گردشگری غذا به پاشنه آشیل صنعت گردشگری تبدیل شده است

به گزارش شیوا مارکت، معاون گردشگری کشور در سومین جشنواره خوراک گفت: با وجود داشتن تنوع بسیار بالای غذاهای بومی و ملی در سفره های ایرانی که نقطه قوت بسیار مهمی به شمار می آید؛ ارائه نشدن این خوراک متنوع به گردشگران در مراکز پذیرایی، گردشگری غذا را به پاشنه آشیل این صنعت تبدیل نموده است.

گردشگری غذا به پاشنه آشیل صنعت گردشگری تبدیل شده است

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ولی تیموری در سومین جشنواره گردشگری خوراک با تکیه بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی با موضوع پلوهای ایرانی ویژه سفره ماه مبارک رمضان که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب در محل هتل پارسیان آزادی برگزار گردید؛ گفت: ثبت بیش از دو هزار نوع غذای بومی و ملی در کشور نشان از تنوع بالای گردشگری غذا دارد؛ اما با وجود این تنوع بالا متأسفانه در هتل ها و مراکز پذیرایی همچنان غذای اصلی عرضه شده کباب است که این امر پس از گذشت چند روز سبب نارضایتی گردشگران از تکرار خوراک ها می گردد. ازاین رو نقطه قوت تنوع غذایی موجود، به پاشنه آشیل این صنعت تبدیل شده است.

معاون گردشگری با تأکید بر این که صنعت گردشگری بین المللی است؛ اضافه کرد: بر این اساس باید ذائقه ها، روحیات ملل و سلیقه های بین المللی به صورت توجه به نوع و نحوه تهیه غذا برای گردشگران خارجی، علیرغم لحاظ کردن معیارهای بومی و فرهنگی خودمان، رعایت گردد. به عنوان مثال سلایق غذایی گردشگرانی که از آسیا آمده اند با گردشگران اروپایی متفاوت است.

وی تأکید کرد: گردشگری غذا امروز به رویکرد جدیدی تبدیل شده است و بسیاری از گردشگران با هدف تجربه مزه ها و طعم های جدید خوراک سفر می نمایند؛ این رویکرد می تواند با توجه به تنوع گسترده غذایی کشورمان، جذب گردشگران این حوزه را نیز به دنبال داشته باشد.

معاون گردشگری همچنین از تأثیرات صنعت گردشگری در بعد اجتماعی گفت: گردشگری اصطلاحاً صنعت کسب وکارهای کوچک و متوسط است و طبق آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری برای ایجاد شغل در این حوزه، میزان بودجه، هزینه و اعتباری که ضروری است؛40 درصد نسبت به سایر حوزه ها پایین تراست.

او اظهار داشت: همچنین یکی دیگر از تأثیرات مهم اجتماعی این صنعت ایجاد روحیه نشاط اجتماعی است که لازمه هر جامعه ای به شمار می آید.

او توضیح داد: ویژگی دیگر در بعد اجتماعی این است که شغل ها و کسب وکارهایی که در حوزه گردشگری ایجاد می گردد؛ به بخش خاصی محدود نمی گردد. معمولاً مثل یک شبکه مویرگی کل کشور را از بزرگ ترین شهرهایمان و از مقاصد گردشگری مطرح تا دورترین روستاهایمان را درگیر می نماید؛ ازاین رو متأثر از تأثیرات مالی، گستردگی مشاغل، توزیع عادلانه درآمدها و ثروت را در کشور به دنبال دارد.

تیموری همچنین در تحلیل درآمدزایی صنعت گردشگری در کشور گفت: طبق آمار سازمان جهانی گردشگری به ازای هر یک گردشگر در جنوب آسیا که ما نیز در این منطقه هستیم؛ 1490 دلار وارد آن مقصد یا آن کشور می گردد. این همان تأثیرات مستقیم گردشگری است.

معاون گردشگری تأکید کرد: حوزه گردشگری احتیاج به حضور بخش های مختلف کشور دارد. اگر گردشگری یک مطالبه عمومی باشد و تبدیل به اراده ملی گردد در این صورت می تواند جایگزین نفت گردد؛ ازاین رو احتیاج است این حوزه به جریان عمومی تبدیل گردد.

تیموری در انتها ضمن ابراز خرسندی از حضور در نشست حرفه ای و علمی دانشجویان حوزه هتلداری و گردشگری، نسبت به ارتباط هر چه بیشتر حوزه دانشگاه و معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور دستیابی به استانداردها و پژوهش های بِروز، ابراز آمادگی کرد.

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: میراث آریا
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 9672

به "گردشگری غذا به پاشنه آشیل صنعت گردشگری تبدیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری غذا به پاشنه آشیل صنعت گردشگری تبدیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید