواجهه با طبیعت و بهره مندی از آن است که پس از اثبات قابلیت و کارکرد مثبت خود به عنوان عنصری از فرهنگ درآمده است.

وی با بیان این که اگر انطباق آرمان ها نباید، توسعه بومی، محلی نیست و چالش های جدیدی ایجاد می گردد، اضافه کرد: قرار نیست با برنامه ریزی توسعه ای یک رفاه سطحی ایجاد کنیم و آن بعد از مدت ها از بین می رود.

شاید هنوز فرهنگ را مانع توسعه می دانند

او با بیان این که شاید در کشور هنوز بخش فرهنگی را مانع توسعه می دانند، نه عامل آن، اضافه کرد: در نظام برنامه کشور هم کمتر به بخش های فرهنگی توجچه گردیده است، اکنون نیز عمدن نظام برنامه کشور با مولفه ها و بخش های اقتصادی و مسئولان در حال صورت دریافت است و ربطی به فرهنگ ندارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: مسائل ایجاد گردیده صرفا اقتصادی نیستند، فرهنگ گاهی اوقات باعث می گردد تا برنامه ها و پشتوانه های عوامل انسانی برداشته شوند و جامعه پشت عوامل آن باشند و برنامه هایی که مردم آن را می پذیرند، موفقیت امیز است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان این که مدل تعاملی در سه بخش میراث فرهنگی، ثنایع دستی و گردشگری بخشی است، اضافه کرد: این سه بخش را حول محور فرهنگ تعریف کردیم و بر این اساس برنامه ریزی ها انجام شدند.

روینمودهای توسعه می توانند موتور محرک توسعه بومی باشند

او با ابراز تاسف از این که در چند دهه گذشته برنامه های توسعه به این ظرفیت با دید منفی و سنتی و عقب مانده نگاه نموده اند، گفت: این در حالی است روینمودهای نوین به توسعه به ویژه توسعه پایدار به فرهنگ به عنوان موتور محرک توسعه بومی، متوازن و پایدار تاکید می نمایند.

وی ریشه های تاریخی، اجتماعی و فرهنگی یک جامعه را فراهم کردن بنیان یک توسعه درون زا، مولد و پایدار دانست و اضافه کرد: در صورت غفلت از آن به عنوان یکی از عوامل بازدارنده و مانع توسعه نقش ایفا خواهد نمود.

او با اشاره به مدل تعامل و هماهنگی بین میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اهمیت میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران به مثابه یک حوزه فرهنگی و تمدنی بر هیچ کسی پوشیده نیست، بدیهی است مهمترین اهتمام و رسالت ما صیانت و حفاظت از این گنجینه و انتقال افتخار آمیز آن به نسل های بعدی است.

احتیاج به اعتباری 70 هزار میلیارد تومانی داریم

مونسان اضافه کرد: در این حوزه تکالیف و فعالیت های ما وسیع و پردامنه است و اگر بخواهیم صرفا تکالیف خود را در مورد آثار ثبت گردیده ملی و جهانی به گونه ای که در خور آنها است انجام دهیم دست کم به 16هزار میلیارد بودجه احتیاج داریم.

او با بیان این که در کل احتیاج به 70 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم ، گفت: این عدد غیرقابل تامین برای کشوری مانند ایران نیست، بلکه بیشتر احتیاج به اهمیت به این حوزه داریم.

معاون رئیس جمهور در ادامه از وزیر راه و شهرسازی خواست تا به این سازمان یاری کند رویکرد را در دولت جا بیندازند تا منابه مالی به مرور تامین شوند و کار حفاظت از آثار تاریخی انجام گردد.

صنایع دستی به میراث فرهنگی گره خورده است

او در ادامه حوزه صنایع دستی را نیز گره خورده به میراث فرهنگی دانست و گفت: این حوزه به شدت فرهنگ محور است.

وی اضافه کرد: می توان عقب ماندگی در اشتغال بانوان را با گسترش صنعت گردشگری و صنایع دستی عنوان نمود، بنابراین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید نقش خود را در اقتصاد مقاومتی ایفا نماید و ارزآوری و رونق اقتصادی به نحو شایسته به انجام رساند.

گردشگری در کشور بر مبنای گردشگری فرهنگی است

او درباره گردشگری نیز گفت: کشور ایران با برخورداری از جاذبه های چشمگیر طبیعی، تاریخی، مذهبی که همه زیر سپهر فراگیر فرهنگ، میراث فرهنگی و تمدن ایران زمین معنی یافته و قابلیت تبیین و تعریف می یابد، بی شک مقصدی بی نظیر برای جهانگردان و گردشگران فرهنگی خارجی بوده که مشتاق دیدار و مواجهه نزدیک با آن وآشنایی و شناخت و کسب تجربه و یادگیری از آن هستند.

مونسان با اشاره به این نکته که در کشور در حوزه گردشگری تاکید بر گردشگری فرهنگی است، گفت: البته این امر بدین معنا نیست که در سایر اشکال گردشگری سرمایه گذاری نکنیم بلکه با توجه به فرهنگ بنیان بودن ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری و تاکید اسناد فرادستی در همه اشکال و گونه های گردشگری، تجارب فرهنگی و جلب و جذب گردشگران فرهنگی اولویت خواهند داشت.

او در ادامه با تاکید بر این که عامل پیوند دهنده سه حوزه گردشگری، صنایع دستی و میراث، فرهنگ است، تاکید نمود: بحران آب، مسایل زیست محیطی، مهاجرت بی رویه و شهرنشینی لجام گسیخته از پیامدهای بی توجهی به ظرفیت میراث فرهنگی در امر توسعه است.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 1177

به "نقش معلمی مونسان در همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش معلمی مونسان در همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید