خوراکی هایی که شما را در برابر مضرات آلودگی هوا واکسینه می نمایند

به گزارش شیوا مارکت، بین آنچه می خوریم و سطح محافظت ما در برابر آلودگی هوا ارتباط وجود دارد، بنابراین می توانیم برای محافظت از خود، تغییرات ساده ای در رژیم غذایی مان ایجاد کنیم، در این میان مصرف آنتی اکسیدان ها بسیار مهم هستند. آنتی اکسیدان ها اثرات رادیکال های آزاد فراوری شده و در نتیجه ورود ذرات سمی هوا به بدن را خنثی می نمایند.

خوراکی هایی که شما را در برابر مضرات آلودگی هوا واکسینه می نمایند

رادیکال های آزاد، مولکول های ناپایداری هستند که می توانند باعث التهاب شوند و خطر ابتلا به بیماری های مختلف و پیری زودرس را تسریع نمایند.

ویتامین C یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است، بنابراین اگر می خواهید با اثرات آلودگی مقابله کنید، باید بیش از پیش به مصرف این ویتامین اهمیت بدهید. بدن نمی تواند این ویتامین حیاتی را فراوری یا ذخیره کند، بنابراین مهم است که شما روزانه آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. فلفل چیلی، توت سیاه، پرتقال، کلم پیچ، کیوی و کلم بروکلی منابع خوبی از این ویتامین هستند.

اگر به دنبال محافظت در برابر آلودگی هوا هستید، بهتر است از اهمیت آن مطلع باشید.

ویتامین E محلول در چربی است، بنابراین خوردن چربی های غذایی با کیفیت خوب، به جذب این ویتامین یاری می نماید. روغن زیتون، تخمه آفتابگردان، بادام، فندق و آووکادو غنی از این ویتامین هستند.

مطالعات نشان می دهد، مصرف اسید های چرب امگا 3 را با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا مرتبط نموده است. منابع غذایی این اسید های چرب محدود هستند. اگر غذا های غنی از امگا 3 نمی خورید، ممکن است بخواهید مکمل این اسید چرب را مصرف کنید، مخصوصاً اگر گیاه خوار هستید. ماهی، دانه های کتان، دانه های چیا و گردو سرشار از امگا 3 هستند.

همچنین به دلیل فعالیت آنتی اکسیدانی، بتاکاروتن نقش بسیار مهمی در کنترل التهاب ناشی از آلودگی دارد. بتاکاروتن موجود در میوه ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات برگ دار، در بدن تبدیل به ویتامین A می گردد و دارای خواص ضدالتهابی (و ضد پیری) است.

سرطان ریه سومین سرطان شایع در سراسر دنیا به شمار می رود. تخمین زده می گردد تقریباً از هر 5 فرد مبتلا به این سرطان، یک نفر جان خود را از دست بدهد.

به گزارش ریدرز دایجست در مراحل اولیه، هیچ نشانه ای از سرطان ریه وجود ندارد، به همین دلیل غربالگری برای افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، بسیار مهم است. سیگاری ها باید غربالگری سالانه از جمله سی تی اسکن قفسه سینه را بین سنین 55 تا 80 سالگی انجام دهند. علاوه بر این شما باید نسبت به بعضی علائم هشدار دهنده هشیار باشید و فورا به پزشک مراجه کنید.

سرفه ای که از بین نمی رود و یا صدای آن تغییر می نماید، می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد. اگر همراه سرفه، خون مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید، از دست دادن 4 و نیم کیلو وزن یا بیشتر در طی 3 ماه بدون ورزش یا رژیم غذایی نیز می تواند نشانه سرطان ریه باشد. تومور ریه ممکن است متابولیسم بدن را مختل کند، دلایل زیادی وجود دارد که شما می توانید گرفتگی صدا را تجربه کنید، اما زمانی باید به فکر مراجعه به پزشک باشید که این عفونت برای 2 هفته ماندگار شده باشد.

در موارد نادر، تومور ها در ریه می توانند با ترشح بعضی مواد، باعث افزایش سطح کلسیم خون شوند و احساس تشنگی شدید در شما ایجاد نمایند. اگر بیش از همواره مایعات می نوشید و یا احتیاج غیر معمول به دفع ادرار دارید، بهتر است سریع تر با پزشک تان مشورت کنید.

سرفه ای که از بین نمی رود و یا صدای آن تغییر می نماید، می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد، جامعه تحقیقاتی سرطان در بریتانیا اعلام نموده که از هر 10 بیمار مبتلا به سرطان ریه، 3 نفر آن ها مشکل چماقی شدن ناخن را داشته اند.

سردرد، سرگیجه و مسائل تعادل یا بی حسی در اندام ها ممکن است نشانه هایی از سرطان ریه باشد که به مغز یا نخاع گسترش یافته است.

به درد قفسه سینه، کمر یا شانه که جدید است و از بین نمی رود، توجه کنید. ممکن است احساس تنگی یا درد شدیدی داشته باشید که با تنفس عمیق، سرفه یا خندیدن می تواند بدتر گردد. به طور کلی، هر درد قفسه سینه طولانی مدت، احتیاجمند تماس فوری با پزشک است.

سطح اکسیژن خون در اثر ابتلا به بیماری هایی مانند آسم، سرطان ریه، بیماری انسدادی مزمن ریوی، آنفلوانزا و کووید 19 می تواند کاهش یابد و ممکن است برای دور شدن از این شرایط خطرناک، اکسیژن درمانی لازم باشد.

به گزارش مدیسین نت یکی از راه های ورود اکسیژن اضافی به بدن استفاده از یک دستگاه پزشکی تجویز شده به نام کنسانتره اکسیژن خانگی است.

بنا به اعلام سازمان غذا و داروی ایالات متحده، شرایط استفاده از این دستگاه ها، آنقدر مهم است که شما باید قبل از خرید یک کنسانتره اکسیژن برای استفاده در خانه، با پزشک خود صحبت کنید.

FDA نکاتی را برای استفاده ایمن از کنسانتره اکسیژن در خانه ارائه می دهد:

در هنگام سیگار کشیدن از این دستگاه یا محصولات مشابه دیگر استفاده نکنید.

کنسانتره اکسیژن می تواند در هر کجا داخل خانه نگهداری گردد، اما در حین عملیات اکسیژن رسانی، باید از دیوار، تخت، مبل، و ... دور نگه داشته گردد. هیچ منفذی را روی دستگاه مسدود نکنید، زیرا ممکن است بر عملکرد دستگاه تأثیر بگذارد.

به طور دوره ای دستگاه خود را از نظر هشدار ها آنالیز کنید تا مطمئن شوید اکسیژن کافی دریافت می کنید.

به تنهایی در سطح اکسیژن تحویل داده شده دستگاه تغییری ایجاد نکنید. برای این کار، حتما با پزشک مشورت کنید.

سطح اکسیژن خون توسط دستگاه کوچکی به نام پالس اکسی متر کنترل می گردد که روی انگشت شست یا پیشانی قرار می گیرد.

هنگام استفاده از پالس اکسی متر شما باید بی حرکت بنشینید و قسمتی از بدن را که در آن پالس اکسی متر است، بی حرکت نگه دارید.

وقتی دستانتان سرد است، دستگاه را روی انگشت قرار ندهید.

در صورت استفاده از دستگاه روی انگشت، تمام لاک ناخن را پاک کنید.

میزان نرمال اکسیژن خون بین 95 تا 97 است. اگر این میزان در بیماران کمتر از 90 گردد، زنگ هشدار به صدا درمی آید.

البته شما نباید فقط به عدد پالس اکسی متر اعتماد کنید. پیگیری علائم بیماری نیز بسیار مهم است. در صورت جدی یا بدتر شدن علائم با پزشک تماس بگیرید.

جذب آرسنیک سمی در برنج 10 برابر است

برنج علاوه بر این که یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در دنیا است، حدود 10 برابر بیش از سایر غلات، آرسنیک غیر آلی سمی جذب می نماید.

به گزارش ساینس آلرت علت این امر، روش پرورش برنج است که باعث می گردد این محصول بتواند ترکیبات سرطان زا را که به طور طبیعی در خاک وجود دارد، جذب کند.

سطح آرسنیک غیر آلی موجود در برنج را می توان به روش های مختلف، به وسیله شستشو یا استفاده از روش های مختلف پخت و پز، کاهش داد. با این حال، بعضی از این روش ها سطح مواد مغذی موجود در برنج را کاهش می دهند.

برنج علاوه بر این که یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در دنیا است، حدود 10 برابر بیش از سایر غلات، آرسنیک غیر آلی سمی جذب می نماید. با این حال دانشمندان دانشگاه شفیلد بریتانیا، یک نوع روش مختلف پخت برنج را با نام روش جذب (PBA)، به عنوان بهترین راه برای کاهش آرسنیک ارائه داده اند و برای هر فنجان برنج خام، چهار فنجان آب تازه بجوشانید.

برنج را اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید. آب را تخلیه کنید (آبی که حاوی مقدار زیادی آرسنیک است). مجددا به ازای هر فنجان برنج، دو فنجان آب اضافه کنید و بگذارید با حرارت کم تا متوسط، آب برنج جذب و مرحله پخت کامل گردد.

به گفته محققان با این روش، حدود 54 درصد از آرسنیک موجود در برنج قهوه ای و حدود 73 درصد آرسنیک برنج سفید حذف می گردد، در حالی که بسیاری از مواد مغذی از جمله فسفر، پتاسیم، منیزیم، روی و منگنز باقی می ماند. این تحقیق در مجله Science of the Total Environment منتشر شده است.

تور مالزی: تور مالزی | تور مالزی ارزان، تور لحظه آخری مالزی، تور مالزی نوروز، بهار، پاییز، تابستان، زمستان مالزی را از ما بخواهید.

منبع: همگردی
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 25378

به "خوراکی هایی که شما را در برابر مضرات آلودگی هوا واکسینه می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی هایی که شما را در برابر مضرات آلودگی هوا واکسینه می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید