چگونه ویزای آلمان بگیریم؟

به گزارش شیوا مارکت، آلمان یکی از زیباترین کشورهای اروپایی عضو پیمان شینگن است که گردشگران پیش از سفر به آنجا نیازمند دریافت ویزا از سفارت این کشور در مبدا هستند.

چگونه ویزای آلمان بگیریم؟

آلمان علاوه بر حوزه های صنعت و اقتصاد، در زمینه جذب گردشگر نیز بسیار پیروز است و تنوع جاهای دیدنی آلمان - از موسیقی و هنر در برلین تا جنگل های زیبای غرب - از عوامل پیروزیت این کشور در زمینه توریسم محسوب می گردد. از طرفی، آلمان یک مقصد گردشگری چهار فصل است و محدودیتی برای زمان سفر به این کشور وجود ندارد. بنابراین، این عوامل باعث شده اند تا افراد بسیاری از سراسر دنیا با تور های توریستی، نمایشگاهی و... به آلمان سفر نمایند.

اگر شما نیز قصد سفر به آلمان را دارید، می توانید در خبرنگاران بهترین و ارزان ترین تور آلمان را در بازه زمانی مورد نظر خود جستجو نموده و تور دلخواهتان را از میان ده ها آژانس معتبر مسافرتی انتخاب کنید.

البته آلمان یکی از اعضای پیمان شینگن محسوب می گردد و به منظور تسهیل روند صدور ویزا، مراحل اولیه از جمله جمع آوری مدارک و ثبت اطلاعات بیومتریک را به دفتر خدمات ویزا واگذار نموده است. بدیهی است تصمیم نهایی در خصوص ویزای شینگن درخواستی از جانب سفارت آلمان اخذ می گردد.

ویزای آلمان توضیح خدمات
انواع ویزا شینگن (دیدار از بستگان، نمایشگاهی، توریستی، تجاری، ماموریت کاری، کنگره و سمینار، مسابقه های ورزشی، ترانزیت، درمانی، همراهی بیمار در سفر)
مراحل صدور ویزا تکمیل فرم درخواست، آماده سازی مدارک، معین وقت سفارت، تحویل مدارک و ثبت اطلاعات بیومتریک، عودت پاسپورت
وقت سفارت به دو روش (سیستم آنلاین وقت دهی سفارت آلمان و کارگزار سفارت) حداکثر سه ماه قبل از موعد سفر قابل انجام است.
مصاحبه و انگشت نگاری دارد
مدارک لازم برای صدور ویزا مدارک شناسایی، مدارک اقتصادی و مدارک شغلی
مدت زمان لازم برای صدور ویزا سه هفته
سفارت/ کنسولگری دارد

ویزای شینگن آلمان

ویزای شینگن اجازه اقامت حداکثر 90 را در هر 180 روز به متقاضی ویزا می دهد؛ به عبارت دیگر، پس از سرانجام مدت و اعتبار ویزا، فرد اجازه حضور به مدت طولانی تری در خاک این کشور را ندارد.

انواع ویزای آلمان

از آنجایی که آلمان یکی از کشورهای عضو شینگن است، کلیه افرادی که قصد اقامت در خاک آلمان را حداکثر تا مدت 90 روز (سه ماه) را دارند، باید به وسیله سفارت با ارائه مدارک درخواستی و طی مراحل اقدام به دریافت ویزا نمایند. ویزای شینگن آلمان دارای انواع مختلفی است؛

  • ویزای شینگن دیدار از بستگان
  • ویزای شینگن نمایشگاهی
  • ویزای شینگن توریستی
  • ویزای شینگن تجاری
  • ویزای شینگن ماموریت کاری
  • ویزای شینگن کنگره و سمینار
  • ویزای شینگن مسابقه های ورزشی
  • ویزای شینگن ترانزیت
  • ویزای شینگن درمان
  • ویزای شینگن همراهی بیمار در سفر

ویزا ملی (ویزای ورود) برای اقامت بلندمدت با هدف و منظوری خاص است (بیش از سه ماه) که در قانون پیش بینی شده است. این نوع ویزا معمولاً برای مدتی معین، در بعضی موارد خاص تا یک سال، صادر می گردد. بسته به هدف از اقامت، باید پس از ورود به آلمان، مجوز اقامت آلمان درخواست گردد. برای اتباع خارجی جهت اقامت بیش از سه ماه و یا اقامت همراه با اشتغال و فعالیت کاری، اصولاً الزام ویزا وجود دارد.

مدارک مورد احتیاج ویزای شینگن توریستی

طبق اطلاعیه مندرج در وب سایت سفارت آلمان اصل و کپی مدارک (کپی کلیه مدارک باید در سایز A4 تهیه و ارائه گردد) زیر باید به هنگام درخواست ویزا به سفارت ارائه گردد؛

1. فرم درخواست ویزا

2. شناسنامه ایرانی

3. گذرنامه: گذرنامه متقاضی باید حتما اعتباری بیشتر از 6 ماه از تاریخ سرانجامی اعتبار ویزای درخواستی و دو صفحه خالی باشد. کپی کلیه ویزاهای پنج سال گذشته متقاصی نیز باید ارائه شوند.

4. سه قطعه عکس رنگی (ابعاد 4.5 در 3.5 سانتی متر با پس زمینه سفید)

  • اگر نام همراهان در پاسپورت درخواست نماینده ویزا درج شده باشد، وجود دو قطعه عکس رنگی از هر یک از آن ها در مدارک الزامی است.
  • عکس ها باید کاملاً با ظاهر فعلی صاحب عکس همخوانی داشته باشد.
  • طبق مقررات شینگن، عکس متقاضی بر روی برچسب ویزا چاپ خواهد شد.

5. دعوت نامه: دعوت نامه باید به وسیله فردی که متقاضی را می شناسد و مقیم آلمان است، برای فرد ارسال گردد. در صورت نداشتن دعوت نامه، برگه ای که تاکید می نماید متقاضی برای تمام مدت اقامت در آلمان هتل رزرو نموده یا سند مالکیت، قبض اقتصادیات ملکی یا قبض عوارض سکونت که نشان از این باشد که فرد در آلمان صاحب مسکن است.

6. اجازه کتبی و رسمی والدین یا قیم قانونی مختص بچه هایی که تنها یا به همراه شخص ثالثی سفر می نمایند.

7. اسناد رسمی شغلی و منابع اقتصادی

  • قصد سفر و مدت آن باید با سطح امکانات اقتصادی تناسب داشته باشد. این معیار بر اساس حداقل حقوق روزانه ضرب در تعداد روزهای اقامت محاسبه می گردد.
  • برای صاحبان صنوف، تجار، صاحبان صنایع: سند قانونی ثبت مؤسسه، صورت حساب بانکی (مشروح عملیات بانکی ماه آخر) یا دفترچه حساب پس انداز با تاریخ گشایش حساب
  • برای حقوق بگیران: گواهی اشتغال به کار (تاریخ دقیق آغاز به کار و مدت مرخصی) ، فیش حقوق ماه قبل و صورت حساب بانکی (مشروح عملیات بانکی ماه آخر) یا دفترچه حساب پس انداز با تاریخ گشایش حساب
  • برای کارکنان مستقل و مشاغل آزاد: کارت صنفی، صورت حساب بانکی (مشروح عملیات ماه آخر) یا دفترچه حساب پس انداز با تاریخ گشایش حساب
  • برای اشخاص تحت تکفل (زنان خانه دار یا فرزندان): گواهی کار، صورتحساب بانکی (مشروح عملیات بانکی ماه آخر) یا دفترچه حساب پس انداز متکفل (شوهر، پدر) با تاریخ گشایش حساب
  • پرینت حساب بانکی باید بر روی سربرگ انگلیسی و مهر شده به سفارت مربوطه ارائه گردد.

8. گواهی اشتغال به تحصیل مختص دانش آموزان دبستانی، دبیرستانی و دانشجویان.

9. بیمه مسافرت فردی یا جمعی برای متقاضیان ویزا الزامی است. این بیمه موارد زیر را تحت پوشش خود قرار می دهد:

  • هزینه های احتاقتصادی بازگشت به میهن تحت مراقبت های پزشکی، هزینه های احتاقتصادی احتیاج به درمان و یا هزینه های بیمارستانی اضطراری.
  • همچنین، تاریخ بیمه مسافرتی باید منطبق بر تاریخ سفر باشد.
  • این بیمه همچنین باید تا سرانجام اقامت شما در تمام کشور های منطقه شینگن معتبر باشد. شرکت بیمه گذار باید نماینده ای معتبر در کشور آلمان داشته باشد. حداقل پوشش بیمه برای هر شخص مبلغ 30 هزار یورو است.

10. بلیط هواپیما یا رزرواسیون قطعی رفت و برگشت به مقصد آلمان.

11. فاکتور پرداخت شده هتل برای کل مدت اقامت در صورت لزوم.

نکته مهم مطابق آئین نامه ویزا، در موارد ذیل امکان پذیرش درخواست ویزا وجود ندارد:

1. درخواست بیش از سه ماه قبل از سفر پذیرفته نمی گردد. ولی می توانید پیش از این سه ماه درخواست وقت خود را در سایت ثبت کنید.

2. فرم درخواست تکمیل و یا امضاء نشده باشد

3. متقاضی گذرنامه معتبر با معینات ذیل ارائه ننموده باشد:

  • دارای حداقل سه ماه اعتبار پس از بازگشت از سفر پیش بینی شده
  • دارای حداقل دو صفحه خالی
  • طی 10 سال گذشته صادر شده باشد

4. عکس ارائه شده از سوی متقاضی مربوط به بیش از 12 ماه پیش باشد.

5. همچنین، تأکید می گردد که اصولاً تنها در صورت ارائه کامل و مطابق مقررات مدارک مربوط به درخواست ویزا، امکان صدور ویزا وجود دارد. درخواست های دارای نقص مدارک معمولاً رد می شوند.

نحوه معین وقت مصاحبه

سفارت آلمان جهت تسهیل ارائه درخواست ویزا برای متقاضیان، طبق قرارداد با شرکت خدمات ویزا همکاری می نماید. در این روش جدید ضروری است تا متقاضی جهت ارائه درخواست ویزا، در زمان وقت معین شده شخصاً نزد شرکت خدمات ویزا حضور یابد. طی این مراجعه حضوری، مدارک کامل درخواست خود را ارائه و هزینه آنالیز درخواست ویزا توسط سفارت آلمان در تهران و نیز هزینه خدمات شرکت خدماتی برای همکاری در ارائه درخواست ویزا را پرداخت نموده و به سؤالات مرتبط با سفر خود پاسخ دهد. همچنین، عکس و آثار انگشتان متقاضی نیز اخذ می گردد.

کارگزار درخواست های متقاضیان را پس از دریافت به سفارت منتقل می نماید. درخواست در سفارت آنالیز و درباره آن تصمیم گیری می گردد.مدت زمان آنالیز مدارک و تصمیم گیری در خصوص ویزا سه هفته است. به محض تصمیم گیری سفارت در خصوص درخواست ویزای متقاضی، مراتب به کارگزار ابلاغ می گردد و متقاضی می تواند برای دریافت گذرنامه خود به دفتر کارگزار مراجعه کند.

نکته ها:

1) وقت های مصاحبه ویژه با زمان انتظار کمتر، فقط در شرایط خاص انسانی و یا موارد اضطراری پزشکی - در مدت پنج روز - امکان پذیر است.

2) وقت های مصاحبه ای که معین شده اند به هیچ عنوان قابل لغو نیستند؛ پس بهتر است متقاضی زمانی اقدام به دریافت وقت درخواست ویزا کند که اطمینان دارد می تواند در آن موقع حضور پیدا کند.

3) در صورتی که متقاضی در مدت 59 ماه قبل از وقت معین شده، درخواست ویزا شنگن نموده است و در آن موقع اثر انگشت وی دریافت شده باشد، احتیاجی به حضور شخص مجدد جهت ارائه درخواست وجود ندارد. البته وقت سفارت باید به نام متقاضی گرفته گردد، سپس شخصی به وکالت از طرف وی می تواند درخواست را ارائه کند. به این منظور، شخص وکیل باید در روز ارائه درخواست، تمام مدارک مورد احتیاج مانند گذرنامه و وکالتنامه ای به امضای متقاضی را به همراه داشته باشد و به سفارت ارائه کند.

4) طبق ماده 17 (5) آئین نامه ویزا، در صورتی که متقاضیان مایل به استفاده از خدمات کارگزار ویزا نباشند، این امکان را دارند که درخواست ویزا خود را مستقیماً نزد سفارت آلمان ارائه نمایند. در این حالت، معین وقت باید به وسیله سیستم معین وقت اینترنتی آنلاین سفارت آلمان صورت گیرد. البته به دلیل ظرفیت محدود باجه ها، معمولاً زمان انتظار طولانی خواهد بود.

سفارت آلمان در تهران

  • نشانی: تهران، خیابان فردوسی، پلاک 324
  • تلفن بخش ویزا: 39991499-021 (پاسخگویی روزهای یکشنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبح تا 12 ظهر)؛ پرسش هایی که پاسخ آن ها در وب سایت سفارت موجود است، پاسخ داده نمی شوند.
  • تلفن پاسخگویی درباره مدارک لازم برای درخواست ویزا (تلفن گویا): 39991213-021
  • کدپستی: 179-11365
  • صندوق پستی: 179-11365
  • پست الکترونیک (ایمیل): [email protected] (ایمیل ها باید به زبان های آلمانی یا انگلیسی نوشته و ارسال شوند. به ایمیل هایی که به زبان فارسی ارسال شوند پاسخ داده نمی گردد.)
  • وب سایت: www.teheran.diplo.de

tafreh.ir: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: کجارو / radmohajer.ir / embassypages.com / germany.visahq.com / teheran.diplo.de
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9242

به "چگونه ویزای آلمان بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ویزای آلمان بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید