چطور شیرینی بامیه درست کنیم؟

به گزارش شیوا مارکت، در این قسمت از آموزش آشپزی تصویری خبرنگاران مگ، طرز تهیه بامیه و شربت بار را آموزش می دهیم. شیرینی بامیه یکی از محبوب ترین شیرینی ها در ایران است که همیشه در کنار زولبیا و گوش فیل در سفره افطار ماه رمضان دیده می شود. شربت بار هم همان شیره یا شهدی است که برای پختن انواع مربا و شیرینی از باقلوا و حلوا تا زولبیا و بامیه کاربرد دارد.

چطور شیرینی بامیه درست کنیم؟

مواد لازم برای بامیه (برای 700 گرم)

  • شربت بار (شربت بامیه) یا عسل: 2 قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • آرد: 1 پیمانه
  • وانیل: نصف قاشق چای خوری
  • کره: 50 گرم
  • آب: یک لیوان

مواد لازم برای شربت بار

  • آب: 1 پیمانه
  • گلاب: 4 قاشق غذاخوری
  • زعفران: به میزان لازم
  • گلوکز: یک ونیم قاشق غذاخوری
  • شکر: 2 پیمانه
  • هل: 3 عدد
  • جوهر لیمو: یک سوم قاشق چای خوری

طرز تهیه شربت بامیه (شربت بار)

1.

آب و شکر را در یک قابلمه کوچک بریزید و روی یک شعله بزرگ اما با حرارت کم قرار دهید. اجازه دهید آب آرام بجوشد تا شکر در آن حل شود. دقت کنید که آب را نباید به هیچ عنوان هم بزنید، چون اگر مخلوط با دیواره های قابلمه برخورد کند، شکرک می زند.

بعد از این که 80 درصد شکر در آب حل شد، جوهر لیمو را به آن اضافه کنید. همچنان هم نزنید و اجازه دهید جوهر لیمو هم با جوشیدن آب در آن حل شود.

2.

وقتی جوهر لیمو و شکر کاملا حل شد، هل، زعفران، گلوکز و گلاب را اضافه کنید. همچنان هم نزنید.

نکته مهم: به هیچ عنوان قاشق فلزی را وارد شهد نکنید چون باعث شکرک زدن می شود.

3.

حرارت را طوری تنظیم کنید که شهد به آرامی بجوشد و غلیظ شود. اگر متوجه شدید مقداری از شکر هنوز حل نشده است، با استفاده از یک قاشق چوبی یا سیلیکونی خیلی آرام شهد را هم بزنید تا شکر به طور کامل حل شود. با استفاده از یک قلمو آغشته به آبلیمو، هر 5 دقیقه دور تا دور قابلمه، جایی که شهد با قابلمه در تماس بوده را آبلیمو بمالید تا شکرک ها آب شود و داخل شهد نریزد. اجازه دهید شهد برای 15 تا 20 دقیقه بجوشد تا غلظت آن مانند عسل داغ شود.

طرز تهیه بامیه

1.

آب، شربت بار و کره را در یک قابلمه بریزید روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید.

2.

به محض به جوش آمدن، تمام آرد الک شده را یکباره اضافه و خیلی سریع با قاشق مخلوط کنید تا مانند تصویر خمیری یکدست به دست بیاید.

سپس خمیر را برای مدت 10 الی 15 دقیقه با پشت قاشق در تابه باز و دوباره جمع کنید تا آب اضافه آن تبخیر شود و روغن هنگام سرخ کردن بامیه ها کف نکند. به این کار اصطلاحا داغ زدن می گویند.

3.

خمیر را پس از داغ زدن به یک ظرف دیگر منتقل کنید. وقتی خمیر ولرم شد، تخم مرغ ها را یکی یکی همراه وانیل اضافه کنید و با همزن برقی هم بزنید.

نکته مهم: بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ حدود 3 دقیقه مواد را با همزن هم بزنید تا بامیه پس از پخت بوی تخم مرغ ندهد.

غلظت خمیر باید مانند تصویر باشد و کش بیاید. ممکن است با اضافه کردن 2 تخم مرغ هم به این غلظت برسید؛ این موضوع به اندازه تخم مرغ ها بستگی دارد. برای اطمینان می توانید ابتدا نیمی از تخم مرغ سوم را اضافه کنید.

4.

ماسوره مورد نظر خود را در قیف قرار دهید و خمیر بامیه را به قیف منتقل کنید. نوع ماسوره در شکل ظاهری بامیه خیلی تاثیر دارد. روغن را در یک قابلمه بریزید و قبل از قرار دادن روی حرارت بامیه ها را با قیچی چرب شده مانند تصویر برش داده و داخل آن بریزید.

قابلمه را روی حرارت کم بگذارید و اجازه دهید بامیه ها خیلی آرام سرخ شوند. پس از طلایی شدن آن ها را از روغن خارج کنید، در شربت بار قرار دهید و به مدت 30 ثانیه الی 1 دقیقه در شربت هم بزنید. در نهایت بامیه ها را از شربت خارج کنید و در آبکش قرار دهید تا شهد اضافی آن ها خارج شود.

چطور شله زرد نذری درست کنیم؟

چطور شیربرنج درست کنیم؟

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19998

به "چطور شیرینی بامیه درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور شیرینی بامیه درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید