ماجرای برق و آب و گاز مجانی چیست؟

به گزارش شیوا مارکت، بر اساس طرحی که دولت ارائه داده، قرار است در قالب طرح برق امید، برق مشترکانی که در ماه 100 کیلووات و کمتر باشد، رایگان شود. بر اساس اعلام وزارت نیرو با اجرای این طرح هزینه برق 30 درصد از جمعیت کشور مجانی خواهد شد. از سویی بعد از برق امید، آب و گاز امید نیز اجرایی خواهد شد.

ماجرای برق و آب و گاز مجانی چیست؟

به گزارش خبرنگاران، بر اساس اطلاعاتی که در سایت طرح برق امید آمده است: در طرح برق امید مشترکان به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. مشترکان کم مصرف. این دسته از مشترکان جایگاه ارزشمندی در جامعه دارند. انرژی ارزشمند برق را به حد کفایت مصرف می کنند. آلودگی کمتری تولید می کنند و به قدر نیاز از منابع کشور بهره مندند. پاداش این فرهنگ غنی تخفیف 100 درصدی در تعرفه برق مصرفی است.

در سایت برق امید در مورد دسته دوم و سوم مشترکان برق آمده است: مشترکان خوش مصرف این دسته از مشترکان براساس سبک زندگی خود، مصرف منطقی دارند. بیش از نیمی از مشترکان برق ایران در این دسته هستند. ما تلاش خواهیم کرد با آگاهی بخشی به این مشترکان فهیم، تلاش کنیم مصرف خود را بهینه کنند و به سادگی مشمول تخفیف 100 درصدی برق شوند. مشترکان پرمصرف؛ میزان مصرف این دسته از مشترکان، بیش از الگوی مصرف مشخص شده است که به دلیل مصرف بالایی که دارند منابع زیادی از کشور را مصرف می کنند. به این دسته از مشترکان فرصت داده میشود تا مصرف را اصلاح کنند. در مدت 6 ماه فرصت، تعرفه این مشترکان بدون تغییر باقی میماند.

اجرای طرح برق مجانی به نظر می رسد تبلیغاتی باشد

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در کشور هایی با نظام اجتماعی سوسیالیستی برای مصرف انرژی یک کف مصرف می گذارند، گفت: اگر مصرف کنندگان آن کف را رعایت کنند، بهای آب، گاز و یا برق مصرفی آن ها رایگان خواهد بود، یا اینکه از سایر خدمات شهروندی به عنوان امتیاز بهره مند خواهد شد، در کشورمان نیز دولت طرحی را رونمایی کرده به نام برق امید که بر اساس الگوی مصرفی که اعلام شده، اگر مشترکان آن الگو را رعایت کنند، برق مصرفی آن ها مجانی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این کف مصرف درنظر گرفته شده 100 کیلووات در ماه است، اضافه کرد: این عددی که در نظر گرفته شده، خیلی کم ا ست و عملا بسیاری از مردم مصرفشان خیلی بیشتر است، اینکه گفته می شود، برق حدود 30 درصد از جمعیت ایران رایگان می شود، به اعتقاد بنده چنین چیزی محقق نخواهد شد، و این گفته ها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد، زیراکه حتی یک خانواده قشر ضعیف که در یک خانه کوچک نیز زندگی می کند، با توجه به اینکه یخچال، تلویزیون، چند لامپ و... را نیز دارند، مصرفشان از 100 کیلووات قطعا بیشتر خواهد شد.

پدیدار اضافه کرد: مگر خانواده هایی که در دهک پایین جامعه قرار داشته باشند و از وسایل برقی زیادی استفاده نکنند، تا اینکه برق آن ها مجانی شود، بنابراین اگر دولت می خواهد برق حداقل 30 درصد از مردم را رایگان کند، باید این الگوی مصرف را از 100 کیلووات در ماه افزایش دهد، این در حالی است که در مورد گاز و آب نیز طرحی مشابه برق در دولت در جریان است تا آن ها نیز با مشخص شدن الگوی مصرف برای برخی از مردم رایگان شود، اما تا به امروز جزییات این طرح ها اعلام نشده است.

این فعال بخش خصوص گفت: در حال حاضر معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی در حال انجام پژوهشی است که میزان مصرف برق را در خانوار های ایرانی با توجه به متراژ منزل مسکونی که در آن سکونت دارند، محاسبه کند و از آن مهم تر یک الگوی مصرف واقعی بر اساس مصرف حداقلی که یک خانواده به طور مثال چهار نفره در یک واحد 50 متری دارند را محاسبه نماید، بدون شک اگر یک عدد متوسط مشخص شود، می توان به صورت دقیق مشخص کرد که چه تعداد از خانوار های ایرانی بر اساس طرح برق امید می توانند از برق مجانی استفاده کند، با توجه به اعلامی که در این رابطه دولت کرده است.

انتها طرح کارت انرژی

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با اشاره به طرح کارت انرژی که اولین بار آن را اتاق بازرگانی اعلام کرد، یادآور شد: با توجه به اینکه کشور جمعیتی بالغ بر 80 تا 85 میلیون نفر دارد و 20 تا 25 خانوار ایرانی وجود دارد، بر اساس این طرح به هر خانوار ایرانی یک کارت انرژی داده می شود که بر اساس آن این یارانه 45 هزار تومانی که الان دولت هر ماه به مردم می دهد به داخل این کارت ریخته شود، همچنین یارانه بنزین که الان حرف از پرداخت آن است نیز از طریق این کارت داده شود، ما این طرح را هم در مجلس و هم در دولت اراده دادیم، اما آن زمان این موضوع طالب نداشت.

پدیدار با اشاره به اینکه باید قیمت های انرژی در ایران آزاد شود، گفت: در مقابل بهتر است که این یارانه به صورت مستقیم به مصرف کننده داده شد، در قالب کارت انرژی که ما طرح آن را کامل ارائه داده ایم، این در حالی است که هنوز در این رابطه دولت، مجلس و بخش خصوصی به یک زبان مشترک دست پیدا نکرده اند که سازوکار پرداخت یارانه انرژی به مردم چگونه باشد و تا زمانیکه به این زبان مشترک دست پیدا نکنیم، اجرای این طرح نمی تواند رخ دهد.

این کارشناس اقتصاد انرژی با تاکید بر اینکه با توجه به جمعیت 80 میلیون ایران، باید به دوم سوم جمعیت یارانه انرژی پرداخت شود، اضافه کرد: به بیان دیگر 60 میلیون نفر از جمعیت کشور با توجه به وضع معیشتی که دارند که این یارانه انرژی باید به آن ها تعلق بگیرد، اما باید دید که چه زمانی مجلس و دولت در این باره می توانند به یک فهم مشترک دست پیدا کنند، در این رابطه مجلس بخش خصوصی به عنوان یک بازوی مشورتی قوی با توجه به امکاناتی که در اختیار دارد و همین مطالعاتی که انجام داده، در انجام این طرح در قالب کارت انرژی می تواند نقش بسزایی را ایفا کند.

تفطن: تفطن: گردشگری، تور لحظه آخری ارزان قیمت، بلیط، ویزا، هتل

منبع: فرارو
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 26031

به "ماجرای برق و آب و گاز مجانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای برق و آب و گاز مجانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید