گزارشی از جلسه توسعه گردشگری شهرستان شاهرود

به گزارش شیوا مارکت، توسعه گردشگری شهرستان شاهرود

از آن جایی که ایران جز کشورهایی با تاریخ کهن و غنی است در هر گوشه از خاک این سرزمین پهناور بناها و جاذبه های تاریخی بسیار قرار گرفته است که هر کدام به نوبه خودشان می توانند سبب جذب گردشگران بسیار باشند. اما برای این که بتوانیم با استفاده از این جاذبه ها گردشگرانی را از داخل و خارج از کشور به سمت ایران جذب کنیم می بایست زیرساخت های لازمه را برای آن فراهم آوریم. گرچه توجه به توسعه گرشگری در ایران با تاخیر در مقایسه با دیگر کشورها شروع شد اما در طول دهه گذشته اقدام های موثری برای رونق این بخش مهم اجرا شده تا سهم درآمدهای غیر نفتی این سرزمین پهناور را از روزنه آن چه که امروز به صنعت پاک معروف است، افزایش دهد. همراه با تیم خبری خبرنگاران در ادامه گزارشی که درباره توسعه گردشگری شهرستان شاهرود همراه باشید.

گزارشی از جلسه توسعه گردشگری شهرستان شاهرود

با توجه به آنچه که در بالا گفتیم جاذبه هایی در ایران وجود دارد هنوز ناشناخته هستند که احتیاجمند فراهم آوردن زیرساخت هایی برای جذب گردشگر هستند. شهرستان شاهرود با وجود داشتن ظرفیت های متفاوت در مقایسه با دیگر شهرهای ایران و قرار دریافت در راستا سالانه میلیون ها مسافر و زائر عبوری، می تواند در آینده ای نزدیک به عنوان مقصدی تازه برای گردشگران معرفی گردد. در سال های گذشته شعاری از زبان بعضی از استانداران سمنان با عنوان تبدیل این استان از معبر به مقصدی برای گردشگران طرح هایی را ارائه کرده بود که موارد گفته شده تنها با اندکی توجه و سرمایه گذاری در شهرستان شاهرود قابل اجرا هستند.

به منظور معرفی جاذبه های نوظهور ایران میزگردی با عنوان توسعه گردشگری شهرستان شاهرود تشکیل شد. حسینعلی سمیعی رئیس شورای شهر شاهرود، حمیدرضا حسنی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود، مجتبی رحیمی پژوهشگر و بردیا شریفی مدرس و فعال در حوزه گردشگری در این میزگرد حضور داشتند.

میانگین ماندگاری مسافران در شاهرود 24 ساعت اعلام شده است

در این جلسه که موضوعیت توسعه گردشگری شهرستان شاهرود برگزار گردید، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود میانگین زمان ماندگاری مسافران در این شهرستان را 24 ساعت اعلام نمود و گفت: بیشترین گردشگران در فصل های بهار، تابستان و ابتدای پاییز به شاهرود سفر می نمایند اما وجود جاذبه های کویری نیز سبب شده تا در فصل سرد سال هم این مناطق پذیرای گردشگران بسیاری باشند. وی در ادامه با بیان این که در تعطیلات نوروز ظرفیت پذیرش گردشگران حدود 150 هزار گردشگر است نیز توضیح داد: ظرفیت اقامت در تاسیسات گردشگری شهرستان بیش از 1500 نفر در شبانه روز است. در طول سال نزدیک به یک میلیون نفر گردشگر در 4 هتل، 3 مهمان سرا، 36 اقامتگاه بوم گردی، 36 اقامتگاه مسافری و در مجموع بیش از 700 تخت هتلی اقامت می نمایند.

افزایش چشمگیر اقامتگاه های بوم گردی با معرفی روستاها

در ادامه این جلسه توسعه گردشگری شهرستان شاهرود رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهرود با اشاره به افزایش چشمگیر اقامتگاه های بوم گردی با معرفی روستاها نیز گفت: برگزاری جشنواره هایی همچون سفر به دشت شقایق کالپوش، سفر به توران و سفر به زیستگاه زاغ بور پای گردشگران بسیاری را به کالپوش و خوارتوران باز کرد در حالی که پیش از این فقط نیروهای دولتی در این مناطق حضور داشتند.

وی نیز در ادامه صحبت های خود به افزایش تعداد اقامتگاه های بوم گردی در شاهرود را نشان از ظرفیت بسیار زیاد جاذبه های گردشگر در مناطق روستایی و عشایر شهرستان دانست و تاکید و کرد: اقامتگاه های بوم گردی که در این شهرستان وجود دارد یا در حال ساخت هستند حدود 40 عدد می گردد، این عدد در حالی است که بسیاری از استان ها هنوز به این میزان دست نیافته اند و برای نمونه در استان خراسان رضوی 40 اقامتگاه بوم گردی دایر است.

وی همچنین اضافه نمود: با این وجود توصیه می گردد روستاییان در کنار حفظ تولیدات کشاورزی و دامی خود به عنوان اشتغال مکمل به گردشگری نگاه نمایند و اینکه مانند هتل ها فقط در انتظار آمدن گردشگر باشند، کار درستی نیست.

تشکل های گردشگری و شهرداری ها یاری نمایند

یکی از مدیران پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد موضوع توسعه گردشگری شهرستان شاهرود با بیان اینکه این سازمان خود به تنهای نمی تواند گردشگری را در کشور توسعه دهد نیز گفت: تشکیل سازمان های مردم نهاد و تشکل های گردشگری می توانند در این زمینه برای دستیابی به توسعه گردشگری شهرستان شاهرود یاری بسزایی کند.

شهر انسان محور توانایی جذب گردشگر دارد

در جلسه ای که در مورد توسعه گردشگری شهرستان شاهرود برگزار گردید، رئیس شورای شهر این شهرستان با بیان اینکه شورای پنجم 14 سیاست محوری خود را بر پایه ایجاد شهری انسان محور، برنامه ریزی کرد نیز گفت: بسیاری از شهرها تاکنون فضاهای خودرو محور را در داخل خود گسترش دادند این در حالی است که می توان با تغییر سیاست ها به سمت انسان محوری، گردشگران بیشتری را نیز جذب کرد.

سمیعی با تاکید بر اینکه تغییر سیما و منظر شهری در شاهرود یکی از اولین کارهایی بود که در کوتاه مدت می توانست در جلب اعتماد عمومی جامعه عمل بپوشاند نیز توضیح داد: می بایست با انجام بعضی اقدام های عمرانی، شهری زیبا و متفاوت از دیگر شهرها داشته باشیم و در گام نخست این موضوع و جلب اعتماد مردم سبب شد درآمدهای شهرداری تا سرانجام دیماه سال جاری به 850 میلیارد میلیارد ریال رسیده و بر اساس پیش بینی ها تا سرانجام سال به رقم حدود یکهزار میلیارد ریال دست یابد در حالی که بودجه سال گذشته 760 میلیارد ریال بود.

وی نیز با بیان اینکه از شهرستان شاهرود تاکنون به عنوان قاره کوچک فقط نام آن را یدک کشیده است و بهره ای از ظرفیت های خود نبرده است نیز یادآور شد:

تحقق شعار تبدیل شاهرود از معبر به مقصد گردشگری احتیاج به زحمت فراوان دارد و اگر دستکم یک شب ماندگاری مسافران افزایش یابد، به هدف خود رسیده ایم.

ظرفیت های گردشگری موجود در شاهرود

در مورد توسعه گردشگری شهرستان شاهرود، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شاهرود از ظرفیت های موجود در این شهرستان صحبت کرد و با اشاره به مجموعه های تاریخی بسطام و خرقان، جنگل ابر و قطری، آبشار تنگه داستان مُجِن و خوارتوران یادآور شد: با این وجود در کنار معرفی جاذبه ها، باید زیرساخت های مناسب نیز برای پذیرش گردشگر ایجاد گردد. حسنی ادامه داد: آمار بازدیدنمایندگان از آبشار تنگه داستان مُجِن همپای جنگل ابر به پیش می رود اما هنوز نتوانستیم هشت کیومتر از راستا خاکی دسترسی به آبشار را آسفالت کنیم.

پژوهشگر حوزه توسعه گردشگری شهرستان شاهرو در این خصوص گفت: فقط بخشی از مسافران عبوری وارد شهر و بخش دیگری از کمربندی خارج می شوند در حالیکه اگر هر یک از میلیون ها زائر امام هشتم (ع) مبلغ بسیار ناچیزی در شهر هزینه نمایند، می توان معادل بودجه یک سال شهرداری درآمد کسب کرد.

رحیمی گفت: می توان در کمربندی با استفاده از سازه ها و مصالح بومی منطقه مکان هایی را برای ارائه خدمات به مسافران ایجاد کرد و بهره بردن از یاری های نهادهایی چون آستان قدس رضوی نیز در این زمینه می تواند یاری نماینده باشد.

احتیاج به نماد شهر

رئیس شورای شهر شاهرود علاوه بر تاکیدی که بر ظرفیت ها موجود در جاذبه های جدید شهر کرده نیز اضافه نمود: آب و هوای خوب یکی از مهمترین داشته های شهر شاهرود است که به لطف خدا این موهبت نسیب شهر شاهرود می باشد و در کنار آن بعضی جاذبه های طبیعی نیز ایجاد شده است اما این به تنهایی برای جذب گردشگر کافی نیست. وی نیز اشاره نمود برای تبلیغ شهر و جذب گردشگر می بایست همانند یک کالا ابتدا ساخته گردد و سپس برای فروش آن بتوانیم اقدام نماییم از همین رو پیشنهاد وی ارائه یک نماد شهری برای شاهرود بوده است.

آموزش، راهکاری مطمئن برای توسعه گردشگری

نماینده دفترهای گردشگری استان سمنان با بیان اینکه ایران از صنعت گردشگری عقب افتاده نیز گفت: در یک دوره زمانی به دلیل نبود نگاه مثبت به گردشگری ایران هیچ مسافرانی به کشور وارد نمی شد اما اکنون به این نتیجه رسیده ایم که بعد از نفت و خودرو، صنعت گردشگری می تواند نقش مهمی در منابع درآمدی کشور ایفا کند. درست همانند استانبول که مهمترین نقش را در اقتصاد ترکیه ایفا می نماید. برای برطرف این معضل باید با توجه به داشته های خود، آموزش همگانی را در جامعه حاکم کنیم چرا که حتی دستگاه های اجرایی مرتبط با موضوع نیز آموزشی در مورد گردشگری ندیده اند و نمی دانند گردشگری به چه معناست.

sloblag.com: مجله سلو بلاگ: مجله تفریحی سرگرمی خبری سلو

منبع: الی گشت
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 3661

به "گزارشی از جلسه توسعه گردشگری شهرستان شاهرود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارشی از جلسه توسعه گردشگری شهرستان شاهرود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید