کنیا، مقصد صادراتی محصولانه فناورانه ایران خواهد بود

به گزارش شیوا مارکت، با حمایت معاونت علمی، پلتفرم شتاب دهی صادرات محصولات و خدمات فناورانه ایران در نایروبی کنیا راه اندازی می شود، تا با کمک این زیرساخت، صادرات محصولات فناورانه ایرانی توسعه یابد.

کنیا، مقصد صادراتی محصولانه فناورانه ایران خواهد بود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس توافق اجرا شده میان وزیر امور خارجه کشورمان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شده است که ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی کنیا به مدت 5 سال برای ایجاد مرکز تعاملات فناوری و دفاتر صادراتی به شرکت های دانش بنیان، تعلق گیرد. بر همین اساس نیز یک هیات فنای از معاونت علمی و فناوری به این کشور اعزام شد.

هدف اصلی این سفر، بازدید از مراکز کسب وکار های نوآورانه این کشور، بازدید از ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی و ارزیابی فنی ساختمان مذکور برای تهیه طرح بازسازی و هزینه های مترتب بر آن بود. این ساختمان تا ابتدای سال آینده راه اندازی خواهد شد.

در این ساختمان فضای لازم برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی، فضای کار اشتراکی برای شرکت ها، دفاتر اختصاصی، سالن های مذاکرات تجاری، سالن سمینار و جلسات خصوصی ایجاد می شود. این مرکز زمینه حضور شرکت های ایرانی برای توسعه فعالیت های صادراتی به شرق آفریقا را بیش از پیش فراهم می کند.

مسعود حافظی معاون دفتر توسعه کسب وکار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این باره، گفت: طی یک سال گذشته مذاکرات و پیگیری های فشرده ای با وزارت امور خارجه برای بهره برداری از ساختمان مذکور اجرا شده است. با همراهی مدیران وزارت امور خارجه و پیگیری جدی شخص سفیر ایران در نایروبی، فرایند بهره برداری از این ساختمان شکل جدی تری به خود گرفت.

به گفته وی، تیم طراحی و بازسازی این ساختمان تا پایان فروردین ماه سال آینده، این ساختمان را با مشارکت کارگزار صادراتی معاونت علمی و فناوری در کنیا بازسازی و آماده بهره برداری می کند.

معاون دفتر توسعه کسب وکار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان نمود: با توجه به پتانسیل های بالای آفریقا برای عرضه محصولات تکنولوژیک که منافع مالی و صرفه جویی های انرژی در بر دارد، شرکت های دانش بنیان ایرانی می توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

پیش از این با مشارکت فیس بوک، گوگل، اوراکل و بانک جهانی مجموعه هایی نظیر IHUB در کنیا ایجاد شده اند که بیش از 17 هزار تیم و استارتاپ را در آفریقا تحت پوشش خود گرفته اند و از طریق منتورینگ، ارائه فضای کار اشتراکی و نیز سرمایه گذاری روی ایده ها و استارتاپ های پیروز، علاوه بر اشتغال زایی، منافع مالی زیادی را نیز از آن خود کرده اند.

همچنین مجموعه هایی نظیر Kotra با ایجاد دفاتر برون مرزی خود فعالیت های صادرات شرکت های کشور خود را بسیار تسهیل و تسریع می کنند. دفتر تجاری این مجموعه در نایروبی کنیا، خدمات و سرویس های متنوعی به شرکت های کره ای ارائه می دهد که تلاش خواهد شد در صورت تامین مالی مناسب، خدمات مشابه این مجموعه ها در اختیار شرکت های ایرانی نیز قرار گیرد.

حافظی در ادامه گفت: تغییر رویکرد های سیاسی در بدنه وزارت امور خارجه به رویکرد های مالی، نتیجه گفتمان و دیپلماسی اقتصاد غیرنفتی و مبتنی بر سرمایه های انسانی معاون علمی و فناوری طی سال های گذشته است.

وی افزود: حضور در بازار های خارجی در شرایط بسته سیاسی، مالی و فشار های همه جانبه تحریم آمریکا، فضای فعالیت بخش خصوصی را سخت و پرهزینه کرده است. به همین دلیل معاونت علمی و فناوری با ایجاد یک پلتفرم چابک و کم هزینه تلاش می کند تا حضور شرکت های دانش بنیان را در بازار های بین المللی تسهیل کند.

معاون دفتر توسعه کسب وکار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سابقه سال های اخیر بخش های خصوصی در ایران برای ایجاد شتاب دهنده ها، گفت: فضای فعالیت کار های استارتاپی و شرکت های نوآور در ایران باید وارد فضای بین المللی شود و از ظرفیت های این بخش در خارج از ایران نهایت بهره را برد.

حافظی با استناد به تحقیقات اجرا شده در Harvard Business Review، سه جزء برای پیروزیت پلتفرم های تجاری را شامل ارتباطات، جذبه و جریان داشتن دانست و افزود: در پلتفرمی که بنا داریم برای مرکز تجاری معاونت علمی و فناوری در کنیا طراحی کنیم تلاش خواهیم کرد شرکت ها به راحتی وارد این مرکز تجاری شوند و بتوانند اطلاعات محصول و خدماتشان را به شبکه ای از ذی نفعان ارائه کنند.

وی افزود: همچنین طراحی فضا و مدل فعالیت این پلتفرم به گونه ای خواهد بود که تجار و شرکت های آفریقایی و شرکت های دانش بنیان مجذوب فعالیت در این فضا شوند.

بنا به گفته وی، خلق ارزش برای طرفین تعامل در این پلتفرم نیز از طریق مطالعات بازار قبل از حضور شرکت ها و از طریق شرکت های بازاریابی محلی میسر است تا در نقطه اتصال شرکت ها به این پلتفرم در کنیا، منافع مالی حاصل برای ایشان و شریک تجاری کنیایی مشخص باشد.

وی با اشاره به حمایت های معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری و نیز سفیر ایران، از شرکت های متقاضی برای فعالیت در این زیرساخت دعوت کرد.

علاقه مندان به توسعه فعالیت های خود در آفریقا می توانند از طریق ارسال پیامک به شماره 09211877043 اقدام کنند.

safariro.ir: سافاری رو: گردش و تفریح در سافاری های جهان

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 15354

به "کنیا، مقصد صادراتی محصولانه فناورانه ایران خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنیا، مقصد صادراتی محصولانه فناورانه ایران خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید