گزارش الاخبار از اعتراضات لبنان؛ اقشار متوسط و ضعیف، علیه دولت و قشر مرفه

به گزارش شیوا مارکت، ظاهرا تصمیم اعمال تعرفه بر پیغام رسان واتساپ در لبنان، به منزله نخستین جرقه برای شروع اعتراضات در این کشور بود؛ اعتراضاتی که معترضان تأکید دارند بیشتر علیه سیاست های مالی دولت و قشر مرفه این کشور است.

گزارش الاخبار از اعتراضات لبنان؛ اقشار متوسط و ضعیف، علیه دولت و قشر مرفه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تظاهرات در لبنان، عصر پنجشنبه از بیروت شروع و به شهرهای دیگر لبنان از جمله طرابلس، صور و بعلبک کشیده شد و تا ساعات شروعین بامداد آدینه ادامه داشت.

معترضان در جریان این تظاهرات که ریا الحسن، وزیر کشور لبنان، آن را مسالمت آمیز خواند، اعتراض خود را به طرح دولت برای اعمال مالیات ها و تعرفه های جدید بر بعضی کالاها از جمله سوخت و بعضی شبکه های اجتماعی مانند واتساپ ابراز کردند.

روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به این تصمیم های دولت لبنان، به آنالیز عوامل این ناآرامی ها پرداخت و نوشت، تصمیم مالیات بر واتساپ مدت زمان زیادی به طول نیانجامید. یک روز پس از این تصمیم، مردم لبنان به خیابان ها آمدند. وزیر ارتباطات لبنان نیز در چند شبکه لبنانی، لغو این تصمیم را اعلام و آن را کأن لم یکن قلمداد کرد.

به گزارش این روزنامه، اظهارات وزیر ارتباطات کافی نبود؛ زیرا تا پاسی از شب، تعداد تظاهرات نمایندگان به صورت مستمر افزایش یافت. در واقع تصمیم [مالیات بر] واتساپ، دیوار سکوت و تردید [مردم در برابر دولت] را شکست..

بنا بر این گزارش، دولت لبنان اقدامات دردآوری علیه مردم این کشور انجام داد که مهمترین آن، تعرفه بنزین و مالیات بر ارزش اضافه نموده است. البته احتمالا امروز مسئولان لبنان نشستی برای آنالیز مطالبات معترضان برگزار خواهند کرد و تصمیماتی که در آن اتخاذ خواهد شد، از نوع، مالیات و عوارض نخواهد بود.

الاخبار در ادامه گزارش داد، دولت لبنان در تنگنا قرار گرفته و ائتلافی که آن را تشکیل داده، در وضعیت بحرانی واقع شده است. بودجه این کشور نیز وضعیت نامعلومی دارد، ولی یقینا اجرای اقداماتی مانند افزایش مالیات بر ارزش اضافه نمود و اعمال تعرفه بر بنزین آسان نخواهد بود.

به گزارش این روزنامه، اپوزیسیون این بار در داخل مجلس لبنان خواهد بود؛ هر چند که حزب الله تکرار کرد که با بودجه ای موافقت نخواهد نمود که شامل اقداماتی علیه فقرا باشد. لذا امروز [در مجلس] کسی قادر نخواهد بود دست خود را به نشانه تأیید هر گونه مالیاتی که به ضرر فقرا باشد، بالا ببرد. مردم، برنامه خود را به دولت تحمیل نموده و خواهند کرد تا به جهت درست بازگردد... ائتلاف دولتی نیز باید به فکر خود باشد؛ به ویژه اینکه دامنه اعتراضات در حال گسترش است.

بنا بر این گزارش، سندیکای کارگری در لبنان دست به اعتصاب زده و تظاهرات می نماید. وزیر آموزش و پرورش نیز با توجه به وضعیت کنونی لبنان، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل کرد. به هر حال، پس از تظاهرات شب گذشته در شهرهای مختلف لبنان، اعتراضات به شبکه های اجتماعی نیز کشیده شد. به همین دلیل، مردم لبنان پی بردند که تعرفه واتساپ، صرفا شروع جهت است.

محمد شقی و جمال الجراح وزرای کنونی و سابق ارتباطات لبنان اظهاراتی مطرح کردند، به زعم اینکه این اظهارات خواهد توانست از شدت تصمیم اعمال تعرفه ها بکاهد. آنان گفتند که برداشت نادرستی از این مصوبه، شده است و 20 سنت، تعرفه واتساپ نیست، بلکه برای همه برنامه های پیغام رسان است. شقی خطاب به مردم لبنان گفت که این تصمیم، توسط دولت و فراکسیون های مختلف حاضر در آن اتخاذ شده، و تصمیم شخص وزیر نیست. اما نمایندگان و وزرای وابسته به جنبش حزب الله این مسئله را تکذیب کردند.

بنا بر این گزارش، این مسائل اهمیتی ندارد؛ زیرا اکنون، مسئله، صرفا واتساپ نیست، بلکه مهم اعلام برائت وزرای لبنانی از روند اعمال مالیات بر مردم این کشور است. علی حسن خلیل وزیر دارایی لبنان نیز مدعی شد که بودجه ای را ارائه نموده که مالیات در آن جایی ندارد. یکی از وزرا نیز اذعان کرد که دولت این کشور با تمرکز بر اقدامات ضد مردمی، اشتباه راهبردی مرتکب شده است؛ زیرا اخذ مالیات باید از بانک ها و سرمایه داران شروع گردد، نه قشر متوسط و ضعیف لبنان.

اعتراض اقشار متوسط و ضعیف علیه قشر یک درصدی لبنان

الاخبار در یک گزارش دیگر به آنالیز اظهارات ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه و از چهره های سرشناس طایفه دروز لبنان و نقش طبقه مرفه این کشور در شروع اعتراضات مردمی اشاره نمود و گزارش داد، این بار جنبلاط بیشتر ترسیده است. زمین زیر پاهایش سست شده است. او یکی از برجسته ترین نمایندگان طبقه ای است که در حکومت، پول و ثروت دارند. وی روز گذشته، با لحنی به میدان آمد که بیشتر شبیه به تهدید بود... زیرا نمی خواهد مسئولیت ویرانی را بر عهده بگیرد که با شرکای خود، کشور [لبنان] را گرفتار آن نموده اند.

به گزارش الاخبار، درگیری امروز در لبنان پیرامون یک محور است: چه کسی هزینه خروج از بحران را پرداخت خواهد نمود؟ یا دستکم، هزینه عدم فروپاشی. مصوبه اعمال مالیات بر واتساپ، زشت ترین تجلی کوشش طبقه یک درصدی لبنان برای تحمیل هزینه بحران این کشور بر طبقات متوسط و فقیر آن بود...این مالیات یکی از 10 اقدامی است که قرار است تحت عنوان اقدامات سخت یا غیر مردمی، اجرایی گردد و به گونه از این اقدامات یاد می گردد که گویا تنها راه برای برون رفت بحران لبنان است.

بنا بر این گزارش، این مالیات ها در حالی عامه مردم لبنان را هدف قرار می دهد که گویا آنان طی سه دهه گذشته، سهم برابری از ثروت داشته اند. طبقه مرفه لبنان، حتی پیشنهاد نموده اند که با برداشتن یارانه برق، قیمت آن را افزایش دهند. مسئله مالیات بر واتساپ نیز در همین راستاست.

الاخبار در ادامه گزارش داد، لبنان شاهد عملیات غارت سازمان یافته و قانونی شده ای است که مردم لبنان طی دهه های گذشته با آن روبرو هستند. این مسئله به وسیله الگوی مالی است که هیچ هدفی جز انباشت سرمایه در دست یک عده اندک ندارد. لذا ولید جنبلاط به نیابت از این عده سخن گفت و مدعی شد که کسی جز ما مسئول این مسئله است. اظهاراتی که بیشتر شبیه تهدیدی است که سران طبقه حاکم آن را تکرار می نمایند و می گویند که به جز غارت شما (مردم عادی)، فقط گزینه فروپاشی [بر سر راه لبنان] وجود دارد.

این روزنامه راهکارهای زیر را برای برون رفت از مسائل کنونی پیشنهاد کرد:

نخست؛ کاهش بدهی عمومی یا بدهی دولت و مصادره بخشی از سپرده هایی که به خاطر سودهای هنگفت، سپرده گذاران کلان، سپرده گذاری نموده اند. به عنوان مثال قبرس در سال 2013، بخشی از سپرده های کلان موجود در بانک های خود را مصادره کرد. ولی هر گاه این مسئله در لبنان مطرح می گردد، بعضی به مردم می گویند که این مسئله اقتصاد را نابود خواهد نمود و باعث فرار سرمایه و سرمایه گذاری می گردد.

دوم؛ تدوین نظام مالیاتی جدی مبتنی بر مالیات یکسان بردرآمد خانوار. این نظام مالیاتی در بسیاری از کشورهای اروپایی مورد استفاده است، ولی در لبنان اجرایی نمی گردد.

سوم؛ بازگرداندن رئیس بانک مرکزی لبنان به نقش طبیعی اش و بازخواست دولت و مجلس از وی، نه اینکه تنها شخصی باشد که کنترل پول و اقتصاد را در دست داشته باشد.

بنا بر این گزارش، این شروط برای برون رفت از بحران کنونی لبنان ضروری است. آنچه روز گذشته رخ داد نخستین اقدام اقشار پایین و متوسط جامعه علیه طبقه حاکم بود... مردم نمی توانند در این نبرد شکست بخورند؛ زیرا پیروز نشدن، بدین معناست که عمر خود و نسل های آینده را از بین بردیم راضی شدیم کسانی که ثروت را طی 100 سال که از عمر حکومت می گذرد، احتکار نموده اند، این بار نیز ما را فقیرتر نمایند؛ طبقه یک درصدی که بیشترین نماینده را در حاکمیت سیاسی و رسانه ها دارد.... صدای دیگران شنیده نمی گردد. آنچه شب گذشته رخ داد، پس از چند سال؛ نخستین تجربه برای رساندن صدا بود.

در همین ارتباط، سعد الحریری نخست وزیر لبنان امروز آدینه گفت که جلسه دولت امروز لغو شده است.

ریاست جمهوری لبنان نیز در صفحه توئیتر خود گفت که الحریری با میشل عون رئیس جمهور این کشور تماس گرفته و با وی توافق نموده است که جلسه امروز هیئت لغو گردد.

ریاست جمهوری لبنان همچنین تأکید کرد الحریری و عون وضعیت لبنان و اقداماتی را آنالیز کردند که برای حفظ اموال عمومی باید انجام گردد.

م

sabzevartoday.ir: سبزوار: با مجله خبری تحلیلی سبزوار بروز باشید

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 12293

به "گزارش الاخبار از اعتراضات لبنان؛ اقشار متوسط و ضعیف، علیه دولت و قشر مرفه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش الاخبار از اعتراضات لبنان؛ اقشار متوسط و ضعیف، علیه دولت و قشر مرفه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید