ورشکستگی 98 درصد سینما های ایران

به گزارش شیوا مارکت، محمد قاصداشرفی رییس انجمن سینماداران با اشاره به قرارگیری سینما ها در شرایط بحرانی بیان نمود که 87 سینما در کل کشور به صاحبان فیلم ها بدهی دارند.

ورشکستگی 98 درصد سینما های ایران

به گزارش مهر، محمد قاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران درباره شرایط سینما ها اعلام کرد: این روز ها دخل و خرج سینما با هم نمی خواند، اگر به آمار فیلم ها هم نگاه کنید متوجه فروش پایین آن ها می شوید. به جز فیلم دینامیت بقیه فیلم ها فروش چندانی نداشته اند در حالی که سالن های سینما برای اکرانشان هزینه نموده اند. برای همان فیلم ها ما هزینه برق، مواد ضدعفونی نماینده و… می دهیم. در این میان خواسته تهیه نمایندگان مبنی بر پرداخت بدهی ها به وسیله سینما ها به حق و به جاست.

انجمن سینماداران هم در این خصوص همفکر و هم عقیده با تهیه نمایندگان است به هر حال ما باید معوقات فیلم ها را پرداخت کنیم. یک فیلم هرچقدر که بفروشد نیمی از مقدار فروش آن، حق قانونی صاحبان فیلم است و باید بر اساس توافقی که بین پخش نمایندگان و سینماداران حاصل می گردد، این پول پرداخت گردد منتها مشکل اساسی ما این است که سینما در حال حاضر عایدیی ندارد، چون ما به جز فیلم، محصولات جانبی در سینما عرضه نمی کنیم.

وی اضافه نمود: به نظر می رسد تیم تازهی که در ارشاد مستقر شده از موضوعات با خبر است حتی وزیر تازه ارشاد در زمان دفاعیات خود در مجلس به معضلات سالن های سینمایی اشاره نمود.

سینما ها به صورت کامل ورشکسته شده اند

قاصد اشرفی اعلام کرد: سینما ها به صورت کامل ورشکسته شده اند گویا در این میان بعضی عایدی های کلان دارند و می گویند وضع سینما ها بهتر خواهد شد. اما ما نزدیک به دو سال است که تنها ضرر داده ایم و این ضرر غیرقابل جبران است به طوری که اگر دولت گامی برای نجات سینمای کشور برندارد ما در شرایط بسیار بحرانی قرار خواهیم گرفت.

وی اضافه نمود: خیلی از سینما ها همچنان متقاضی تغییر کاربری هستند. جالب است که بعضی از دوستان ما می گویند وضع سینما خوب است هرچند ممکن است وضع چند سینما واقعاً خوب باشد، اما برای طرح چنین مسائلی باید به شرایط همه سینما ها توجه کنیم، چون در کل کشور شاید دو سه سینما شرایط خوبی داشته باشند، اما 98 درصد سینما های کل کشور در ورشکستگی کامل قرار دارند، در چنین موقعیتی خیلی از سینماداران سینماهای شان را بسته اند.

اشرفی ادامه داد: در این چهار ماهی که من سینما ماندانا را باز نموده ام چیزی نزدیک به صد میلیون تومان از دیگران قرض گرفته ام تا سینما فعالیت داشته باشد ما این کار را به خاطر نیرو های کار و البته علاقه به سینما کردیم. اما من تا چه مدت و چقدر می توانم برای ادامه فعالیت سینما این کار را کنم؟ اگر دولت معتقد به ادامه حیات سینما بود شرایط سالن ها این چنین نبود. باید ببینیم کل بودجه ای که ارشاد برای سالن های سینما در نظر گرفته چقدر است. در حال حاضر در شرایط بحرانی قرار داریم باید به سینما به مانند این نگاه کنیم که در شرایط کماست و اگر به دادش نرسند ممکن است از بین برود.

دولت مستقیم به سالن ها یاری کند

رئیس انجمن سینماداران درباره مصوبه شورای صنفی نمایش مبنی بر اینکه سینما های مقروض اجازه اکران فیلم تازه ندارند، گفت: اشکالی ندارد، این کار را بنمایند، اگر دولت دوست دارد سینما داشته باشد باید مستقیم به سالن های سینما یاری کند، 87 سینما در کشور به صاحبان فیلم ها بدهکار هستند اگر دولت و شورای صنفی نمایش می خواهد سینما ها تعطیل شوند، ایرادی ندارد، اگر این چنین صلاح می دانند که این 87 سینما تعطیل گردد، اشکالی ندارد، اما این در تناقض با دولتی است که مدعی حمایت از سینماست.

وی ادامه داد: سوال من این است که چطور به فیلم های در حال اکران، یاری می گردد، اما به سالن های سینما یاریی صورت نمی گیرد؟ ما می دانیم که برای ساخت فیلم ها سرمایه گذاری می گردد، اما صاحبان آن فیلم ها هر زمان که بخواهند می توانند آثارشان را به نمایش بگذارند، اما سالن های سینما دقیقاً در همین زمان در ورشکستگی قرار دارند.

من در شورای صنفی هم از همکاران سینمایی خواستم که فرصت داده گردد تا سینما ها بدهی خود را پرداخت نمایند هیچکدام از اعضای انجمن سینماداران منکر این موضوع نیستند و این حق قانونی و شرعی صاحبان آثار است که پول های خود را دریافت نمایند، اما در حال حاضر شرایط سینما ها بد است. یا باید به سینماداران فرصت داده گردد یا دولت یاری فوری به سینما ها کند و تسهیلاتی برای سالن های سینما در نظر گرفته گردد تا از این بحران گذر کنیم.

این موضوع احتیاج به همکاری تهیه نمایندگان و صاحبان آثار دارد البته ما 42 سال است که با یکدیگر صمیمانه کار می کنیم و حالا هم باید فرصتی به سینماداران داده گردد تا به تدریج بدهی ها را پرداخت نمایند. اگر چند فیلم خوب به چرخه اکران اضافه گردد این مسأله تا حدودی حل می گردد مثلاً اگر دینامیت اکران نمی شد هیچ سینمایی در سطح کشور باز نبود.

ما توافق کردیم هر دو هفته یکبار معوقات این فیلم پرداخت گردد، چون هزینه سینما ها تأمین می گردد و در مقابل هم سینما ها پرداخت ها را دو هفته یکباره تأمین می نمایند.

بدهی ها از قبل روی هم انباشته شده است پیش از این آقای انتظامی که من ایشان بسیار تشکر می کنم یاری کردند تا شرایط سینما ها بهبود پیدا کند، آقای شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، صندوق امید و صندوق اعتباری هنر هم یاری کردند تا بدهی ای که سینماداران به دفاتر پخش داشتند، رفع گردد، اما یک سری سینما ها نتوانستند از این تسهیلات بهره مند شوند، چون لازمه بهره گیری از این وام ها این بود که چند ضامن و سند مالکیت داشته باشند که آن را گرو بگذارند، اما نتوانستند این موارد را تأمین نمایند.

قاصد اشرفی شرح داد: ما پیشنهاد می کنیم دولت حداقل به مدت یک سال به فرایند فراوری فیلم ها یاری نکند، چون در حال حاضر چیزی نزدیک به 200 فیلم در صف اکران قرار دارند. این بودجه ای که برای حمایت از فراوری فیلم در نظر گرفته شده می تواند به سالن های سینما تعلق بگیرد.

تسهیلاتی که سازمان سینمایی برای فیلم های اکران شده در نظر گرفته بود فقط به دینامیت تا تعلق گرفت، اما طرح خوبی نبود به نظرم بهتر این است که این تسهیلات به صورت مساوی بین فیلم و سالن سینما تقسیم گردد، چون این تسهیلات به بعضی از فیلم هایی اختصاص می یابد که فروش چندانی ندارند، اما به علت هزینه اکران آنها، سینما ها متضرر می شوند.

این سینمادار گفت: درخواست ما سینماداران از ارشاد این است که تسهیلات وامی که از سوی صندوق امید برای سینما ها در نظر گرفته شده بود، بخگردده گردد و بدهی سالن های سینما صفر گردد، چون بعضی از این بدهی ها بسیار ناچیز است مثلاً ما سالنی را داریم که تنها صد تومان بدهکار است و خوب نیست سینما ها به این خاطر تعطیل شوند.

وی در انتها با بیان اینکه صندوق امید چیزی نزدیک به 22 میلیارد تومان به سینما ها تسهیلات داد عنوان کرد: بدهی سینما ها چندان قابل توجه نیست غالباً هم این سینما های بدهکار همان سینما هایی هستند که به علت نداشتن سند مالکیت و ضامن نتوانستند از این تسهیلات برخوردار شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 29631

به "ورشکستگی 98 درصد سینما های ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورشکستگی 98 درصد سینما های ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید