خبرنگاران نصب اولین جکت سکوی فاز 11 پارس جنوبی شروع شد

به گزارش شیوا مارکت، تهران-خبرنگاران- نصب نخستین جکت سکوی فاز 11 پارس جنوبی با هدف حفاری 12 حلقه چاه تولیدی در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز ایران و قطر در آب های خلیج فارس با دستور رئیس جمهوری شروع شد.

خبرنگاران نصب اولین جکت سکوی فاز 11 پارس جنوبی شروع شد

امروز (پنجشنبه) نصب نخستین جکت (چهار پایه) فاز 11 پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری و وزیر نفت به وسیله ویدئو کنفرانس آغاز شد تا توسعه آخرین فاز پارس جنوبی در مرز دریایی ایران و قطر وارد فاز اجرایی گردد.

رئیس جمهوری در این جلسه با تشکر از کوشش همه دست اندرکاران در منطقه حساس خلیج فارس برای توسعه میادین نفت و گاز گفت: اینکار در شرایط خاص امروز، در ماه مبارک رمضان و در شرایط کرونا انجام می گردد و نشان می دهد که دست اندرکاران دست از کوشش برنداشتند.

حسن روحانی ادامه داد: ندای جهش فراوری که در سال 99 باید مجری آن باشیم، در گوش جانم ما است.

وی با تاکید بر اینکه بسیار خوشحالم که این اقدام در فاز 11 آغاز می گردد، اضافه نمود: به نام خداوند بزرک و با میمنت ماه مبارک رمضان و در آستانه عید فطر اقدامات لازم برای نصب پایه سکوی فار11 را آغاز کنید، علی برکت الله.

به گزارش خبرنگاران، نصب جکت نخستین سکوی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در موقعیت مخزنی بلوک B این فاز انجام می گردد. جکت سکوی 11B پارس جنوبی 11 اردیبهشت ماه سال جاری در یارد شرکت نفت سازه قشم NSQ بارگیری شده بود و اکنون در موقعیت مخزنی بلوک B طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی مستقر و عملیات نصب آن توسط شناور 3000 تنی صدف آغاز شد.

طبق برنامه مراحل آب اندازی و استقرار این جکت در موقعیت صورت گرفته و پس از آن با شمع کوبی و تحکیم لازم، عملیات نصب تا سه هفته آینده تکمیل خواهد شد.

جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی یکی از دو جکت فاز 11 پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری 12 حلقه چاه فراوریی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز ایران و قطر در آب های خلیج فارس فراهم می نماید.

وزن این سازه دریایی به همراه متعلقات آن حدود 2 هزار و 200 تن و ارتفاع آن 76 متر است و طبق برنامه پیش بینی می گردد بهره برداری نخستین چاه فاز 11 پارس جنوبی سال آینده انجام و برداشت از این فاز آغاز گردد.

با تکمیل مراحل نصب و تحکیم این جکت در موقعیت، حفاری چاه های طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی توسط دکل حفاری به منظور فراوری یک میلیارد فوت مکعب گاز از مرحله نخست این طرح در حال توسعه آغاز می گردد.

طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس، پس از خروج شرکت های توتال فرانسه و شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی آی) به طور کامل به شرکت پتروپارس سپرده شد؛ هدف از اجرای این طرح، فراوری 2 میلیارد فوت مکعب گاز غنی، انتقال به پالایشگاه های موجود پارس جنوبی و استفاده از ظرفیت فرآورشی این پالایشگاه ها است.

hecaconf.ir: مجله خبری و تحلیلی صنایع کشاورزی و تولیدی

منبع: ایرنا
انتشار: 3 اسفند 1401 بروزرسانی: 3 اسفند 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 20221

به "خبرنگاران نصب اولین جکت سکوی فاز 11 پارس جنوبی شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نصب اولین جکت سکوی فاز 11 پارس جنوبی شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید