هفده تصمیم دولت عراق برای پاسخ به مطالبات معترضان

به گزارش شیوا مارکت، هیئت دولت عراق بسته حمایتی مرکب از هفده تصمیم را برای پاسخ به خواسته های معترضان صادر کرده است.

هفده تصمیم دولت عراق برای پاسخ به مطالبات معترضان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هیئت دولت عراق در جلسه فوق العاده ای که شنبه شب به دعوت عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در پاسخ به خواسته های تظاهرات کنندگان و عموم مردم و مطابق با نص سخنان مرجع عالیقدر دینی در عراق برگزار شد، اولین بسته تصمیم های مهم خود را صادر کرد.

وبگاه خبری موازین نیوز عراق از جزئیات این بسته حمایتی برای بهبود وضعیت مالی مردم عراق خبر داد:

1- برنامه ای برای ارائه زمین های مسکونی ویژه افراد کم درآمد و دیگر اقشار مطابق با تصمیم ویژه هیئت دولت در همه استان ها به اجرا درآید.

2- توزیع هفده هزار واحد مسکن به خانواده های کم درآمد در استان بصره در مدت زمانی که بیش از چهار هفته طول نکشد، تکمیل شود.

3- یک برنامه ملی مسکن آماده و اجرا می شود که شامل احداث یکصد هزار واحد مسکونی توزیع شده در بین استان ها با اولویت دهی به فقیرترین استان ها و مناطق است.

4- همه استانداران موظف شده اند کمیته های برآورد و جمع آوری اسامی خانواده های نیازمند را در استان های خود تشکیل دهند و اسامی را ظرف دو هفته به دبیر خانه هیئت دولت تحویل دهند تا مشمول اعطای زمین های مسکونی شوند.

5- وزارت دارایی ذخیره صندوق مسکن را بیشتر خواهد کرد تا تعداد بیشتری بتوانند وام مسکن بگیرند و شهروندانی هم که مشمول دریافت زمین های توزیعی بین اقشار کم درآمد هستند بتوانند خانه های خود را در زمین هایشان بسازند و این موضوع در بودجه سال 2020 لحاظ خواهد شد و وام ها هم به این اقشار ضعیف طبق قانون صندوق مذکور بی بهره خواهند بود.

6- به یکصد و پنجاه هزار نفر بیکار که توانایی کار کردن نداشته باشند ماهانه به هر کدامشان یکصد و هفتاد و پنج هزار دینار یارانه به مدت سه ماه اعطا می شود.

7- کیوسک هایی در مناطق تجاری در بغداد و استان ها ظرف سه ماه و با هزینه ای بالغ بر شصت میلیارد دینار ایجاد می شود. به گونه ای که صاحب کیوسک متعهد شود دو فرد بیکار را برای کار کردن در آن استخدام کند و بدین ترتیب چهل و پنج هزار فرصت شغلی برای شهروندان فراهم می شود.

8- تدارک برنامه ای برای آموزش و واجد شرایط کردن افراد بیکاری است که توانایی کار دارند و شامل یکصد و پنجاه هزار نفر از جوانان فارغ التحصیل از دانشگاه و غیر آن است. به گونه ای که در طول دوره آموزشی آنها که سه ماهه خواهد بود به آنها مبلغ ماهیانه یکصد و هفتاد و پنج هزار دینار کمک هزینه آموزشی پرداخت شود و سپس آنها را در شرکت های سرمایه گذاری فعال در عراق بکار می گیرند.

9- همچنین به افرادی که دوره های آموزشی فوق الذکر را گذرانده باشند طبق شرایط وام های کم بهره برای ایجاد پروژه های سبک یا متوسط از محل صندوق وزارت کار و امور اجتماعی یا از طریق طرح بانک مرکزی برای وام دهی به جوانان اعطا شود.

10 - افراد بیکار شرکت کننده در برنامه آموزش همچنین مشمول دریافت یک قطعه زمین برای راه اندازی یک پروژه صنعتی خواهند شد و به آنها همه امتیازهای منطبق با قانون ذیربط آن اعطا می شود.

11- وزارت دفاع از تاریخ 15/10/2019 اسامی جوانان (18-25) سال را که داوطلب کار در این وزارتخانه هستند از طریق درگاه الکترونیکی یا مراکز پذیرش در استان ها ثبت می کند.

12- وزارت خانه های دفاع و کشور اقدامات اصولی را برای بازگشت به کار آنهایی درهمه استان ها که قراردادهایشان فسخ شده بکار می گیرند.

13- وزارت آموزش و پرورش اقدامات لازم را جهت عقد قرارداد با داوطلبان انجام می دهد و تخصیص های مالی مورد نیاز در بودجه سال 2020 مطابق نیاز و تخصص درج می شود.

14- وزارت کشاورزی اقدامات اصولی را برای معاف کردن کشاورزان از مبالغ اجاره بهای زمین های کشاورزی دولتی تا تاریخ 31/12/2019 در اجاره آنهاست بکار می گیرد.

15- استانداران با هماهنگی وزارت کار و امور اجتماعی لیست خانواده های محروم و مستحق را جمع آوری می کند تا به ششصد هزار خانواده یارانه اعطا شود.

16- به خانواده های قربانیان تظاهرات اعم از شهروندان و نیروهای امنیتی حقوق و امتیازهایی مطابق با قانون اعطا می شود.

17. وزارت بهداشت مسئولیت دارد خدمات درمان فوری به مجروحان اعترضات اعم از غیرنظامیان و نیروهای امنیتی ارائه دهد و همه مخارج درمان آنها حتی اگر نیاز به ادامه درمان در خارج از کشور باشد در برعهده دولت است.

هیئت دولت عراق وزارتخانه ها و طرف های ذیربط را به اجرای تصمیم های فوق موظف کرده است. قرار است بسته دوم تصمیم های هیئت دولت عراق مربوط به اصلاحات و خواسته های تظاهرات کنندگان در جلسه آینده مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم های لازم مربوط به آن اتخاذ شود.

م

beauty-of-life.ir: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 11660

به "هفده تصمیم دولت عراق برای پاسخ به مطالبات معترضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفده تصمیم دولت عراق برای پاسخ به مطالبات معترضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید