کاهش قیمت زعفران ناشی از افزایش عرضه در فصل برداشت است

به گزارش شیوا مارکت، رئیس اتاق بیرجند با اشاره به کاهش قیمت زعفران در فصل برداشت این محصول گفت: با توجه به شیوع کرونا بسیاری از کارگران حاضر به چیدن گل زعفران از زمین و باز کردن گل نبودند که این موضوع نیز مشکلاتی را برای کشاورزان حوزه زعفران ایجاد کرده است.

کاهش قیمت زعفران ناشی از افزایش عرضه در فصل برداشت است

محسن احتشام، با اذعان به اینکه طی سال های اخیر توسعه سطح زیر کشت زعفران را در استان و کشور داشته ایم، گفت: اما در زمینه مکانیزاسیون برداشت و جداسازی گل مورد غفلت واقع شده است.

او افزود: خوشبختانه دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف دستگاهی برای باز کردن گل زعفران ساخته اند که بسیار ارزشمند است و می توان برای سال آینده برای استفاده از این دستگاه برنامه ریزی کرد.

رئیس اتاق بیرجند با بیان اینکه در برخی از مناطق کشور بدون توجه به بحث آمایش سرزمینی بالاتر از توان اقدام به کشت زعفران شده است، بیان نمود: قیمت محصول با عرضه و تقاضا در ارتباط است و در فصل برداشت عرضه زیاد و تقاضا ثابت است.

او با اشاره به تدوین طرح جهش تولید و صادرات زعفران در شهریورماه سال گذشته توسط شورای ملی زعفران و تقدیم آن به مسئولان گفت: اگر این طرح به مرحله اجرا برسد بسکمک از مسائل و نارضایتی های حوزه زعفران رفع خواهد شد.

کشاورزان برای فروش زعفران عجله نکنند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی بیرجند ادامه داد: سال جاری قرار بود هزار میلیارد تومان به خرید زعفران در سه استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شاقتصادی اختصاص یابد تا در قالب تسهیلات با سود 15 درصد و دوره بازپرداخت یک ساله به صادرکنندگان پرداخت شود اما محقق نشد.

او با تأکید بر اینکه شورای ملی زعفران یک تشکل برای سیاست گذاری ها و ارائه طرح و برنامه است، بیان نمود: هم اکنون با پایان یافتن فصل برداشت قیمت زعفران به ثبات رسیده است.

احتشام بیان نمود: کشاورزان در فروش محصول خود عجله نکنند زیرا شرایط بهتری را برای این محصول پیش بینی می کنیم.

او با بیان اینکه 95 درصد تولید زعفران دنیا در انحصار ایران است، شرح داد: متأسفانه با اینکه رتبه اول تولید را داریم اما تعیین کننده قیمت آن نیستیم و باید این مشکل احصا و برای رفع آن چاره ای اندیشیده شود.

رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: یکی از درخواست ها این بود که جلوی صادرات متفرقه زعفران گرفته و برای صادرکنندگان این محصول کارت اهلیت صادر شود.

احتشام با تأکید بر اینکه باید جلوی چینی هایی که در بازار زعفران را خریداری و به نام خود صادر می کنند گرفته شود، ادامه داد: فرایند صادرات زعفران باید مدیریت شود تا بتوانیم در مقابل میزان بالای تولید ما تعیین کننده قیمت این محصول باشیم.

رشد 15 درصدی صادرات زعفران

احتشام بیان نمود: در هفت ماهه سال جاری ازنظر وزنی صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد رشد داشته اما با توجه به افت قیمت پایه صادراتی ازنظر ارزشی کاهش داشته ایم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: محصولی که صادر می کنیم باید هم با استانداردهای داخلی و هم با استانداردهای بازار هدف مطابقت داشته باشد.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه اخیراً استانداردهای اروپا به ویژه در زمینه باقیمانده سموم سخت گیرانه تر شده است، اظهار کرد: از این نظر باید آموزش های لازم را به کشاورزان بدهیم، هرچند اغلب کشاورزان ما در خراسان جنوبی از گذشته تا به امروز مصرف زیادی در استفاده از کودهای شیمایی نداشته اند.

احتشام تأکید کرد: باید به سمت محصول سالم و ارگانیک برویم چراکه چنین محصولاتی در دنیا طرفدار و خواهان دارد.

او در خصوص برند سازی محصول زرشک و زعفران استان، بیان نمود: نشان جغرافیایی این دو محصول ثبت شده و باید برای حفظ و حراست این برندها به سمت فرآوری و بسته بندی با کیفیت گام برداریم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه باید با برند سازی و بازار سازی، این محصولات ثبت شده را به نام خراسان جنوبی در اذهان ماندگار کنیم، گفت: باید از صنایع کوچک فرآوری و بسته بندی زعفران و زرشک را حمایت و آن را نسبت به رقبا توانمند کنیم.

ضرورت ایجاد صرافی در مرزهای با افغانستان

احتشام به مشکل رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان بیرجند اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه صادرات با افغانستان به صورت ریالی انجام می شود یکی از مسائل صادرکنندگان عدم امکان برگشت پول است که با توجه به قوانین بانک مرکزی درباره تعهد ارزی یک معضل است.

او پیشنهاد کرد: در مرز ماهیرود، مرزهای خراسان رضوی و … با کشور افغانستان صرافی های مجاز ایجاد شود تا بتوانند ارز صادرکنندگان را مبادله کنند و عملاً اسباب برگشت ارز حاصل از صادرات فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با اشاره به اینکه نام گذاری سال های متمادی به موضوعات اقتصادی یک دلگرمی برای فعالان این حوزه است، گفت: اگر ارزیابی عملکردی داشته باشیم شاید در بسکمک از زمینه ها نتوانسته ایم این شعار را تحقق ببخشیم.

واحدهای تولیدی کوچک و متوسط حمایت شوند

او با اشاره به تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران گفت: با توجه به این تحریم ها و شیوع کرونا نتوانسته ایم به توسعه صادرات بپردازیم.

او با بیان اینکه متأسفانه در سال جهش تولید انتظاری که در حمایت از صنایع کوچک و متوسط داشتیم محقق نشده است، بیان داشت: بخش اعظم اشتغال استان در واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط است اما در اعطای تسهیلات طی سال های اخیر برای این واحدها پیروز عمل نشده و اعتبارات به سمت واحدهای بزرگ سوق داده شده است.

او با تأکید بر اینکه باید برای تولیدکننده انگیزه ایجاد کنیم و این انگیزه سازی به رشد و جهش تولید منجر می شود، افزود: متأسفانه با موانعی که بر سر راه تولیدکننده ایجاد می شود سوداگران و دلالان سود بیشترین سود را می برند.

احتشام با بیان اینکه بروکراسی بانکی در سال جهش تولید برای کمک به تولیدکنندگان هیچ تغییری نکرده است، بیان نمود: البته بانک ها در خراسان جنوبی همواره حامی تولیدکنندگان بوده اند ولی درهرحال تابع بخش نامه های بانک مرکزی هستند.

او اظهار کرد: ما جلسات مختلفی در قالب شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در راستای رفع موانع تولید برگزار کردیم و بسکمک از مسائل قابل حل در سطح استانی رفع شده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه بسکمک از مسائل در سطح ملی است، و در استان مدیران نمی توانند برای آن تصمیم گیری کنند، بیان نمود: نمونه این مسائل مسائل مرتبط در بحث تعهدات ارزی است که صادرکنندگان ما را با موانع بسکمک روبه رو کرده است.

طفره: طفره: مجله سرگرمی، تفریحی و گردشگری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26237

به "کاهش قیمت زعفران ناشی از افزایش عرضه در فصل برداشت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش قیمت زعفران ناشی از افزایش عرضه در فصل برداشت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید