آیا تنهایی می تواند عامل مرگ زودرس باشد؟

به گزارش شیوا مارکت، محققان افزایش ترشح هورمون استرس کورتیزول را علت افزایش خطر مرگ زودرس ناشی از تنهایی می دانند؛ هورمونی که در درازمدت تأثیر منفی بر عملکردهای بدن دارد.

آیا تنهایی می تواند عامل مرگ زودرس باشد؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از سی ان ان، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پزشکی هاربین 90 مطالعه را از کشورهای مختلف با مجموع بیش از 2.2 میلیون شرکت نماینده ارزیابی کردند. شرکت نمایندگان از شش ماه تا 25 سال پیگیری شدند.

نتایج نشان داد افرادی که انزوای اجتماعی را تجربه کردند، در مقایسه با افرادی که از نظر اجتماعی منزوی نبودند، 32 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس به هر دلیلی بودند. بعلاوه شرکت نمایندگانی که احساس تنهایی می کردند، 14 درصد بیشتر از دیگران در معرض مرگ زودرس بودند.

به گفته محققان، همه ما گه گاه احساس تنهایی می کنیم، اما زمانی که این احساس دائمی باشد، ممکن است به عنوان نوعی استرس مزمن عمل کند که ناسالم است. زیرا باعث افزایش سطح هورمون استرس و افزایش التهاب در بدن می گردد.

نویسندگان این مطالعه بعلاوه به ارتباط بین تنهایی، انزوای اجتماعی و مرگ در میان افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان پستان یا کولورکتال پرداختند. به طوری که احتمال مرگ زودهنگام افرادی که از نظر اجتماعی منزوی شده بودند و بیماری قلبی عروقی یا سرطان پستان داشتند، نسبت به افراد بدون این بیماری ها بیشتر بود.

محققان تاکید می نمایند، افرادی که از نظر اجتماعی احساس انزوا یا تنهایی می نمایند، عادت های ناسالمی مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب (یا ورزش کم) دارند که این خود، عامل مهم ابتلا به بیماری و مرگ زودرس است.

منبع: فرارو
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 30100

به "آیا تنهایی می تواند عامل مرگ زودرس باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تنهایی می تواند عامل مرگ زودرس باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید