کتاب لحظه برخاستن؛ چگونه توانمندسازی زنان جهان را تغییر می دهد - ملیندا گیتس

به گزارش شیوا مارکت، لحظه برخاستن کتابی است از میلندا گیتس. ایده اصلی و کلی کتاب مطلع کردن زنان از توانایی ها و قدرت روحی و جسمیشان است. میلندا گیتس در این کتاب می گوید که همه ما همه آن چیزی که برای تغییر احتیاج است را درون خودمان داریم، فقط باید بیشتر بدانیم و از جایمان بلند شویم.

کتاب لحظه برخاستن؛ چگونه توانمندسازی زنان جهان را تغییر می دهد - ملیندا گیتس

میلندا گیتس معتقد است دنیا می تواند و باید جای بهتری باشد. گیتس می خواهد تغییرات مثبت ایجاد کند. او در کتاب لحظه برخاستن نگاه جامعه شناسانه دارد و آرمان ها و رویاهایش را با زبانی داستان گونه با مردم دنیا در میان می گذارد. میلندا گیتس زنان را برابر مردان و رکن اصلی جامعه می داند و در این کتاب می گوید راز موفقیت در بهبود اوضاع دنیا بیدار کردن زنان و آگاهی بخشیدن به آنان است تا دنیا را در دست بگیرند. گیتس باور دارد که تغییر از جزئیات شروع می گردد، به همین خاطر در کتاب لحظه برخاستن سعی می نماید دیدگاه خواننده را نسبت به زندگی شخصی اش و بعد جامعه و دنیا تغییر دهد. او ما را از وجود ویژگی هایی که درون همه مان مشترک است آگاه می نماید به این وسیله ما را برای بلند شدن و ایجاد تغییر در زندگی تشویق می نماید.

مقدمه کتاب:

وقتی کوچک بودم، پرتاب های فضایی نقش بسیار مهمی در زندگی ام داشتند. من در دالاس، تگزاس، عظیم شدم، در خانواده ای کاتولیک با چهار فرزند، مادری خانه دار و پدری که مهندس هوافضا بود و روی برنامه آپولو کار می کرد.

در روز پرتاب، ما همه سوار اتومبیل می شدیم و به خانه یکی از دوستان پدرم می رفتیم که او هم از مهندسان برنامه آپولو بود و نمایش را باهم تماشا می کردیم. هنوز دلهره آن شمارش معکوس ها را تا مغز استخوانم حس می کنم. بیست ثانیه و در حال شمارش، کمتر از پانزده ثانیه، راهنمایی داخلی، دوازده، یازده، ده، نه، شروع فرایند اشتعال، شش، پنج، چهار، سه، دو، یک، صفر. همه موتورها آماده هستند. پرتاب! ما بلند شدیم!

آن لحظات همواره برای من هیجان انگیز بودند، به خصوص وقتی موتورها آتش می دریافتد، زمین می لرزید و موشک شروع به بالارفتن می کرد. اخیرا به عبارت لحظه برخاستن در کتابی نوشته مارک نپو برخوردم که یکی از نویسندگان معنوی محبوب من است. او از آن عبارت برای ثبت لحظه ای از لطف و رحمت استفاده می نماید. او می نویسد: چیزی مانند یک روسری بر فراز باد بلند شد. و اندوه او خاموش شد، و احساس کمال کرد.

تصویر مارک از پرواز، پر از شگفتی است. شگفتی برای من دو معنی دارد. می تواند به معنای وحشت باشد و می تواند به معنای کنجکاوی باشد. من وحشت بسیار دارم؛ اما به همان اندازه نیز کنجکاو هستم. می خواهم بدانم پرواز چگونه اتفاق می افتد؟ برای همه ما پیش آمده که داخل هواپیما نشسته باشیم و در انتهای یک باند طولانی پرواز با نگرانی منتظر لحظه برخاستن باشیم. وقتی بچه هایم کوچک بودند و ما منتظر بلند شدن هواپیما بودیم، به آنها می گفتم: چرخ، چرخ، چرخ… و لحظه ای که هواپیما از زمین بلند می شد می گفتم: بال! وقتی بچه ها کمی عظیمتر شدند، به من ملحق می شدند و همه ما سال ها آن را باهم می گفتیم. هرچند گاهی بیش از آن چه انتظار داشتیم می گفتیم چرخ، چرخ، چرخ و من با خود فکر می کردم، چرا این قدر طول می کشد تا از زمین بلند شویم.

چرا بعضی وقت ها این قدر طول می کشد؟ و چرا بعضی اوقات این قدر سریع اتفاق می افتد؟ چه چیزی ما را از آن آستانه عبور می دهد که نیروهای بالابرنده مان بر نیروهای پایین کشنده مان غلبه می نمایند و از زمین بلند می شویم و شروع به پرواز می کنیم؟ درحالی که بیست سال به تمام دنیا سفر کردم و کارهای مربوط به بنیادی را انجام دادم که با همسرم، بیل، تأسیس نموده ام، در این اندیشه بوده ام: چگونه می توانیم لحظه پرواز را برای انسان ها و به خصوص برای زنها به ارمغان آوریم؟ چون وقتی زن ها رشد نمایند، انسانیت ارتقا می یابد. و چگونه می توانیم لحظه برخاستن را در دل انسان ها به وجود آوریم، طوری که همه ما خواستار پیشرفت زنها باشیم؟ چون گاهی تنها کاری که برای پیشرفت زنها ضروری است، این است که از پایین کشیدن شان دست برداریم. در سفرهایم، درباره صدها میلیون زن آگاه شده ام که می خواهند خودشان تصمیم بگیرند که چه زمانی بچه دار شوند؛ اما نمی توانند. آنها به وسایل پیشگیری از بارداری دسترسی ندارند. همچنین حقوق و امتیازات بسیار زیاد دیگری وجود دارد که زنان و دختران از آن محروم هستند: حق تصمیم گیری در مورد این که چه زمانی و با چه کسی ازدواج نمایند، حق رفتن به مدرسه، درآمد داشتن، کار کردن بیرون از خانه، قدم زدن در بیرون از خانه، خرج کردن پول خودشان، برنامه ریزی بودجه خود، شروع کسب و کار، وام دریافت، داشتن مال و اموال، حق طلاق دریافت از همسر، رفتن به دکتر، نامزدشدن در انتخابات، دوچرخه سواری، رانندگی کردن، رفتن به دانشگاه، خواندن رشته کامپیوتر و یافتن سرمایه گذار. تمام این حقوق در بعضی مناطق دنیا از زنان دریغ شده است. بعضی اوقات این حقوق به موجب قانون منع می شوند؛ اما حتی زمانی که قانون این حقوق را مجاز بشمرد، اغلب به علت تعصب فرهنگی از زنان دریغ می شوند.

سفر من به عنوان مدافع زنان با تنظیم خانواده شروع شد. بعدا در مورد مسائل دیگر نیز صحبت کردم؛ اما به سرعت متوجه شدم که تنها حمایت از تنظیم خانواده یا حتی هرکدام از مسائلی که نام بردم کافی نیست و این را سریعا به من گفتند. باید از زنان حمایت می کردم و خیلی زود دریافتم که اگر قرار است ما زنان صندلی مان را با صندلی مردان برابر کنیم، نمی توانیم یک به یک یا قدم به قدم حقوق مان را به دست آوریم؛ بلکه وقتی توانمند شویم، دسته دسته حقوق مان را به دست خواهیم آورد.

اینها درس هایی هستند که از افرادی یاد گرفته ام که می خواهم شما آنها را دیدار کنید. بعضی از این ها قلب شما را می شکند و بعضی دیگر قلب تان را جلا می دهد. این قهرمانان مدرسه سازی کردند، زندگی ها را نجات دادند، جنگ ها را خاتمه دادند، به دختران قدرت بخشیدند و فرهنگ ها را تغییر دادند. فکر می کنم که آن ها الهام بخش شما خواهند بود. آنها الهام بخش من بودند.

آنها به من نشان دادند زمانی که زنها پیشرفت می نمایند، چقدر همه چیز فرق می نماید و می خواهم همه آن را ببینند. آنها به من نشان دادند که مردم چه کاری می توانند انجام دهند تا تأثیری به جا بگذارند و می خواهم همه آن را بدانند. به همین دلیل است که این کتاب را نوشتم: برای به اشتراک گذاشتن داستان هایی از افرادی که به زندگی ام توجه و ضرورت بخشیدند. می خواهم راه هایی را که در آن می توانیم به رشد و شکوفایی یکدیگر یاری کنیم ببینیم. موتورها در حال روشن شدن هستند. زمین می لرزد. ما در حال بلند شدن هستیم. بیش از هر زمان دیگری در گذشته، ما دانش و انرژی و بینش اخلاقی برای درهم شکستن الگوهای تاریخ داریم. اکنون یاری همه مدافعان را اعم از زن ها و مردها احتیاج داریم. هیچ کس نباید حذف گردد. همه باید پذیرفته شوند. خواسته ما رشد و پیشرفت زنان است و وقتی با این هدف به همدیگر ملحق شویم، ما خود، عامل پیشرفت هستیم.

کتاب لحظه برخاستن؛ چگونه توانمندسازی زنان دنیا را تغییر می دهد

نویسنده: ملیندا گیتس

مترجم: سوما فتحی

انتشارات میلکان

224 صفحه

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: یک پزشک
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 18501

به "کتاب لحظه برخاستن؛ چگونه توانمندسازی زنان جهان را تغییر می دهد - ملیندا گیتس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب لحظه برخاستن؛ چگونه توانمندسازی زنان جهان را تغییر می دهد - ملیندا گیتس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید