چرا کشاورزان اعتمادی به بیمه ندارند؟

به گزارش شیوا مارکت، رئیس خانه کشاورز استان همدان با بیان اینکه 25 درصد از اراضی کشاورزی استان همدان بیمه است، گفت: در سال گذشته اعلام کردیم کشاورزان به دلیل اینکه بیمه جاذبه ای ندارد و مردم اعتمادشان را به بیمه از دست دادند حاضر به بیمه نیستند.

چرا کشاورزان اعتمادی به بیمه ندارند؟

ابولقاسم سوزنچی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در کشور پوشش بیمه کشاورزان 10 درصد بوده است.

وی اضافه نمود: تا جایی که بنده خبر دارم استان لرستان 20 هزار هکتار از مزارع را بیمه نموده و کرمانشاه 26 هزار هکتار را تحت پوشش بیمه قرار داده است درحالیکه در استان کرمانشاه 500 تا 600 هزار هکتار از مزارع کشاورزی قابلیت بیمه داشته است.

وی توضیح داد: در آنالیز خسارت وارد شده به مناطق سیل زده، یک وزیر اعلام نمود که به بیمه شدگان خسارت پرداخت می گردد و بعد اعلام شد که بیمه شدگان هیچ مسئله ای ندارند و برخی از افراد مسئول مسئول به عنوان شعار اعلام نمودند به کشاورزانی که بیمه ندارند نیز خسارت پرداخت می گردد حتی بیشتر از بیمه شدگان. اگر این موضوع تحقق یابد تیرخلاصی بر صنعت بیمه در ایران وارد می گردد.

سوزنچی با بیان اینکه به علت کارکرد غلط بیمه ها، کشاورزان هیچ علاقه ای به بیمه محصولات خود ندارند، گفت: بیمه های موجود پوشش لازم را ندارند هرچند در سالجاری تعاریف خوبی برای بیمه شاخص گندم انجام شد که این اگر این تعاریف به سایر محصولات نیز تسری یابد می تواند در بازسازی اعتماد کشاورزان مثبت و مفید باشد.

رئیس خانه کشاورز اضافه نمود: در این فرصت هایی که سیل فراهم کرد همه فریادشان بلند بود که چرا کشاورزان بیمه نمی نمایند اما چند نفر از این افراد به دنبال چرایی بیمه نکردن کشاورزان بودند.

وی با تأکید بر اینکه عدم اعتماد مردم به اجرای تعهدات بیمه از دلایل مهم بیمه نکردن محصولات کشاورزی است، بیان نمود: عدم تعریف لازم در خصوص تعهدات بیمه یکی دیگر از دلایل عدم استقبال کشاورزان از بیمه است به طوری که در حال حاضر بیمه یک هکتار جو دیم 28 هزار تومان است و در صورت بروز خسارت نهایتاً 250 هزار تومان خسارت داده می گردد درحالیکه امروز قیمت هر کیلو جو 2,200 تومان است و این تعهد بیمه حتی قیمت بذر کاشته شده را هم پوشش نمی دهد.

سوزنچی، سومین دلیل عدم استقبال کشاورزان از بیمه را عدم اطلاع رسانی و تبلیغات به هنگام دانست و اضافه نمود: اگر به سرفصل بیمه های کشور نگاه گردد می بینیم در سال هایی که خطر بوده کشاورزان بیمه کردند و بهترین شاهد این ادعا هم عدم بیمه گندم و جو آبی است که استقبالی نمی گردد ولی زمانیکه سیل آمد همه سرو صداها بلند می گردد که چرا کشاورز بیمه ننموده است.

وی ادامه داد: همچنین اگر به سرفصل بودجه کشور توجه گردد می بینیم رشد بودجه صندوق بیمه اصلاً رشدی نداشته است که هیچ بلکه سیر قهقرایی نیز داشته است.

رئیس خانه کشاورز همدان گفت: در خصوص بیمه باغات نیز به ظاهر 40 محصول برای بیمه تعریف شده است اما کارشناسان اطلاعی از آنها ندارند و از طرفی تنها سردرختی ها بیمه می شوند و خود درخت بیمه نمی گردد.

سوزنچی با بیان اینکه با این وضعیتی که در حال حاضر داریم بیمه تنها یک شعار است، توضیح داد: وقتی وزیر کشاورزی اعلام کند فقط 10 درصد از زراعت کشور پوشش بیمه ای دارد جا ندارد مجلس و وزارت جهاد کشاورزی و گروه های ناظر علت را آنالیز نمایند؟

tour-thailand.ir: تایلند: سفر به کشور زیباییهای جنوب شرق آسیا، بانکوک، پوکت، پاتایا، سامویی، کرابی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: shivamarket.ir شناسه مطلب: 5352

به "چرا کشاورزان اعتمادی به بیمه ندارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کشاورزان اعتمادی به بیمه ندارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید