6500 دستگاه نشاء کار در گیلان آماده کاشت برنج است

به گزارش شیوا مارکت، رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت:سیاست این سازمان توسعه و ارتقای سطح مکانیزاسیون به ویژه در اراضی شالیزاری است، به همین دلیل در سال 99، 6 هزار و 500 دستگاه نشاء کار را برای کشت برنج آماده کردیم.

6500 دستگاه نشاء کار در گیلان آماده کاشت برنج است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، علی درجانی افزود: برای برداشت برنج در این استان نیز افزون بر 3 هزار و 500 دستگاه کمپاین برای برداشت برنج آماده کار است.

وی اظهارکرد: استفاده از مکانیزاسیون در کاشت و برداشت برنج نه فقط بهره وری را افزایش می دهد بلکه در حفظ سلامتی کشاورزان و رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از ویروس کرونا مؤثر است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گیلان با بیان اینکه در کاشت نشاء در سطح 65 درصد از اراضی شالیزاری می تواند به صورت مکانیزه انجام گردد، اعلام کرد: گیلان در این حوزه در بین استان های شمالی رتبه اول را دارد، ضمن اینکه در برداشت برنج نیز حدود 70 درصد محصول را می توان به صورت مکانیزه برداشت کرد.

درجانی گفت: بیش از 100 مورد بانک نشاءآماده کردیم، افزون بر 30 درصد از مزارع ما امکان استفاده از بانک نشاء و ظرفیت های موجود را دارند.

وی در ادامه با تاکید و توصیه کشاورزان به رعایت اقدامات پیشگیرانه از کرونا، افزود: افزون بر 20 دستورالعمل بهداشتی و فنی برای کشاورزان در بخش های مختلف تهیه کردیم که در 16 شهرستان و 63 مرکز جهادکشاورزی این دستورالعمل ها ارائه شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان اعلام کرد: کار نشاء کاملا فنی و تخصصی است که کارگر عادی نمی تواند انجام دهد، توصیه ما به کشاورزان با توجه به شیوع کرونا این است که به صورت خانگی و استفاده از ظرفیت های محلی کار کاشت و برداشت برنج را انجام دهند.

وی ادامه داد: اگر کشاورزی خواست از سایر روستاها افرادی را به عنوان نشاء کار به یاری گیرد، باید به رعایت دستورالعمل ها و فاصله گذاری اجتماعی توجه جدی داشته باشند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گیلان اظهارکرد: با توجه به اینکه اقتصاد و اشتغال استان بر پایه کشاورزی است قطعا همه مسئولان و برنامه ریزان نگاهشان این است که در بخش کشاورزی حمایت های ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار کرد: در این ارتباط در سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز چند کار عمده را به عنوان سیاست ها پیگیری می کنیم که مهمترین آن ارتقاء دانش در هکتار و در حوزه دیگر تامین به موقع نهاده ها است.

وی درباره تامین نهاده ها اعلام کرد: سال جاری بیش از یک هزار و 700 تن بذرگواهی شده با مشارکت بخش خصوصی، تشکل ها، بخش دولتی و مراکز تحقیقاتی فراوری شد ضمن اینکه تا به امروز بیش از 31 هزار تن کودشیمیایی در بین کشاورزان توزیع شده و این کار تا برطرف احتیاج کشاورزان ادامه دارد.

استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین فراوریکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم فراوری برنج را به خود اختصاص داده است.

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 19129

به "6500 دستگاه نشاء کار در گیلان آماده کاشت برنج است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6500 دستگاه نشاء کار در گیلان آماده کاشت برنج است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید