خبرنگاران درخت دوستی در تهران

به گزارش شیوا مارکت، تهران- خبرنگاران- پایتخت کشورمان طی هفته منابع طبیعی در قالب برنامه های مختلف و با حضور مسئولان کشوری و شهری، شاهد کاشت نهال های مثمر و غیرمثمر در سطح شهر و بوستان ها بود؛ حرکتی که نمونه شاخص آن در کاشت نهال زیتون و بادام برای توسعه صلح و دوستی نمایان شد.

خبرنگاران درخت دوستی در تهران

به گزارش خبرنگاران، تهران هر روز و همواره با مشکل آلودگی هوا روبرو است؛ مساله ای که ثمره افزایش ساکنان آن بدون در نظر دریافت زیرساخت ها و ظرفیت های ایجاد شده محسوب می گردد.

این رشد روز افزون پهنای شهر و جمعیت ساکن در آن و البته مسافرانی که از شهرهای اطراف و دیگر استان ها برای انجام کار اداری وارد آن می شوند، شهرداری را وادار به ارائه خدماتی می نماید که نتیجه آن باید مدیریت فضای موجود، مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از ایجاد خلل در خدمات رسانی باشد.

یکی از راه های مقابله با آلودگی هوا و حتی گاه آلوگی صوتی، گسترش فضای سبز در قالب جنگل کاری و ایجاد بوستان ها و پارک های محلی است، سیاستی که به گفته علی محمد مختاری مدیرعامل فضای سبز و بوستان های شهرداری تهران از 40 سال قبل با جدیت دنبال شده تا آنجا که امروز سرانه فضای سبز پایتخت به بیش از استاندارد 15 متر مربعی برای هر شهروند، رسیده است.

هفته منابع طبیعی و درختکاری که هر ساله از 15 اسفند شروع می گردد و و تا 21 همین ماه ادامه دارد، سال جاری هم بهانه ای شد تا شهرداری تهران بخشی از طرح های خود را در این حوزه به بهره برداری برساند و در قالب مراسم های مختلف دستاوردهای مدیریت شهری را به نمایش بگذارد.

بهره برداری از یک هزار هکتار از جنگل کاری کمربند سبز پایتخت با حضور معاون اول رئیس جمهوری، کاشت درخت صلح و دوستی با حضور سفرای مقیم تهران، کاشت نهال طبیعت در بوستان پردیسان با مشارکت سازمان حفاظت محیط زیست و کاشت نهال دوستی با هم برای زمین با حضور وزیر امور خارجه و همسران دیپلمات های مقیم ایران در بوستان بهشت مادران، برنامه هایی بود که شهرداری تهران به مناسبت همین هفته و به پاسداشت مقام درختکاری تدارک دید و اجرا کرد.

آنگونه که مدیرعامل سازمان فضای سبز و بوستان های تهران می گوید در مراسم بهره برداری از یکهزار هکتار از کمربند سبز پایتخت با حضور معاون اول رئیس جمهوری درخت بادام و در باقی مراسم ها درخت زیتون کاشته شد.

مختاری از کاشت 250 هزار اصله نهال مثمر و غیر مثمر در سطح پایتخت به مناسبت هفته منابع طبیعی و درختکاری اطلاع داد و این را هم افزود که شهروندان بیشتر به کاشت درختان مثمر علاقه دارند و از همین رو سال جاری بیشتر برای مراسم درختکاری، نهال های زیتون و بادام تدارک دیده شد.

باید برای مدیریت آب فکر جدی کرد

اسحاق دنیاگیری معاون اول رییس جمهوری در همین مراسم درختکاری گفت: یکی از آسیب هایی که در حوزه منابع طبیعی داریم سال های زیاد کم آبی است. در سال های پر آبی و بارندگی زیاد هم با پدیده سیلاب روبرو می شویم که متاسفانه در نوروز 98 در خیلی مناطق کشور مسائلی به وجود آورد.

دنیاگیری موضوع آب، منابع طبیعی و محیط زیست را از چالش ها و موضوعات اصلی کشور بیان کرد و افزود: ایران همواره با کم آبی روبرو بوده است، هم اینک در جاهایی با پدیده فرونشست زمین، خشک شدن نهرها و قنات ها و با مهاجرت روستاییان و تخلیه روستاها روبرو شدیم، هیچ برنامه ای در توسعه نمی توان در ایران نوشت مگر اینکه به ابر چالش های آب، منابع طبیعی و محیط زیست پرداخته گردد. اینها مسائلی است که به حیات ایران بستگی دارد بنابراین برای مدیریت آب باید فکر جدی گردد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم توجه جدی به محیط زیست وآلودگی شهرهای عظیم اظهار کرد: امروز در اثر کم آبی و بارندگی، گفته می گردد دریاچه ها خشک می شوند. دریاچه ارومیه به مرحله ای می رسید که به یکی از عظیمترین کانون های تهدید در شمال غرب کشور تبدیل گردد و این امر زندگی 20 میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می داد و ما نگران آن بودیم. امروز تالاب های مهمی در کشور یا خشک شده است یا به سمت خشک شدن حرکت می نماید. علاوه بر این یا پدیده ریزگردها که به خصوص در خوزستان روبرو هستیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: این پدیده ها به ما هشدار می دهد نسبت به مسایل محیط زیست و منابع طبیعی کشور جدی باشیم و باید کوشش کنیم که از این بحران های جدی جلوگیری کنیم.

خودروهای فرسوده دشمن هوای پاک تهران

عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نیز گفت: استفاده از وسایط نقلیه فرسوده، سوخت های گازوئیلی و تردد خودروهای دیزلی در پایتخت، عظیمترین دشمن هوای پاک شهر تهران است.

وی افزود: فضای سبز در تهران شرایط به نسبت مناسبی دارد و مسائل دیگر، موجب آلودگی آن شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور یادآورشد: 60 درصد آلایندگی شهر تهران در فصل زمستان مربوط به خودروهای دیزلی شامل اتوبوس و مینی بوس های مستهلک شده، 20 درصد سهم آلایندگی مربوط به صنایع و 20 درصد هم سهم بقیه آلاینده ها است.

کلانتری ادامه داد: از یک سو برای کاهش این آلایندگی ها در سطح کلان باید برای ایجاد و نگهداری از فضای سبز اقدام کنیم که مسئولیت آن در داخل شهرها با شهرداری ها و در خارج از شهر با سازمان جنگل ها و منابع طبیعی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور مسئولیت اصلی این سازمان را مربوط به مناطق حفاظت شده چهارگانه در حدود 19 میلیون هکتار از مساحت کشور گفت.

وی گفت: شهرداری تهران خواستار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است اما اعتبار لازم را برای نوسازی اتوبوس ها ندارد.

امنیت و محیط زیست میراث دنیای بشریت

وزیر امور خارجه در مراسم کاشت نهال با حضور همسران دیپلمات های مقیم ایران گفت: صلح و امنیت مانند محیط زیست میراث بشری و حق همه انسان ها است و باید با همکاری هم آن را پاس داشت.

محمد جواد ظریف افزود: ما در هفته درختکاری هستیم و پاسداشت ارزش محیط زیست، منابع طبیعی و درختان به عنوان نماد حیات بشری است.

وی با بیان اینکه اگر درخت دوستی بکاریم به دوستی در عالم یاری نموده ایم، تاکید نمود: همانطور که مسخره است بگوییم دور خودمان دیوار می کشیم که برای خودمان محیط زیست آلوده نداشته باشیم، به همان میزان هم مسخره است که بگوییم برای خودمان صلح درست می کنیم در حالی که کشور همسایه درگیر جنگ و نا امنی است.

ظریف گفت: صلح و امنیت هم مانند محیط زیست میراث بشری است و بدانیم که در دنیای نا امن، زندگی امن وجود نخواهد داشت و باید باور کنیم که بدون همدیگر و مشترکات فراوان میان ما امکان زیست همگانی در دنیا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید صلح و محیط زیست و همکاری بین المللی را پاس داشت و تروریست و فشار مالی به مردم را کنار گذاشت، تاکید نمود: وجدان بشری خواستار صلح است و وظیفه ما است که در این زمینه همکاری کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: کاشت درخت صلح و دوستی 2 هدف فرهنگ پاسداری از محیط زیست و ترویج فرهنگ همکاری را به دنبال دارد.

آلودگی و ترافیک، 2 چالش مهم تهران

شهردار تهران نیز در مراسم کاشت نهال صلح و دوستی گفت: آلودگی و ترافیک از چالش های اصلی شهرهای عظیم دنیا است که راه چاره این 2 مشکل کاهش مصرف سوخت های فسیلی، افزایش مصرف انرژی های پاک و گسترش فضای سبز است.

پیروز حناچی گفت: توسعه فضای سبز را همه کلانشهرها پیگیری می نمایند و این موضوع در سرزمین ما که گرم و خشک است، به سختی محقق می گردد.

وی گفت: در کوششیم تا با توسعه فضای سبز امکان تنفس هوایی بهتر را در پایتخت فراهم کنیم و همکارانم فعالیت های گسترده ای را در این راستا در دست اجرا دارند.

حناچی گفت: کمربند سبز را پیرامون شهر گسترش می دهیم و با استفاده از پساب تصفیه شده تهران بخش عمده ای از فضای سبز را آبیاری می کنیم.

هفته منابع طبیعی و درختکاری در پایتخت در حالی سپری شد که تمامی مسئولان حاضر در این مراسم ها، بیت معروف لسان الغیب حافظ شیرازی را تکرار می کردند که درخت دوستی بنشان که کام دل به بار آرد ... نهال دشمنی بر کن که رنج بی شمار آرد.

کالارنا: کالارنا | تا حالا از ارزانترین فروشگاه اینترنتی خرید کردید؟

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 28558

به "خبرنگاران درخت دوستی در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درخت دوستی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید