یک گام به سمت رونق فراوری؛ نقش نخبگان جامعه در تحقق رونق فراوری ملی چیست؟

به گزارش شیوا مارکت، نقش آفرینی نخبگان جامعه در حوزه های تولیدی، صنعتی، مالی و فرهنگی از شاخص های برجسته در تحقق، تسهیل و تسریع شعار سال محسوب می گردد.

یک گام به سمت رونق فراوری؛ نقش نخبگان جامعه در تحقق رونق فراوری ملی چیست؟

به گزارش خبرنگار ، در ادامه سلسله گزارش های مرتبط با ضروریات و الزامات تحقق شعار سال، در ذیل این گزارش به یک مولفه بسیار خاص و تاثیرگذار تحت عنوان نقش نخبگان جامعه در تحقق این امر (رونق فراوری) پرداخته می گردد.

با مطالعه سیرِ پیشرفت و توسعه جوامع انسانی، نقش نخبگان جامعه، بسیار ملموس و برجسته می گردد و اساسا نقطه عطف تحول در هر جامعه ای ابتدا به ساکن با حرکت و نقش آفرینی نخبگان آن کلید می خورد.

پیش از این به نقش محوری فراوری در توسعه و شکوفایی مالی پرداخته شده و اساسا هر آنچه فراوری در یک کشور، از بُنیه و قوام بیشتری برخوردار گردد به همان میزان روند توسعه و شکوفایی آن جامعه نیز با سرعت و شتاب فزاینده تری همراه خواهد شد.

در این میان، تحقق چنین امر خطیری (رونق فراوری)، احتیاجمند تامین اقتضائات خاص به خود است که در فقدان آن، دستیابی به این هدف ناممکن خواهد بود.

هدف از تنظیم این گزارش، آنالیز الزامات نیست، زیرا پرداختن به چنین گزارشی با ابعادی مبسوط و کامل، در قالب یک گزارش نمی گنجد، فلذا با همه این اوصاف، نقش نخبگان در تامین تمامی الزامات تحقق شعار سال، بسیار برجسته و معین نماینده به نظر می رسد و به واقع هر عنصری که در نهایت به رونق فراوری منتهی می گردد، با نقش آفرینی نخبگان در آن از باروری و بنیه هر چه بیشتری برخوردار خواهد شد.

نقش آفرینی نخبگان از دو زاویه (اثرگذاری مستقیم و غیر مستقیم) قابل تبیین و واکاوی است و این سیر از افراد و گروه های تصمیم گیر و تصمیم ساز تا اقشار مصرف نماینده قابل تبیین است.

تصمیمات نخبگان نقش معین نماینده ای در تحقق شعار سال ایفاء می نماید

منصور وحدت، یکی از فعالان صنعتی و فراوریی در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به نقش بسیار نافذ نخبگان در رونق فراوری و به تبع آن شکوفایی و توسعه مالی کشور اظهار کرد: اساسا گره گشایی از مسائل و نارسایی های کشور در عرصه های گوناگون از جمله حوزه های مالی، بدون در نظر دریافت نقش نخبگان مُیَسَر نخواهد شد.

وی اضافه کرد: نخبگان با تصمیم گیری های اصولی، منطقی و هوشمندانه در مقاطع حساس کشور در حوزه های گوناگون، جامعه را از گردنه ها و پیچ های تند به سلامت و پیروزی عبور می دهند و اساسا تاکید به اهمیت مشورت با نخبگان از این حیث قابل آنالیز است که نگاه ژرف و عمیق آن ها به مسائل باعث می گردد تا با صرف کم ترین انرژی و حداقل هزینه، مسائل و نارسایی های کشور مرتفع گردد.

این فعال صنعتی و فراوریی در ادامه بیان نمود: مدیران خلاق، هوشمند و توانمند در دستگاه ها و نهاد های تصمیم گیر و تصمیم ساز کشور، مصداق و نمونه ای از این اثرگذاری است و در مواقع بحرانی این اثرگذاری بیش از پیش عیان می گردد.

آنالیز موانع در راستا رونق فراوری/بکارگیری نتایج جلسات با مجمع کارآفرینان در سیاستگذاری ها

وی اضافه کرد: در حال حاضر کشور در نبردی مالی با دشمن واقع شده است و طبیعتا مدیریت بحران در چنین مواقعی، اصلی مهم و حائز اهمیت است که جز با نقش آفرینی نخبگان امکان پذیر نیست.

وحدت در ادامه بیان نمود: از دیگر سو نباید این واقعیت را نایده انگاشت که صرفا با اتخاذ تصمیم، عبور از مسائل امکان پذیر نخواهد بود و نحوه و کیفیت اجرای تصمیمات اتخاذ شده نیز خود از اهمیتی بسزایی برخوردار است که در این حوزه نیز نمی توان نقش نخبگان جامعه را نادیده انگاشت.

نخبگان جامعه، الگو هایی ویژه و خاص برای کشور و جامعه به شمار می روند

احمد خسروی، یکی از فعالان مالی در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به صندلی ویژه نخبگان در میان افکار و اذهان عمومی جامعه بیان نمود: پیروی بدنه و بخش قابل توجهی از جامعه، از نخبگان و الگو دریافت از آن ها، در زمره خصوصیات شاخص عوام جامعه از نخبگان و خواص کشور است که در بعضی عرصه ها، تاثیرات و بازخورد های اجتماعی و فرهنگی آن بسیار برجسته و قابل توجه به نظر می رسد.

وی اضافه کرد: بدون تردید، یکی از پیش احتیاج های اساسی رونق فراوری را باید در حمایت از کالای ایرانی جستجو کرد، عرصه و مقوله ای که نخبگان قادر هستند با ترویج و نهادینه سازی این فرهنگ در میان عامه مردم، آثار و دستاورد های مالی مهمی را برای کشور به ارمغان آورند.

این فعال مالی در ادامه بیان نمود: به عنوان مثال وقتی فلان نخبه ورزشی یا هنری به استفاده از فلان کالا یا محصول ایرانی تاکید می ورزد هواداران و حامیان این طیف از نخبگان این رویکرد آن ها را برای خود حجتی غیر قابل شُبهه می پندارند و همین رویکرد باعث می گردد طیفی وسیع از اقشار و گروه های اجتماعی در همین راستا گام بردارند که این اثرگذاری غیر مستقیمی است که نخبگان با نقش آفرینی در آن، تحقق شعار سال را تسهیل می نمایند.

وی اضافه کرد: در نقطه مقابل رفتار نسنجیده نخبگان در استفاده از فلان کالا یا محصول خارجی که نمونه و مشابه داخلی آن وجود دارد، باعث می گردد فرهنگ استفاده از کالای غیر بومی تقویت گردد و این ویژگی ها بیانگر مسئولیت سنگین نخبگان در این مقطع و بُرهِه حساس تاریخی در کشور است.

دستگاه های دولتی و خصوصی به دانشگاه ها اعتماد نمایند/9 میلیون دانشجوی فارغ التحصیل، فرصتی عظیم برای استفاده از بنیه نخبگان

چندی پیش، وزیر علوم طی یادداشتی در یکی از رسانه ها، به نقش عمیق و سازنده نخبگان در توسعه مالی و توسعه صنعتی و فراوریی کشور اشاره نمود، یادداشتی که با تامل در آن می توان به اثرگذاری مطلوب این قشر در عرصه مذکور پی برد.

وی در این خصوص می نویسد: دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی وقتی به کشور های دیگر می روند در حوزه های حساس صنعتی، فراورییِ آن ها مشغول به فعالیت می شوند و با خلاقیت به دستاورد ها و نتایج ارزنده ای نائل می شوند و در این میان، کشور ما، در بسیاری از موارد به واردات همین دستاورد ها و پیروزیت های کارشناسان و دانشجویان ایرانی فعال در آنسوی مرز ها، مبادرت می ورزد.

غلامی معتقد است، با اعتماد به قشر دانشگاهی و تحصیلکرده کشور می توان بستر را برای تقویت و ارتقای بنیه علمی، فراوریی و کیفی محصولات و فراوریات ایرانی فراهم کرد.

وزیر علوم می نویسد با همگرایی هر چه بیشتر دستگاه های دولتی و خصوصی با قشر مذکور می توان در ارتقای ضریب کیفی محصولات و فراوریات ایرانی پیروز بود (و به تبع در چنین شرایطی میزان تقاضا برای خرید فراوریات ایرانی افزایش می یابد و به تبع آن، رونق در حوزه فراوریی و صنعتی کشور به میزان ملموسی افزایش خواهد یافت و همین توفیق برای برطرف و دفع بسیاری از مسائل و چالش های مالی مثمر خواهد بود)

آنچنان که آمار و ارقام منعکس شده از سوی رسانه ها نشان می دهد در حال حاضر قریب به 9 میلیون فارغ التحصیل و دانشجوی در حال تحصیل (در مجموع) در ایران اسلامی حضور دارند که با برنامه ریزی هدفمند برای بهره گیری موثر از این طیف (به عنوان جامعه نخبه کشور)، می توان روند رونق فراوری را با سرعت و شتاب افزون تری همراه کرد.

در این میان هم آوایی و همسویی نخبگان ورزشی، هنری و... در حمایت از فراوری ملی نیز در حصول پیروزیت های فزاینده تر بسیار تاثیرگذار است و قطع به یقین ماحصل این هم افزایی در رشد و توسعه مالی هر چه بیشتر کشور اثرگذار و نتیجه بخش خواهد بود.

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5525

به "یک گام به سمت رونق فراوری؛ نقش نخبگان جامعه در تحقق رونق فراوری ملی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گام به سمت رونق فراوری؛ نقش نخبگان جامعه در تحقق رونق فراوری ملی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید